A közismert és szerteágazó profilú, közismert gyártó 2020-ban ünnepelte alapításának 100. évfordulóját, és ma a világ 20 legnagyobb autóipari beszállítójának egyike, globálisan több mint 72 ezer alkalmazottal.

A közismert gyártó és beszállító már a közeljövő piaci igényeire felkészülve mutatta be legújabb fejlesztéseit. A hat újdonság közül kettőt emelnénk ki, amelyek akár a mezőgazdaság és munkagépek világban egyaránt szóba jöhetnek, és maguk a gépgyártók is még csak elmélkednek az esetleges alkalmazásokon és előnyökön.


Világpremier: SCT villanymotor

Az új MAHLE SCT (Superior Continuous Torque – kb. folyamatos csúcsnyomaték) villanymotor megoldás lehet a villanymotorokra általánosan jellemző problémára: a folyamatos és a csúcsteljesítmény, illetve a csúcsnyomaték és állandó forgatónyomaték közötti nagy különbségek kiküszöbölésére vagy legalábbis jelentős kompenzációjára.

Míg a jelenleg is alkalmazott és korábbi villanymotorok csak rövid ideig képesek a csúcsteljesítményüket leadni, majd körülbelül ennek 60-70 százalékra esnek vissza, addig

a MAHLE SCT villanymotor folyamatosan a csúcsteljesítmény több mint 90 százalékával üzemeltethető.

Ez azt jelenti, hogy korlátlan ideig képes nagy teljesítményen üzemelni, és lényegesen kisebb és könnyebb, mint egy ugyanolyan folyamatos teljesítményű hagyományos villanymotor. Ezáltal minden járműosztályban alkalmazható, beleértve a nehéz haszongépjárműveket vagy kisebb-nagyobb műszaki módosításokkal akár mezőgazdasági gépeket, traktorokat, ahol valóban kis sebesség mellett órákon át, nap mint nap, tényleg maximális teljesítménnyel kell dolgozni.

A MAHLE az SCT elektromotorhoz szükséges technológiai ugrást egy innovatív, integrált olajhűtési rendszer alkalmazásával érte el. Az új villanymotor bevezetésével a MAHLE teljes körű beszállítóvá válik, válhat az elektromos hajtások területén, nemcsak a járművek, de akár a munkagépek területén is.

motor

Még nagy jövő várhat az SCT villanymotorokra – fotó: www.mahle.com

Új alkatrészek a nagy hatékonyságú hidrogénmotorokhoz

Az üzemanyagcella mellett a hidrogén gáznemű üzemanyagként való felhasználása is magában hordozza a lehetőséget, hogy nemcsak számos nehézgépjármű, de széles körű off-road alkalmazás nagyon gyorsan klímasemlegessé váljon. A hidrogénmotorok ideálisak és rugalmasak nagy terhelésekhez, bírják a meleg munkakörnyezetet, nem érzékenyek a szennyeződésre és vibrációra.

A MAHLE-nál idestova több mint 100 év tapasztalattal folynak a legkülönfélébb motoralkatrészek fejlesztései. Az IAA 2022 kiállításon mutattak be először egy komplett motorra való készletet: dugattyúkból, dugattyúgyűrűkből, dugattyúcsapokból, csapszegekből és szükség esetén hengerbélésekből, valamint kartergáz-visszavezető rendszerből.

A hidrogénüzemmódnál szikragyújtással nagyon hasonló a sűrítési arány, az égési csúcsnyomás, mint egy CNG motornál, ellenben egy dízelhez képest magas az égési hőfok, és jelentős mennyiségű vízgőz is keletkezik az égés során, amit szintén figyelembe kellett, kell venni az alkatrészek megtervezése és élettartama szempontjából. A hidrogén rendkívül hatékonyan és biztonságosan használható a hosszú élettartamú belsőégésű motorokban.

motor

Komplett motoralkatrész-kínálat, kimondottan hidrogéngáz-üzemmódhoz – fotó: www.mahle.com

Forrás: www.mahle.com