A feladat nem új keletű, és valószínűleg az egyik legtöbb időt és gépmozgást igényli. A két konstrukció – egy AgroTruck-felépítmény és egy gyűjtőpótkocsi – nemcsak a bálák begyűjtésére, hanem kazalba hordására vagy azonnali elszállítására egyaránt alkalmas. Az angol gazdazsargonban már megvan az eszközök neve: „bálakergető". A videókat látva ez nem alaptalan, mert ha nem vagyunk még elég gyakorlottak, megeshet, hogy félrelökjük vagy -toljuk a bálát. Ezért meg kell állni és némi szlalommal megfelelő pozícióba forgatni a felszedéshez.

Új megoldás a felépítmény

Egy hertsi vállalkozó újszerű, önjáró bálagyűjtő felépítményt készített egy 4 tengelyes teherautóra. A gazdálkodók, a vállalkozók és a gépgyártók közös összefogásban évek óta újszerű módszereket találnak ki a terjedelmes szalmabálák begyűjtésének és szállításának hatékonyabbá tételére.

Közös munkájuk és a gyakorlati használat során születtek a nagy kapacitású önrakodó felépítmények, a rakomány rögzítésére szolgáló, hidraulikus oldalfalú és rakoncás pótkocsik a rakodógép nélküli gyűjtéshez és lerakodáshoz. A felépítményen, bár nagyon jól működik, alkotói szerint még van mit finomítani.


Az ötlet alapja nem új, Észak-Amerikában több mint 50 éve alkalmazzák a hulladékgyűjtő konténerek úgynevezett fülke fölötti ürítését, bár Európában ez nem terjedt el. A lényeg, hogy egyetlen dolgozó, kiszállás nélkül, mindent a vezetőülésből tud működtetni, ami nemcsak biztonságos, de időtakarékosabb is. Ezt ültették át egy AgroTruckra, bár a bála felvételéhez egy pillanatra szinte teljesen meg kell állni, s valószínű, hogy ezt (is) kívánják még fejleszteni lassú menetre, megállás nélkül.

A másik nagy kihívás az első emelőszerkezet vázának kialakítása, hogy az alapjármű vezetőfülkéje motorjavítás esetén továbbra is előre billenthető legyen.

A felépítmény 16 darab nagyméretű, 240 x 120 x 90 centiméteres bála szállítására alkalmas, igazodva a Krone 8 kötegelős típusához.

A szögletes bálák anyaga szeletelés nélkül – terménytől, nedvességtartalomtól függően – átlagosan 160-180 kg/köbméter tömegű, míg szeletelős bálázóknál lényegesen tömörebbek, 200-220 kg/köbméterrel számolhatunk. A fenti 16 bálás rakomány így kb. 8,1-9,1 tonna között alakulhat.

bála

bála

A rakodás két mozzanata – fotó: www.fwi.co.uk

6 év munka és gyakorlati használhatóság

Bizony kemény munka, ha az ember egyedül vagy ismerőseivel, baráti körével vág neki egy-egy komoly gépészeti projektnek, és pénzügyileg is csak magára vagy némi kölcsönre számíthat.

A wiltshire-i Williams család 485 hektáron gazdálkodik, és saját munkájuk mellett még bálázási szolgáltatást is végeznek a többi gazdálkodónak. Ezért a betakarítási időszak meglehetősen intenzív, hiszen az aratás és a szalmabálázás egyszerre történik. Ezért inkább a traktorokhoz könnyedén csatlakoztatható pótkocsis megoldás mellett döntöttek. Ennek kétségtelen előnye, hogy független eszköz, a bálapárokat a felszedőszerkezet függőleges vagy vízszintes helyzetbe forgatja, majd egy láncos konvejor lépteti hátrébb a már felszedett bálákat.

A szezonban előfordul, hogy egyszerre akár kilenc bálázógép is dolgozik, ami azt jelenti, hogy a bálák ezerszámra vannak a földeken, amiket mielőbb be kell gyűjteni, betárolni, vagy el is kell szállítani.

A bálafelszedő pótkocsi nem egyszerű szerkezet, de nem is bonyolultabb szervizelni, mint egy rakodógépet, és külön üzemanyagra sincs szüksége.

bálázó

A pótkocsis változat – fotó: www.fwi.co.uk

Az amerikai módi

A cégalapító, Jake Kropf mind a mai napig gazdálkodó és egyben a J&J Farming szalmaexportáló vállalat tulajdonosa az Oregon állambeli Halsey-ben. Miután a J&J Farming a 2 és 3 kötésű bálák helyett többnyire a 3×4 lábas, vagyis 90x120 centiméteres bálákra tért át, a piacon akkoriban kapható rakodóberendezéseknél erősebb, megbízhatóbb gépre volt szüksége.

Az 1990-es évek végén Jake és két alkalmazottja, Glenn Shaum, az üzletvezető és Nolan Hostetler, Jake művezetője nekiláttak egy nagybála-rakodó gép megépítésének az exportüzletág számára. Sok munka, megbeszélés és a prototípus legyártása után megszületett egy teljesen működőképes bálarakodó, amely megfelelt az igényeiknek. A helyi gazdák bátorításával, akik látták az új rakodógépet munka közben, megszületett a döntés, hogy Jake, Nolan és Glenn együtt dolgoznak, és Northwest Ag Equipment néven társult gyártócéget alapítanak.

bálázó

Az NWAG bálagyűjtő-kínálata – fotó: www.nwagequipment.com

bálázó

Az egytengelyes változat – fotó: www.nwagequipment.com

Az NWAG Equipment 2009-ben hivatalos gyártóként alakult meg, az első bálagyűjtőt és -rakodót egy helyi gazdálkodó vette meg. Azóta nemcsak a helyi gazdáknak gyártanak és értékesítenek „bálakergetőket", hanem az Egyesült Államokban, Kanadában és nemzetközi piacokon is. Az NWAG küldetése, hogy teljesítse a megbízható nagybála-gyűjtők iránti igényeket bárhol a világon, és kiváló ügyfélszolgálatot nyújtson.

A bálagyűjtó pótkocsik egy- és kéttengelyesek, különböző kapacitással és teherbírással, és traktormárkától függetlenül alkalmazhatók. A minimum teljesítményigény 130, illetve 200 LE.

bálázó

bálázó

A kéttengelyes üresen és kazalba rakodáskor – fotó: www.nwagequipment.com

Források: www.nwagequipment.comwww.fwi.co.uk