Amennyire rossz a híre a két kifejezésnek – kapcsolat és személyes kapcsolat – az agyonreklámozás okán, legalább annyira fontos az újraértelmezésük a mezőgazdasági gépek sikeres karbantartásához. Az olyan szakembereknél ugyanis, mint amilyen a Case IH mezőgazdasági gépek hazai kizárólagos márkakereskedőjének Nagykanizsai Területi Központját műszaki munkáknál koordináló Markó László is, ezek nem szóvirágok.

A gyors javításokhoz szükséges, előre feltöltött raktárhoz ugyanis az információkat a gazdákkal beszélgetve lehet beszerezni. A tervezhető kapacitásokhoz kell az olyan köldökzsinór a gazdaság és a szervizcsapat között, mint az átalánydíjas szervizszolgáltatások. Az is bebizonyosodott, hogy a magyar gazdákat is komoly meghibásodásoktól menti meg az élő gépadatokat megosztó telematika.

Annak jártunk utána, mindez hogyan néz ki a gyakorlatban a Case IH traktorok, Axial-Flow kombájnok és az olyan munkagépek üzemben tartását biztosító háttérnél, mint az Amazone, a MacDon, a Pöttinger vagy a ZDT.

telephely

A Case IH mezőgazdasági gépek hazai kizárólagos márkakereskedőjének Nagykanizsai Területi Központja – fotó: AGRI CS Magyarország Kft.

Hogyan segíti hozzá a szervizcsapat személyessége, hogy a gazda kiaknázza a megvásárolt mezőgép tudását?

A partnerektől származó információk nélkül nemcsak a bevételnöveléshez tervezett területhatékony mezőgazdasági gép megtervezése, de annak üzemben tartása sem képzelhető el. Az USA mezőgép-értékesítési dobogójának legfelső fokáért vívott küzdelemben ezért nemcsak a kutatás-fejlesztésre fordít kiemelkedő, napi 2,4 millió dollárnyi figyelmet a Case IH, vagy az olyan óriási gyárak hatékonyságnövelésére, mint a szezon csúcsán heti 540 tonna – 90 afrikai elefántbika – tömeget megmozgató Axial Flow kombájnüzem Grand Islanden.

Hivatalos márkakereskedő partnereitől elvárja, hogy az ügyfélkezelés is méltó legyen a gépgyártó 175 éves múltjára. Ennek egyik alapköve Markó László, az AGRI CS Magyarország Kft. Nagykanizsai Területi Központ gépészmérnöki végzettséggel és értékesítő tapasztalattal egyaránt rendelkező műszaki vezetője, aki szerint fontos a csapat hozzáállása a partnerekhez. Meglátása szerint, ahogy műszaki háttér nélkül a mezőgazdasági gép tudása is kiaknázatlan marad, úgy a szervizháttér se lehet sikeres, ha nem ügyelnek a folyamatos kapcsolattartására a gazdákkal, műszaki téren és az emberi kapcsolatokat illetően egyaránt.

„Gépész beállítottságú emberként már az, hogy többtonnás, hathengeres motorokkal szerelt kiváló gépekkel foglalkozhatunk, önmagában öröm, de a szakma szépsége szerintem az, ha sikerül megoldani a problémákat, kihívásokat azoknak a gazdáknak, akik a mi gépeinkkel dolgoznak. A nagykanizsai központban, itt, a Garay utca 19. szám alatt, ehhez adottak a külső körülmények, hiszen 3 munkagép párhuzamos szervizelését biztosító, kifogástalanul felszerelt csarnokunk, zárt szerviz- és vendégváró terünk van a kiváló megközelíthetőség és a tágas parkolótér mellett.

Azonban egy olyan világban, ahol a folyamatos elektronikai fejlődés az üzemben tartás terén konstans feladja a labdát, ez nem old meg mindent. Elég mobil szervizesünk van, szerencsére helyben is négy fő szerviztechnikussal dolgozunk, akik mind kiváló szakemberek. Hárman hosszú évek óta gyűjtik a tapasztalatokat a Case IH gépekkel kapcsolatban, a negyedik kolléga pedig olyan speciális terület ismerője, ami nélkül ma nincs siker: az ő területe a GPS kalibrálás, beállítás, illetve általában a finomelektronikai javításoké.

A jó ügyfélélményhez azonban a legfontosabb a csapatmunka. Kell bele a vevőszolgálati asszisztensünk nyitottsága, a szervizes kollégák szaktudása, raktárosunk naprakészsége az, hogy a háttérből területi műszaki vezetőként összehangoljam a márka és a gazdák céljait. A szervizes-gazda kapcsolat ugyanis speciális nálunk is. Van olyan partner, aki a szervizeshez, más a gyors javításhoz ragaszkodik, miközben a rutinjukra támaszkodva a szervizeseink önállóan végzik a feladataikat nap mint nap. A feladatom, hogy ismerjem a kapacitásokat, a beütemezett munkákat, úgy hangoljam össze a folyamatokat, hogy egyik oldalban se legyenek tüskék.”

Markó László vallja, a fentiek gördülékeny megvalósításához a kulcs, hogy három területen is meglegyen a szervizháttér és termelő között a személyes kapcsolat.

1. A statisztika mellett a gazdát is kérdezni kell, hogy tudjuk, milyen kopó-fogyó alkatrész legyen a raktárban a szezonális munkacsúcs előtt

„A mezőgazdaságban a vetéstől a betakarításig adott munkafolyamatok vannak, a gépek típusa, igénybevétele kirajzolja azt, hogy milyen kopó-fogyó alkatrészekből kell készlet a gyors munkához. Ehhez hasznos a cég saját, hatalmas adatbázisa is, azonban szerencsém van, hogy a csapat is érti és értékeli ezen felül a személyes kapcsolat fontosságát. Ismernünk kell egymás viszonyait, munkamódszereit, tudását és rutinját is, hiszen akárcsak a gépértékesítésnél, az üzemben tartásnál is a folyamatos párbeszéd az, ami mozgásban tartja a dolgokat.”

Ilyen hozzáállással ma már talán csak az aratás időszaka jelent kihívást a Case IH márkaháttérnek, hiszen ilyenkor a megkeresések, a cég felé jelzett munkaigény is megtöbbszöröződik, miközben a gazdának csak az számít, hogy a legjobb minőségben, a legkevesebb költséggel kerüljön a tárolóba a termény. Ez a szűk keresztmetszet, de ilyenkor Markó László szerint az egész csapat rákészül a feladatra.

Tisztában vagyunk az aratás kiemelt fontosságával, ilyenkor 0-24-ben elérhetőek vagyunk, akár hétvégén is. Az előre bekészített raktárkészletek mellett fontos biztonsági hálót jelent, hogy hivatalos márkakereskedőként korlátlan gyári támogatást élvezünk, ha kell egy alkatrész, akkor gyorsított beszállítással akár francia vagy német raktárból is megérkezik hozzánk 24-48 órán belül.”

2. Az átalánydíjas szervizszolgáltatás egy extrém világban biztonsági háló szervizesnek és gazdának is

A precíziós gazdálkodás technológiájával megfogott inputanyag-mennyiségnek ára van, az ehhez szükséges centiméteres pontosságot csak egyre finomabb elektronikai megoldások beépítése mellett képesek biztosítani az erőgép-munkagép kapcsolatok. Ennek köszönhető, hogy egyre kevésbé oldható meg az üzemben tartás kizárólag „házon belül”, hiszen a gépek feltérképezése, javítása csak speciális diagnosztikai számítógépekkel végezhető el, egy szakszerűtlen beavatkozás így többet árthat, mint amennyit használna. A helyzetet nagyban leegyszerűsítheti az átalánydíjas szervizszolgáltatások igénybevétele, ami úgy biztosít VIP kiszolgálást az év bármely napján, hogy a díj összességében akár 15%-kal kedvezőbb a termelőnek.

„Az átalánydíjas szervizszolgáltatás igénybevételével mindkét fél nyer. Ez gyakorlatilag egy kommunikációs köldökzsinór a gazda és a szervizcsapat között, aminek köszönhetően tervezni tudjuk a várható szervizigényeket, ami az üzemben tartást úgy gyorsítja, hogy az árakból is farag.

Ma olyan finomelektronika van a gépekben, ami miatt egy új gépszéria bevezetése előtt a szervizmérnököknek 3-5 napos külföldi, angol nyelvű képzéseken kell részt venniük, ugyanis a problémák feltérképezése speciális háttértudást, valamint eszközöket kíván meg. Nem érdemes ezt kikerülni, ugyanis, ha a gép jeladói kritikus hibát jeleznek a vezérlő elektronika felé, akkor nemcsak csökkenhet a teljesítmény vagy leállhat maga a gép, hanem mindez a javítás elvégzése után sem változik, ha a hibakódot nem ütik ki a diagnosztikai számítógéppel.”

3. Az AFS Connect rendszer telematikai szolgáltatása lépéselőny itthon is a Case IH gépek üzemeltetéséhez

A gazdáknak milliókat spórol, a használata otthonról is kitanulható, mégis ingyen jár egyetlen e-mailes regisztrációért minden újgenerációs Magnum, Puma, Optum, Steiger, Quadtrac és Axial-Flow kombájn tulajdonosának. Ez a Case IH gyári, precíziós gazdálkodási szoftvercsomagja, amely nyílt forráskóddal akár vegyes flottáknál is átfogja a nyomvonalak, egyenesek és táblastruktúrák szerkesztését, változó tőszámú vetéshez, változó dózisú műtrágya-kijuttatáshoz használható térképek használatát, a gépek GPS alapú térképes követését, mint a valós adatokon nyugvó telematikát. Utóbbi a rendszerben regisztrált gépek teljesítményadatainak megosztását is magában foglalja a szervizcsapattal, amelynek előnyei miatt a szoftvercsomag Markó László szerint olyan alapvetés, amire a XXI. században minden gazdaságban szükség lesz.

„Itthon még csak gyermekcipőben jár a használata a partnereknél, de az olyan rendszerek jelentőségét nem lehet eléggé kiemelni, mint az AFS Connect, amivel gyakorlatilag azonnal képesek vagyunk feltárni a problémákat, hiszen valós időben látjuk a gépadatokat és a fogyasztást. Hiányában egy hiba csak akkor fog kiderülni, ha azt a gépkezelő észreveszi egy adott munkánál. A központban a megfelelő szakértők figyelik a rendszert, és időben jelzik, ha valami nincs rendben. A közelmúltban is volt olyan partner, ahol a rendszer segítségével szinte azonnal jeleztük, hogy üzemanyagnyomás-probléma van a traktornál, ahelyett, hogy erre csak később, egy indításnál derült volna fény.”

A hivatalos márkakereskedő teljes kiszámíthatóságot vállal a gépek szervizelése terén is

Rend a lelke mindennek – Nagykanizsán, az AGRI CS Magyaroszág Kft. területi központjában tartják, hogy ez alól a mezőgépek szervizelése sem maradhat ki. Markó László szerint ugyanis lehet, hogy a napközbeni feladatok miatt a kollégák nem látják, de a hatékony munkavégzést egy mindenre kiterjedő, szigorú márkaelőírásokat tartalmazó szabályrendszer tartja egyben.

Nagykanizsa

A csoportkép Nagykanizsán készült – fotó: AGRI CS Magyarország Kft.

„Ma a hivatalos márkakereskedői háttérrel jár legjobban a gazda, ha Case IH erőgépet vagy kombájnt vásárol, üzemeltet. Kiemelten ügyelünk az oktatásra, a gépértékesítők évente négyszer, a szerviztechnikusoknak évente háromszor tartunk továbbképzéseket, ahogy a pénzügyi stabilitást is szigorúan megköveteli a gyár a cégünktől. Sokfelől közelíthetnénk az előnyökhöz, de szerintem a legbeszédesebb az a tény, hogy a150 LE feletti Case IH traktorokra teljes körű gyári garanciát biztosítunk 3 évig vagy 3000 üzemóráig.

Nincs apróbetű, az üzemben tartáshoz lényeges valamennyi területre gondunk van, hogy a partnerek a legfontosabbra, a nyereséges termelőmunkára, az agronómiára tudjanak koncentrálni, ha »a pirosat« választják. A gyár Red Excellence Programja is megköveteli a világcégektől elvárt kiváló ügyfélkezelést, de mi helyben is arra törekszünk, hogy minden Case IH tulajdonos VIP ügyfélkezelésben részesüljön.”

Case IH gépekkel tenné hatékonyabbá gazdaságát? Kössön hosszú távon is jó üzletet a hivatalos magyar márkakereskedő szaktudására építve! Keresse az AGRI CS Magyarország Kft. értékesítőit: www.agrics.hu/gepertekesito-kereso