Míg körülbelül egy évtizede még a betakarítási szezonban átalakított hagyományos pótkocsikkal végezték a bálaszállítást a gazdaságok, addig napjainkra a helyzet sokat változott pozitív irányba.

Nagy piaci űrt töltöttek be az egymás után megjelenő bálaszállító pótkocsik, amelyek nagyon hamar népszerűek lettek a felhasználók körében, és előnyére változtatták meg a bálaszállítási technikát a hazai gazdaságokban.

gép

Lassan már a múlté az ilyen bálaszállítás – fotó: Agroinform.hu

Mostanra már hatalmas kínálatból választhatják ki a gazdák a kapacitásuknak és bálázójuk méretének megfelelő speciális bálaszállító pótkocsit, sőt számtalan opcióval is kiegészíthetők ezek a szállító eszközök. Ma már több nagy munkagépgyártó kínál a hazai piacon különböző teherbírású és rakfelületű bálaszállító pótkocsikat.

Ezek a stabilitás érdekében általában alacsony építésűek, kicsi a szabadmagasságuk, alacsony átmérőjű, kisnyomású abroncsokkal vannak szerelve, és két-, illetve háromtengelyes kivitelben, forgózsámolyos változatban készülnek.

gép

Ma már több nagy munkagépgyártó kínál a hazai piacon bálaszállító pótkocsikat – fotó: Agroinform.hu

Több gyártó kínál hagyományos egytengelyes vagy tandem futóműves, kisebb szállítási kapacitású verziókat is, de ezek itthon kevésbé terjedtek el. A bálaszállító pótkocsik felépítménye teljesen sima felületű acéllemezből készült. A felépítmény mellső és hátsó részén állítható szögű vagy fix rögzítésű támasztó határoló keret található.

A kocsik vázszerkezete rendeléstől függően lehet festett vagy tűzi horganyzott kivitelű felületkezeléssel ellátva. Maximális vontatási sebességük általában 25-30 km/h. Ma már több típus rakfelülete hátrafelé bővíthető, így amennyiben a teherbírása engedi, alacsonyabb sűrűségű, nagyobb térfogatú bálákból többet lehet velük szállítani.

gép

Ma már több típus rakfelülete hátrafelé bővíthető – fotó: Agroinform.hu

A speciális bálaszállító pótkocsik többsége már elő van készítve a bálák hevederrel való rögzítéséhez, így a biztonságos szállításhoz minden adott teljes kapacitáskihasználás mellett is.

A hengeres bálák mellett a szögletes nagybálák szállítására is kiválóan alkalmasak a speciális bálaszállító pótkocsik, de ennek a feladatnak számos alkalommal találkozhattunk teherautóval vagy nyerges félpótkocsival történő megoldásával is.

gép

A teherautós bálaszállítás egyik példája – fotó: Fiatagri

Ezek általában megfelelő rögzítéssel ideális kapacitáskihasználáshoz igazodó bálaméret mellett jól alkalmazhatók szállításra, de fontos, hogy a megengedett közúti szélességi és magassági határértékeket megrakva se lépjék túl.

Természetesen a közlekedés- és munkabiztonsági előírásokat kielégítő átalakítás mellett a hagyományos mezőgazdasági vagy közúti pótkocsik is alkalmasak a bálaszállításra. Fontos a bálák biztonságos rögzítése, és hogy a rakomány ne lépje túl a pótkocsi-rakfelület szélességét.

Számtalanszor találkozunk leszerelt oldalfalú, kerettel kiszélesített rakfelületű mezőgazdasági pótkocsikkal történő bálaszállítással, ahol a bálák a kocsikon rögzítés nélkül billegnek a felépítményen egymásra rakva.

gép

Számtalanszor találkozunk leszerelt oldalfalú, kerettel kiszélesített rakfelületű mezőgazdasági pótkocsikkal történő bálaszállítással – fotó: Agroinform.hu

Arra is figyelmet kell fordítani rakodásnál és közúton való haladásnál egyaránt, hogy bizonyos rakománymagasság felett a hagyományos pótkocsik stabilitása is sokat romlik, így a biztonságos haladás érdekében ilyenkor ennek megfelelően kell megválasztani a haladási sebességet is.

Sajnos sok munkahelyi és közúti baleset adódott már az ilyen pótkocsikkal történő bálaszállításból, ennek ellenére még mindig előfordul több esetben is az ilyen megoldás. Nem arról van szó, hogy mezőgazdasági pótkocsikkal nem lehet bálát szállítani, de a minimális biztonságra mindenkor törekedni kell.