Sok autós egyáltalán nem tolerálja, hogy június-júliusban betakarítási időszak van – és hogy az utakon ilyenkor gyakrabban találkozhatunk 20-30 km/h-val közlekedő kombájnokkal, traktorokkal és a megszokottnál hosszabb pótkocsikkal – esetleg homlokrakodókkal csatlakoztatott szerelvényekkel.

Olyan eseteket is tapasztaltunk, amikor az autósok lehúzódni sem voltak hajlandóak a kombájn mellett elhaladva, sőt egy-egy elhamarkodott előzés végén hamarabb behúzták a kormányt a jobb oldalra – nem számítva a traktor orrára felszerelt frontgépekre.

Az ilyen manőverekkel – a rossz tapasztalaton és az ijedtségen kívül – jó esetben is legfeljebb 1-2 percet nyerhet a vezető.

Mi a helyes vezetői magatartás ilyenkor és mit tehetünk mi gazdák a baleset-megelőzés érdekében?

  • Az autóvezetőket arra kérjük, hogy tanúsítsanak nagyobb türelmet ebben az időszakban az utakon.
  • Induljanak el egy kicsit hamarabb az úticél felé, ha előre tudják, hogy az autópályán kívül kell huzamosabb ideig autózniuk.
  • Figyeljék a kanyargós utakon a sárga villogóval felszerelt felvezető autókat, amelyek a megszokottnál szélesebb, lassabb vagy hosszabb szerelvényekre hívják fel a figyelmet.
  • Előzéskor gondoljanak arra, hogy az előttük haladó kombájn előtt több kombájn is vonulhat – valamint arra, hogy a bálákkal megrakott pótkocsit húzó traktor előtt még homlokrakodó is lehet.
  • Előzéskor a kombájn, vagy a megrakott pótkocsi az esetleges úthibák miatt oldalirányban jobban kilenghet, mint az gondolnánk.

A kép illusztráció! – fotó: Shutterstock

És mi gazdák, mit tehetünk az autósokért közúton történő vonulás közben?

  • Mielőtt a közútra érnénk, győződjünk meg a gumiabroncsok tisztaságáról, hiszen nincsen bosszantóbb, mint az aszfaltra felhordott sárkupacok egy-egy kanyarban. Esős időszakok váltják egymást, hordják a pótkocsik a terményt a szárítóba – figyeljünk arra, hogy ebben az időszakban is lehet nagy sár a gumikon.
  • A szalmabálák vagy a gabona szállításakor győződjünk meg a rakomány biztonságos rögzítéséről. Nem elég biztonságosan rögzíteni, a szóródást is meg kell akadályozni, amennyire csak lehet. Nyáron a motorosoknak is szezon van, akik számára a szalmával felszórt út vagy az alig láthatóan elfolyt gabona életveszélyes.
  • Aki utánfutón szállít állatot, szintén ügyeljen az alom anyag szóródására a fent megosztott okok miatt.
  • Konvojban vonuló kombájnos és traktoros kollégáinkat kérjük, hogy tartsanak nagyobb követési távolságot, hiszen az autósok sokszor nem számítanak több egymást követő szerelvényre és nem hagynak elég időt az előzésére. Hagyjunk menekülő helyet két jármű között!
  • Jelezzünk az autósoknak, amikor biztonságos az előzés számukra, próbáljuk segíteni őket és megelőzni a baleseteket!
  • Figyeljünk az előző gépjárművekre a tükörben. A kanyarodó járművel szemben az éppen előzőnek elsőbbsége van, győződjünk meg mindig, hogy a kanyarodás biztonságos-e.
  • Vegyünk igénybe segítséget, ha közútra való felhajtáskor, vagy közúton való áthajtáskor beláthatatlan az útszakasz. A legtöbb traktorban van segédülés, vigyünk magunkkal valakit, aki az erőgépből kiszállva körül tud nézni és jelezni tud.

Ilyen is előfordul... – fotó: Szabó Bence

Ugye a munkavédelemre betartására is odafigyel az aratási hajrában? Olvassa el cikkünket és figyeljen a gyakori munkavédelmi ellenőrzésekre!