Az orosz gépgyártóknál már több évtizedes hagyománya van a gázüzemű traktoroknak és betakarítógépeknek. Ezeket általában a saját fejlesztésű erőforrásaikkal szerelt traktorjaikból és önjáró gépekből szokták kialakítani. Ritkábban történik meg, hogy importmotorral szerelt betakarítógépet alakítanak át, ilyen energiaforrással való üzemre.

A 350 lóerős, sűrített földgázzal meghajtott, Palesse GS4118K típusjelzésű prototípus kombájn az idei teszten –fotó: Gomselmash

Az itthon is ismert és kombájnjaival már az elmúlt években több agrárszakvásáron bemutatkozó, fehérorosz Gomselmash júliusban tesztelte első, sűrített földgázzal meghajtott, Palesse GS4118K típusjelzésű prototípus kombájnját. A betakarítógépben, egy StageV emissziós besorolású, 350 lóerős, 8 hengeres, V-elrendezésű 12 literes, Cummins IS12 G típusú dízel erőforrást alakították át földgáz üzeművé.

A sűrített földgázt négy tartályban tárolják a gépen, melyek teljes kapacitása 1816 liter – fotó: Gomselmash

A sűrített földgázt 4 kompozit tartályban tárolják a gépen, melyek teljes kapacitása 1816 liter. Ez a térfogat megközelítőleg 381 m3 gázt (293 kg metánt) tárol. Az újra töltés átlagosan 20-25 percet vesz igénybe. A feltöltött gázmennyiség elegendő körülbelül 8-10 órás, vagyis egy műszaknapos használathoz.

A betakarítógép idei első gyakorlati tesztelése a gomeli régióban a Krivsk SEC gazdaság területein történt meg, ahol ugyanilyen teljesítményű, de dízelüzemű betakarítógépekkel közösen üzemelt, azonos körülmények között.

A metán használata dízelüzemanyag helyett„ 40-50 % -kal csökkentheti az üzemanyagköltségeket – fotó: Gomselmash

A gázüzemhez szükséges CNG-t, Gazprom TransGas Belarus szolgáltatta a teszthez, amelyet a géphez folyamatosan szállítottak nyerges gázszállító kamionok segítségével. A gyártó tartósüzemi teszt alatt szerzett tapasztalatai és mérései szerint a metán használata dízelüzemanyag helyett„ 40-50 % -kal csökkentheti az üzemanyagköltségeket és jóval alacsonyabb a károsanyag-kibocsátás mértéke is”.