Cikkünkben néhány mondatban összefoglaljuk azokat a pontokat, amelyekre a téli időszakban is napi szinten dolgozó Belarus MTZ erőgépeken fokozott figyelmet kell szentelni ahhoz, hogy minden egyes munkakezdéskor gond nélkül induljanak és dolgozzanak, még a legszélsőségesebb körülmények között is.

undefined

A traktorok télen sem pihennek

Az MTZ traktorok téli üzemeltetésénél két alapvető funkciónak jól kell működnie ahhoz, hogy télen is mindig üzembiztosan tudjuk indítani és alkalmazni erőgépünket. Ezek pedig az üzemanyagellátó rendszer és az elektromos berendezések áramellátásáról gondoskodó egységek.

Napjainkban már a töltőállomásokon az adott évszaknak megfelelő minőségű diesel üzemanyag szerezhető be, melyekkel elméletileg egészen -20 oC-os külső hőmérsékletig gond nélkül üzemeltethető az erőgépünk.
undefined

Az üzemanyagellátó rendszerre fokozottan kell figyelni

Itthon, a téli időszakban manapság már viszonylag ritkán csökken ezen érték környékére a hőmérséklet, de amennyiben ez mégis előfordul, úgy

 

, amelyet bármely töltőállomáson kis kiszerelésben beszerezhetünk.

Mínusz húsz fokos hőmérséklet alatt a gázolajban található paraffinos szénhidrogénekből kristályok válnak ki, amelyek összetorlódva eltömíthetik a üzemanyag-szűrőnket és így megakadályozzák a diesel üzemanyag továbbjutását a rendszerben. Az ilyen problémák gyors megoldása érdekében ajánlatos magunknál tartani egy tartalék üzemanyagszűrő betétet, de a fent említett adalékok alkalmazása, a kristályosodás megelőzésében is segíthetnek.

Ha kell, dermedésgátló adalékkal javíthatjuk a gázolaj folyékonyságát

A téli, gyakran párás időjáráskor megnő a levegő páratartalma. Mivel a felhasznált üzemanyag helyére külső levegő jut, így az éjszakai lehűlés során egy MTZ traktor tartályában közel 0,1 liter mennyiségű víz is kicsapódhat a levegőből, amely megfagyva eltömítheti az üzemanyagellátó rendszerünket. Ezért a műszakvégi leállás előtt –amennyiben lehetséges – tankoljuk tele erőgépünk üzemanyagtartályát kiszorítva annak befogadó teréből a levegőt, így minimalizálva a víz kicsapódásának lehetőségét.
Ahhoz, hogy a traktorunk a legnagyobb hidegben is megbízhatóan induljon, megfelelő akkumulátorra van szükség. Az ólom akkumulátorban az elektrolit optimális szintje 1-1,5 cm-re a cellák felett van. Fontos, hogy ezt rendszeresen ellenőrizzük és amennyiben a kívánt érték alatt van, akkor ioncserélt (desztillált) vízzel való utántöltéssel pótoljuk. Ha a folyadékszint ellenőrzésnél jelentősebb,  0,5-1 deciliter desztillált vizet kell után töltenünk, akkor az akkumulátort feltétlenül kössük töltőkészülékre. Ha az egyik cella záródugójánál sötét elszíneződést tapasztalunk, vagy az egyik dugó elszíneződése lényegesen eltér a többiétől, akkor az sérült cellára utalhat.
undefinedAz akkumulátor töltöttségi fokát, vagy az elektrolit sűrűségének - egyszerű úszós rendszerű mérővel való - ellenőrzésével (1,2 kg/l savsűrűség alatt az akkumulátort tölteni kell), vagy pedig terhelő villával végezhetjük, de az utóbbival való ellenőrzés, a túlmelegedés miatt nem tarthat tovább 10 másodpercnél. Természetesen ma már jelentős számban alkalmaznak gondozásmentes akkumulátorokat, amelyeket úgy terveztek, hogy a hatályos jogszabályokban előírt két éves garanciális időt messze meghaladja az élettartamuk.
undefinedAz akkumulátor megfelelő töltöttségének egyik lényeges feltétele, hogy az elektromos energiát termelő generátorunk mindig tökéletesen működjön, ezért rendszeresen ellenőrizzük a generátort meghajtó ékszíj feszességét, és szükség esetén után állítsuk, de ne túl feszesre, mert ezzel hosszú távon csökkenti a generátor csapágyának élettartamát. A régebbi típusokon még az akkumulátor sajátos elhelyezéséből adódóan az elektromos energiát az önindító számára továbbító főkábelek viszonylag hosszúak, amelyet egy vezetőfülkében elhelyezett áramtalanító is megszakít.
undefinedNagyon fontos, hogy ezen kábelek bekötési pontjainál mindig megfelelő legyen az érintkezés. Az akkumulátor saruk ellenőrzése, tisztántartása mellett a kábel végek csatlakozásának is tökéletesnek kell lennie. Egye több MTZ tulajdonos az akkumulátort - az áramtalanítóval együtt - a traktor mellső alvázfélkeretének bal oldalára az önindítóhoz közeli pozícióba helyezi át, ezzel csökkentve a hosszú kábelből adódó energiaveszteséget.
Természetesen a Belarus-MTZ traktorokon lehetőség van elektromos hűtővíz melegítő berendezés utólagos beszerelésére, amellyel a hagyományos lakossági elektromos hálózathoz csatlakoztatva előmelegíthetjük a motort, elősegítve ezzel a nagy hidegben történő indítást, így mind az akkumulátort, mind pedig az önindítót is kíméljük.
Az MTZ traktor pneumatikus rendszerének légtartályából télen a levegő magasabb páratartalma miatt gyakrabban le kell engedni a kicsapódó párából összegyűlt vizet a fagyásveszély miatt.
Ha MTZ erőgépünk téli üzemeltetésénél a felsorolt néhány momentumra rendszeresen odafigyelünk, akkor valószínű, hogy traktorunk napi  használata során sok kellemetlenségtől  kímélhetjük meg magunkat.

A cikkhez kapcsolódó fórum témánkat ITT AJÁNJUK

Farkas Imre