Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Index Kibeszélő című műsorában arról beszélt, hogy a következő hónapokban 250 millió liter kereskedelmi üzemanyagot kell tartalékolni ahhoz, hogy az ország kétheti tartalékkal rendelkezzen, és ne fordulhasson elő újra az elmúlt hetekhez hasonló üzemanyaghiány.

üzemanyag benzinkút

A következő hónapokban 250 millió liter kereskedelmi üzemanyagot kell tartalékolni – fotó: pixabay.com

Vissza kell építeni a piacot

Az üzemanyagok export-import lehetőségének korlátozása februártól nehézséget fog okozni, ezért olyan biztonságos kereskedelmi tartalékkal kellene rendelkeznünk, ami hetekre biztosítja az üzemanyag-ellátást váratlan esemény esetén is.

Az éves fogyasztás mintegy 7 milliárd liter üzemanyag, ez azt jelenti, hogy valamivel több mint 500 millió havonta. Ha azt akarjuk, hogy kétheti tartalékkal rendelkezzünk, ahhoz is legalább 250 millió liter üzemanyag szükségeltetik

– fogalmazott a főtitkár, majd kiemelte, még a rendszerváltás előtt sem volt az elmúlt napokhoz hasonló krízis és üzemanyaghiány hazánkban.

Egy ilyen helyzetre nincs gyakorlati tapasztalat, viszont azt meg kell tanulni most, hogyan építhető vissza a piac. Üresek a kiskereskedelmi tárolók a töltőállomásokon, üresek a raktárak, a nagykereskedelmi tárolók, üres a finomító minden tárolója, s emellett vissza kell pótolni a stratégiai készletek hiányzó részét.

- mondta a szakember, aki szerint a megtermelt vagy az országba beérkező benzin és gázolaj jó részét félre kell tenni, és csak a maradékot lehet kijuttatni a piacra azonnali fogyasztásra.


Mennyiségi korlátozások még előfordulhatnak

Mivel a hétvégén már „minden spekulatív vásárlás" megtörtént, így a benzinkutakon a következő időszakban jelentősen vissza fog esni a vásárlás. Ezután a vásárlók már csak akkor mennek tankolni, ha az üzemanyagra valóban szükségük van. Ez azonban látványos változást nem fog okozni a töltőállomásokon, hiszen időbe telik, amíg a meglevő mennyiséget a meglevő szállító kapacitásokkal kiszállítják.

Egyre több lesz majd az olyan kút, ahol lekerülnek a »Kifogytunk« vagy éppen a »Nem hozzáférhető« táblák. Viszont arra számítani kell, hogy a mennyiségi korlátozások még jó darabig fennállnak majd.

– mondta Grád Ottó.

üzemanyag

Az éves fogyasztás mintegy 7 milliárd liter üzemanyag, ez azt jelenti, hogy valamivel több mint 500 millió havonta – fotó: pixabay.com

Február eleje újabb vizválasztót jelenthet

Az Oroszországgal szemben bevezetésre kerülő uniós szankciócsomag második része szerint azok az országok, amelyek csővezetéken orosz eredetű kőolajat dolgoznak fel, a kőolajból származó terméket február 5-étől nem exportálhatják. Grád Ottó szerint ez a tevékenység a régióban -  Horvátország,  Szlovákia, Csehország, Magyarország, Lengyelország, Ausztria vonatkozásában -  „nagyon intenzív áruforgalom mellett" optimalizálja a piacot.

A pozsonyi finomító kimondottan exportra termel, hiszen a kapacitása lényegesen magasabb, mint amennyi a szlovák piaci igény. Egy jelentős részét már ma is, illetve a múltban is a környező országokban értékesítette, exportálta. A pozsonyi finomító kapacitásainak ilyen okra visszavezethető korlátozása fog nehézségeket okozni

– vélte a szakértő, hozzátéve: az orosz gázolaj - aminek a szállítása befejeződik - jelentette az alapját az európai piacnak.

De nemcsak a kőolaj hiányzik majd, hanem hiány keletkezik a termékoldalon is, hiszen voltak időszakok, amikor az európai felhasználásban tíz százalékot meghaladó mértékű volt az a gázolaj, ami Oroszországból direkt üzemanyagként érkezett, és keverőkomponensként került felhasználásra.

tankolás

A benzinkutakon a következő időszakban jelentősen vissza fog esni a vásárlás. Ezután a vásárlók már csak akkor mennek tankolni, ha az üzemanyagra valóban szükségük van – fotó: pixabay.com

A jelenlegi jegyzésárak arra utalnak, hogy Európában konszolidálódik a helyzet, csökken a Brent típusú kőolaj jegyzésára, de fokozatosan lejjebb esnek a termékárak is. Várható, hogy Nyugat-Európában rendeződik a piac.