Az egyik gépgyártó cég standján kiállított, tolólappal felszerelt, TRak70-re keresztelt, piros-fehér erőgéppel kapcsolatban sokan csak találgattak, hogy talán egy új prototípus, pedig akik vették a fáradságot és elolvasták az ismertető táblát a gép előtt, azok nyomban szembesülhettek azzal, hogy maholnap veterán korba lép az ominózus konstrukció.

gép

Az 1988-as BNV-n mutatkozott be – fotó: Néder Imre

Mint ahogy azt érdeklődésünkre a jelenlegi tulajdonosától, a traktort felújító Kiss Lajostól és Néder Imrétől, a Trak70 főkonstruktőrétől megtudtuk, a különleges eszközhordozó erőgép megtervezésére a Variterv Iroda 1986. augusztus 22-én kapott megbízást az INDUSTRIALEXPORT Vállalattól, amely a fejlődő országokkal bonyolított kereskedelemmel foglalkozott. A fejlesztést az árualap növelése céljából indította el a vállalat.

gép

2015-ben ilyen állapotban talált rá Kiss Lajos – fotó: Kiss Lajos

A megbízó az alábbi követelményeket szabta meg a tervezés irányával kapcsolatban:
• Trak-rendszerű kialakítás
• Elsbett motor 65-70 LE
• Elöl-hátul függesztés és TLT-hajtás
• Kétkerék- és összkerékhajtású változat
• Kétirányú üzemmód, átfordítható vezetőüléssel és irányítással

gép

A 30. Bábolnai Gazdanapokon – fotó: Kiss Lajos

A megbízás megkötését követő harmadik hét végén kellett a tervcéljavaslatot átadni, amit a megbízó zsűrizett. A zsűrit követően, folyamatos tervszállítás mellett, a 20. héten adták át a Trak70 utolsó tervdokumentációit. A kísérleti gép kivitelezésére az egykori nagy múltú Hódmezővásárhelyi Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalatot, közismertebb nevén a HÓDGÉP-et kérték fel, amely a tervek alapján a kísérleti üzemében elkészítette a gépet, amelyet 1988. április 26-án adtak át a megbízónak.

gép

Elöl-hátul hidraulikus hárompontfüggesztő szerkezettel rendelkezik – fotó: Agroinform.hu

Az INDUSTRIALEXPORT Vállalat a következő hónapban megrendezett Budapesti Nemzetközi Vásáron (BNV) mutatta be a hazai és a külföldi nagyközönség előtt a Trak70 eszközhordozó erőgépet, ahol hatalmas feltűnést keltett megjelenése.

A Trak70 erőforrása egy sajátos háromhengeres, kenőolajhűtésű motorkonstrukció. Elsbett úr, aki korábban a Junkers gyár motortervezője volt, úgy alakította ki a motort, hogy megfelelő beállítás után növényi olajjal is működjön. Az INDUSTRIALEXPORT lépéseket is tett a motor hazai gyártásának irányába, a Kismotor- és Gépgyár közreműködésével.

gép

Az eszközhordozóban 47 kW teljesítményű motor szolgál erőforrásul – fotó: Agroinform.hu

A hajtómű úgy került kialakításra, hogy az alkalmas legyen elöl és hátul egy időben, azonos munkamenetben alkalmazott eszközkombinációk kiszolgálására is. Ehhez a fejlesztéshez alkalmazták a ma már terjedő, de akkor még ritka, mechanikus és hidrosztatikus elemek kombinációjával létrehozott, napjainkban teljesítményelágaztatásosnak nevezett rendszert. Ezzel a rendszerrel a haladási sebességhatárok a következők voltak:

• Hidrosztatikus hajtással (előre-hátra)
I.  0-5,7 km/h  
II. 0-13,39 km/h
• Vegyes hajtással (csak előre)
I.  0-10,85 km/h
II. 0-26,25 km/h

gép

A vezetőülés a kormánnyal együtt 180 fokban megfordítható volt – fotó: Agroinform.hu

Az adott tartományokon belül a sebességváltoztatás fokozatmentesen történt. A motor és a hajtómű 28 éve nagyon korszerű fejlesztésnek számított, de napjainkban is megállná a helyét speciális alkalmazású erőgépekben való alkalmazás esetén. A bemutatkozást követően a rendszerváltással az INDUSTRIALEXPORT Vállalatot felszámolták, a prototípus géppel már tesztvizsgálatokat sem végeztek, hanem visszakerült a kivitelező HÓDGÉP-hez.

A hódmezővásárhelyi vállalat is felszámolásra került, így – oly sok hazai gépgyártástörténeti ritkaságunk méltatlan sorsát követve – a Trak70 is egy roncstelepre került, ahol egy helyi gyümölcstermelő figyelt fel rá, és megvásárolta.

gép

Néder Imre konstruktőr a Trak70 ülésében – fotó: Kiss Lajos

A gazdánál sem maradt sokáig, mivel egy cég használt MTZ traktoráért elcserélte a különleges kis erőgépet, ami innentől a cég udvarán vesztegelt éveken át méltatlan, mostoha körülmények között. Tavaly figyelt fel rá Kiss Lajos Mátészalkáról, aki már korábban az ugyancsak Néder Imre által a '80-as években kifejlesztett Varitrak 4x4 elnevezésű eszközhordozóinak megmaradt példányait is felkutatta és megmentette.

Segítségével a Trak70-es is megmenekült a lassú pusztulástól, és régi fényére visszaállítva, eredeti állapotára felújítva üzemképessé tette, így őrizve meg az utókornak.

gép

fotó: Agroinform.hu

Ez a kis erőgép is ékes bizonyítéka annak, hogy hazánk sokak által méltatlanul elátkozott korszakában milyen csodálatos dolgokat valósított meg a magyar gépipar, illetve annak fejlesztőgárdája. Vajon 30 év múlva napjaink gépgyártásának tömegtermékeiről is elmondhatjuk ugyanezt? Aligha.