Sajnos előfordulnak olyan balesetek, amikor első ránézésre érthetetlen okból borul fel egy traktor vagy más mezőgazdasági gép a semmi, pontosabban a szántóföld közepén, és jellemzően nem a sík rónaságon. Most ezt a témát vizsgáltuk meg közelebbről, több abroncsgyártó szakmai álláspontját ismertetve.

Beállítások

Tudjuk, hogy a különböző, géppel végzett munkák jellegétől, talaj- és időjárási körülményektől függően módosítani kell a nyomtávot, az abroncsnyomást vagy mindkettőt. Igaz, náluk inkább csak dombok vannak, tipikus hegyvidéki művelésből még kevesebb, az is inkább szőlő, erdő vagy legelő. A részletek egy iskolai példához hasonló módon kerülnek szemléltetésre.

Kérdés: Ha a termelő +11°-os lejtésű (+20%-os emelkedés) földeken dolgozik, milyen változtatásokat kell végrehajtani a gumiabroncsok kiválasztásában (Radiál-IF/VF CFO), az abroncsnyomásban és a munkavégzés folyamtában az optimális teljesítmény és a minimális állásidő érdekében?

Megjegyzés: Az „AG Tire Talk riport" azt ajánlja, hogy mindig konzultáljon a gumiabroncsgyártókkal, illetve -forgalmazókkal, mielőtt bármilyen, a cikkben tárgyalt, meredek terepre alkalmas mezőgazdasági gumiabroncs-beállításhoz folyamodna.

Michelin: Kulcskérdés a megfelelő gumiabroncs kiválasztása és a megfelelő abroncsnyomás a példában szereplő +20%-os lejtéshez kapcsolódóan. A szükségesnél alacsonyabb nyomás azért veszélyes, mert az oldalirányú erőhatás forgás közben akár le is gyűrheti az abroncsot a felniről.

Maxam: A három fő ok, amiért oldalirányú vagy domboldali műveleteknél növelni kell a (még) hideg abroncsok nyomását:

1. A gumiabroncs jobban illeszkedik a keréktárcsára és nagyobb nyomást biztosít a keréktárcsa peremén (illeszkedési nyomás).

2. A megnövelt légnyomás csökkenti az oldalfal hajlását, mivel a terhelésáthelyeződés a gumiabroncsok emelkedőn fölfelé vagy lefelé történő munkavégzése során történik, illetve oldalirányú haladáskor a domboldalon (súlyátvitel).

3. Biztosítja a függőleges terhelést, amely a futófelületet a talajhoz nyomja (tapadás).

Continental: A TRA és európai megfelelője, az ETRTO egyértelmű határvonalat határoz meg 11°-os lejtésnél (20%-os emelkedő). Ez inkább egy egyértelmű tájékozódási pont, amelytől kezdve körültekintőbben kell a témát vizsgálni.

illusztráció: www.farm-equipment.com

Precíz beállítások: A gazdálkodóknak, akik ilyen domborzati viszonyok között dolgoznak, komolyan fontolóra kell vennie egy olyan kombájnopciót, amely szintezővel is rendelkezik, a jobb cséplés és a gép stabilitása érdekében. 20%-os emelkedés esetén, bár a Tire & Rim Association nem írja elő, ellenben javasolják, hogy a gumiabroncsok nyomását +0,4 barral növeljék meg a gumiabroncsgyártók terhelési/nyomási táblázatának minimális értéke fölé, hogy fokozott gumiabroncs-védelmet biztosítsanak. Továbbá ellenőrizzék, hogy ez a növelt érték még a maximálisan megengedett nyomásértéken belül van-e!

BKT: Amennyiben radiál gumiabroncsokat használnak a normál gazdálkodáshoz ajánlott (síkterep) nyomással, akkor ez alacsony oldalirányú stabilitást eredményez domboldalon. Az abroncsnyomást meg kell növelni, hogy az oldalfalkihajlást megakadályozzuk, és a gumiabroncs ne forduljon le a felniről meredek lejtőn. A megnövelt légnyomás szintén növeli a stabilitást, és megakadályozza a meredek rézsűkön való felborulást.

Trelleborg: Amikor a lejtés/oldaldőlés meghaladja a 11 fokos határt, a gumiabroncsok nagy oldalfalirányú igénybevételnek vannak kitéve, ami károsíthatja a gumiabroncsokat, instabil oldalirányú mozgást eredményezhet, és a gumiabroncs/felni esetleges kicsúszásának oka lehet. Ennek megelőzése érdekében több tényezőt kell figyelembe venni. Növeljük meg a normál körülményekhez ajánlott abroncsnyomást +0,5 barral, mert a nyomás akár +25%-kal is növelhető anélkül, hogy a gumiabroncs maximális névleges felfúvási nyomását túllépnénk. A nem CHO/CFO abroncsoknál 30 km/óra alatt a többletterhelés nem megengedett. A CHO/CFO típusú gumiabroncsokra nem érvényes a ciklikus többletterhelés.

Yokohama: A futófelület mintázata domboldalakon is fontos. A hibrid futófelület nem ássa be magát a talajba domboldalakon, mint az R-1 típusú mintázatúak, így kevesebb oldalcsúszás tapasztalható, hatékonyabb a munkavégzés, és kisebb az üzemanyag-fogyasztás.

ábra

illusztráció: www.farm-equipment.com

A Yokohama Off-Highway Tires America Inc. álláspontja

A gumiabroncs nyomása különösen fontos meredek lejtőkön, mivel a gumiabroncs peremfelületét rendkívüli terhelés éri, és a gépeknek stabilitására van szüksége. Az alacsony abroncsnyomás lehetővé teheti, hogy a gumi pereme leforduljon a felniről. A túl nagy nyomás megakadályozza, hogy a gumiabroncs elnyelje a talajegyenetlenségből eredő ütéseket, ezért átadja a gép többi részére. Ezért meggondolandó lehet egy központi abroncsnyomás-szabályozó rendszer.

Fontos megjegyezni, hogy ha a gép meredek részen van oldalirányban, a gép súlya nagyobb mértékben terheli a lejtőn lentebb levő gumiabroncsokat, ezért a szokásos terhelésre vonatkozó nyomástáblázatok itt nem érvényesek. A példában szereplő 20%-os lejtő esetében a munka megkezdése előtt a normális, sík terepre megadott értékeket 0,3-0,5 barral kell növelni, s ügyelve arra, hogy ne lépje túl a megengedett maximális megengedett nyomást. A futófelület mintázata szintén fontos a rézsűkön.

Meredek lejtőkön a gumiabroncsnak igazán jól megválasztottnak kell lennie, beleértve a nagyon erős peremet és a stabil oldalfalat, hogy elviselje a pluszterhelést és oldalirányú erőt. Továbbá a felniknek is masszívnak kell lenniük, különösen egy olyan gumiabroncs esetében, amely csökkenti a megcsúszást, és a motor teljes nyomatékát az abroncsra viszi át. A rendszer minden elemének meg kell felelnie a kihívásnak.

A Continental Specialty Tires véleménye

Általában a mezőgazdasági abroncsok esetében az egyik, ha nem a legfőbb szempont: a minimális talajtömörödés. Ezt segíti elő a minél szélesebb futófelület és egyúttal minél jobb tapadás és vonóerő-átadás, valamint a lehető legtöbb bütyök/borda érintkezzen a talajjal. Ahhoz azonban, hogy a gumiabroncsot, a terhelés-sebesség-abroncsnyomás mátrixát a határértékekig kihasználjuk, a gumiabroncsokat nem szabad meredek emelkedőkön üzemeltetni. A TRA egyértelmű határvonalat határoz meg 11 fokos vagy más szóval 20%-os emelkedőnél.

A kombájnok meglehetősen nagy magtartállyal rendelkeznek. Amennyiben a magtartály teljes kapacitását ki kell használni, akkor ez nagyban befolyásolja a menetstabilitást meredek rézsűn: a magasabban futó gumiabroncs terhelése csökken, míg a lentebb futó gumiabroncsé nő, amit egy fölfelé kormányzó mozdulat csak tovább fokoz. Ezért könnyen megeshet, hogy a ciklikus betakarítási műveletek (CHO) vagy a ciklikus szántóföldi műveletek (CFO) esetében a plusz 15%-os terhelési tartalék gyorsan elvész, és nem vehető figyelembe, mint síkterepen.

Amennyiben a gazdák rákérdeznek a különböző típusok hatására a lejtőkön, a jó öreg diagonál gumiabroncsnak nagyobb az oldalfalmerevsége a radiál típusú vázhoz képest, és ez jobban segít felvenni, elviselni az oldalirányú erőket. Összehasonlítva a hagyományos radiál, a fokozott rugalmasságú (IF) és a nagy rugalmasságú (VF) abroncsokat, ugyanaz a logika érvényesül: minél rugalmasabb az oldalfal, annál jobban deformálódik lejtőn az oldalerők hatására.

A mezőgazdaságigumiabroncs-gyártók adattáblázataikban egyértelműen 20%-os lejtésig szerepelnek a terhelés/nyomás adatok a gyakorlati alkalmazásához. Ha a lejtés mértéke meghaladja ezt az értéket, ajánlatos felvenni a kapcsolatot a gumiabroncs gyártójával vagy a kereskedővel.

A BKT USA Inc. off-road üzletág véleménye

Különböző vélemények léteznek a diagonál vagy radiálgumik dombvidéken történő használatáról. Egyesek úgy gondolják, hogy a diagonál gumiabroncsok magasabb levegőnyomása és nagyobb oldalfalmerevsége jobb stabilitást biztosít. Mások úgy vélik, hogy a radiálok jobb tapadást biztosítanak. Mindkét esetben az ilyen alkalmazásban használt gumiabroncsoknak stabilitást és tapadást egyaránt biztosítaniuk kell, és az abroncsnyomást kell növelni ahhoz, hogy ez létrejöjjön.

A lejtős területeken eleve fokozott óvatossággal kell dolgozni. A különböző irányú dőlésszögek megváltoztathatják a traktor vagy a kombájn súlypontját, különösen a függesztett szerelékek, eszközök vagy a magtartály tatalma – de említhetnénk a permetezőgépeket is –, amelyek a lejtő felé eső oldalon növelik a súlyt, és az egész súlypont kitolódik.

A megnövelt abroncsnyomások részben ellensúlyozhatják a súlyponteltolódást, és minimalizálhatják a gumiabroncsok falának deformációját.

Úgy tűnik, hogy a 11 fokos lejtő (vagy a 20%-os emelkedő) az a pont, ahol a levegőnyomás és a domboldali stabilitása döntő fontosságúvá válik. A Tire & Rim Association (TRA) kézikönyv a gyártók ajánlásaira való hivatkozás előtt felsorolja a teherbírást és a sebességet egészen eddig a pontig. Van néhány TRA terhelési és abroncsnyomási táblázat, amely tartalmazza a hegyoldalban történő kombinált alkalmazásokat, a terhelési beállítások, de a 32 km/óra alatti terhelésnövekedések itt nem érvényesek.

A dombvidéki alkalmazásokban egyre elterjedtebbek a radiál gumiabroncsok mind a traktorok, mind a kombájnok esetében. A gumiabroncsok kialakításuknál fogva laposabb, nagyobb talpfelülettel rendelkeznek, mint a diagonál gumiabroncsok, és jó oldaltartást biztosítanak. Ha a radiál gumiabroncsokat a normál (síkvidéki) gazdálkodáshoz ajánlott nyomással használják, akkor a domboldalakon alacsony oldalirányú stabilitást fog eredményezni.

A keréknyomás szintjét úgy kell beállítani, hogy az oldaldeformációt részben elkerüljük, hogy a gumiabroncs ne forduljon le a keréktárcsáról. A megnövelt nyomás szintén segíti a stabilitást, és megakadályozza a borulást. Általánosságban ajánlott a javasolt légnyomást 0,4 barral növelni a domboldalon 20%-os rézsűn dolgozó traktorok esetében.

gumiabroncs

Fontos ismerni, milyen abroncsokat használunk, milyen paraméterekkel rendelkeznek, beleértve a műszaki tartalékokat is – fotó: Envato

A Maxam Tire International globális mezőgazdasági részlegének tanácsa

A hidegen mért abroncsnyomás vagy a munka előtti, közbeni nyomásállítás a kulcsa annak, hogy optimalizáljuk a gumiabroncs teljesítményét bármilyen gépen, bármilyen sebességnél és terhelésnél, valamint bármilyen felületen. A domboldali alkalmazások a gumiabroncsra ható rendkívüli erők miatt a hidegen mért nyomás bizonyos mértékű utóbeállítását igénylik, hogy a radiál gumiabroncsok megfelelő teljesítményt nyújthassanak.

A három fő ok, amiért domboldalon végzett munkák esetén növelni kell a hidegen mért nyomást: a gumiabroncs jobban illeszkedik a felnire, s egyben nagyobb nyomást biztosít a felni pereméhez; csökkenti az oldalfal-deformáció mértékét, mert átterhelődés akkor történik, amikor a gumiabroncsok felfelé vagy lefelé, vagy oldalirányban (rézsútosan) haladnak a domboldalon; míg a függőleges terhelés biztosítása, ami a futófelületet a talajra nyomja.

Az igazi kihívás a domboldal vagy a szintkülönbség hatásának felismerése, valamint az, hogy milyen mértékű különbségeket kell figyelembe venni a gépek hatékony és biztonságos működése érdekében. Az emelkedőt, domboldalt úgy kell figyelembe venni, hogy a gumiabroncs hidegen mért nyomása megfeleljen a további igénybevételeknek, például talajnyomásnak és az átterhelődésnek, bármilyen, domboldalon történő üzemeltetés esetén.

Trelleborg Wheel Systems

Amikor a terepviszony meghaladja a 11 fokos határt, a gumiabroncsok nagy oldalfalterhelésnek vannak kitéve, ami károsíthatja a gumiabroncsokat, instabil oldalirányú mozgást eredményezhet, és a gumiabroncs/felni esetleges kicsúszását okozhatja. Ennek megelőzése érdekében több tényezőt is figyelembe kell venni:

• Növeljük meg a normál körülményekhez ajánlott nyomást 0,5 barral. Az abroncsnyomás akár +25%-kal is növelhető anélkül, hogy a gumiabroncs maximális névleges nyomását túllépnénk.

• A nem CHO/CFO abroncsokon nem lehet kihasználni a plusz terhelési kapacitást 30 km/ó alatt. A CHO/CFO típusú gumiabroncsokra nem vonatkozik a ciklikus bónusz.

Reméljük, sikerült hasznos tanácsokkal szolgálni. Tehát fontos ismerni, milyen abroncsokat használunk, milyen paraméterekkel rendelkeznek, beleértve a műszaki tartalékokat is. Amennyiben bármilyen üzemeltetési kérdés merül fel vagy szakmai tanácsra van szükségünk, forduljunk az abroncskereskedőhöz vagy a gyártóhoz.

Forrás: www.farm-equipment.com