A klímaváltozás miatt egyre alacsonyabb a vízszint a Panama-csatornán, ami hatalmas problémákhoz vezetett. A csapadékhiány már annyira súlyossá vált, hogy a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalán kvótát vezettek be, de félő, hogy ezek a korlátozások a globális kereskedelemben és gazdaságban is károkat fog okozni - írta meg a Világgazdaság.

Újabb korlátozások

A csatornát irányító hatóságok arra kényszerültek, hogy újabb korlátozásokat vezessenek be, amik egyelőre februárig biztosan érvényben lesznek. Az amerikai kontinenst átszelő útvonalat innentől naponta maximum 18 hajó használhatja, ami fele annyi, mint tavaly ilyenkor. Aki viszont nem hajlandó vagy nem tud várni, annak nincs más választása, mint a Szuezi-csatorna vagy a Horn-fok felé megkerülni Dél-Amerikát. Ez azonban azt jelenti, hogy a szállítási idők legalább egy héttel meghosszabbodnak, ami több üzemanyagot és nagyobb költségeket jelent.

A legszárazabb október

Panamában a 2023-as október volt az eddigi legszárazabb, legalábbis az 1950-es feljegyzések kezdete óta. A csatornát működtető zsilip, a Gatun-tó vize soha nem volt még ilyen alacsony, ami további fennakadásokat okozott.

Mindez hasonlít a 2022-es európai helyzettel, amikor a folyók a hatalmas hőség miatt kiszáradtak. A Rajna és a Duna vízszintje annyira gyorsan csökkent, hogy szinte teljes mértékben megszüntette a rajta keresztül áthaladó, évi nagyjából 80 milliárd dolláros kereskedelmet. Ez nemcsak a szállítmányozásra volt negatív hatással, hanem az olajfinomításra, valamint a kukoricatermesztésre és az energiatermelésre.

4,3 milliárd dolláros bevétel

A fenntartó által kiadott adatok szerint a csatornán keresztül tavaly 4,3 milliárd dollár értékű kereskedelem zajlott, ekkora bevételük származott az ott áthaladt szállítmányokból. Itt főleg tankerekbe közlekedtek, amelyek kőolajtermékeket, főleg cseppfolyósított propánt szállítanak az Egyesült Államok keleti partvidékére. Emellett több millió tonna gabona és egyéb mezőgazdasági terméket szállítanak a csatornán keresztül, ami nagy hatással van a nemzetközi élelmiszer-ellátás zavartalan működésére.

Az El Nino hatása azonban mindent rosszabbra fordított. Peter Sand norvég közgazdász szerint a csatorna csupán a világkereskedelem 3 százalékáért felelős, mégis kulcsfontosságú piacokat köt össze, a globális kereskedelem viszont minden apró rezgést és korlátozást megérez.

Februárig biztosan nem történik változás

A hatóság által bevezetett kvóta kapcsán februárig még biztosan nem hoznak újabb döntést. A meghosszabbítás viszont nagyon aggasztó, hiszen ilyenkor lefojtani a kapacitást nehéz helyzetbe hozza az importőröket, hiszen ilyenkor töltenék fel a készleteiket az ünnepek után.

Lassan mindenhol hasonló problémákkal kell megküzdenünk - fotó: pexels.com

Az biztos, hogy a mostani korlátozások jelentősen megemelik a tengeri árufuvarozási díjakat, ami tovább rontja a szektor amúgy sem kedvező helyzetét. Egyelőre úgy tűnik, hogy a Csendes-óceánon keresztüli szállítmányokat az Egyesült Államok nyugati parti kikötőihez irányítják át, majd pedig vagonokra vagy teherautókra pakolják át, így érve el a keleti partot. Ez még tovább növelnék a tarifákat, tovább drágítva a globális kereskedelmet.