Az olasz ipartörténetben a SAME az a név, ami iránt nemzedékeken át feltétlen bizalmat éreztek a gazdálkodók. Az 1942-ben alapított cég a gyártmányaival nagymértékben hozzájárult a mezőgazdaság erőgépparkjának korszerűsítéséhez.

SAME történelem

Az olasz sikertörténet azonban már az 1920-as években elkezdődött, akkor, amikor a Cassani fivérek az első, traktorba beszerelhető dízelmotort kifejlesztették, majd 1927-ben bemutatták az ipartörténet első dízel mezőgazdasági vontatóját.

Olaszországban elsőként kezdték el kutatni annak lehetőségét, hogy miként lehetne alkalmazni a nagy teljesítményű dízelmotorokat tengerészeti és repüléstechnikai célokra.

1936-ban megalakult a Spica (Societŕ Pompe Iniezione Cassani – Cassani Üzemanyag-befecskendező Szivattyúk); ami nagy sikereket ért el a dízelmotorok számára gyártott befecskendezőkkel.

Francesco és Eugenio Cassani látta a mezőgazdasági gépesítés előretörését, ezért 1942-ben új vállalatot alapítottak. A 2. világháború után az új cég, a SAME két új gépet fejlesztett: a háromkerekű, megfordítható kormánnyal és üléssel ellátott kaszát és a 10 lóerős univerzális kompakt traktort. 1951-ben Francesco Cassani új, moduláris motorokat kezdett tervezni.

Megjelentek a kéthengeres motorral szerelt DA 25 és DA-30 típusú traktorok, majd a háromhengeres „Super Cassani", amit az egyhengeres „Sametto" követett. A SAME olyan technológiát alkalmazott, amelynek révén az összkerékhajtás egyszerre gyakorlatias és elérhető megoldássá vált, és amit hamarosan átvett az ágazat minden gyártója.


A SAME gépek iránt egyre nőtt a kereslet

A kereslet növekedése miatt 1956-ban rekordidő alatt felépítettek egy új, háromszalagos (motorok, festés, összeszerelés), 80 000 négyzetméteres alapterülettel rendelkező gyártóüzemet, ahol 1957-ben már évente 3 000 traktor készülhetett el. Ezek a modellek meghatározók voltak az olasz mezőgazdasági gépesítésben. 1961-ben jött a „Puledro", majd a „Samecar": amelyek traktorként és szállítójárműként is megállták a helyüket - talajművelésre és terményszállításra is alkalmasak voltak.

Az 1960-as években a mezőgazdasági vontatókban már helyet kaptak olyan új műszaki megoldások is, amit még ma is alkalmaznak. Így léptek be a géppiacra azok a traktorgenerációk, amelyek az egész világon ismertté tették a SAME nevét: a „Centauro", a „Leone" és a „Minitauro".

A SAME az 1970-es években a nagyobb teljesítmények felé vette az irányt és elkészült a hathengeres, 100 lóerős „Drago" valamint az öthengeres „Panther", amelyekben már új befecskendező szivattyút, power steering kormányzást és a szinkron sebességváltót kezdtek alkalmazni. 1975-ben kifejlesztették az Európa legjobb traktorának választott olajfürdős, tárcsafékkel és vezetőfülkével felszerelt Tiger 100-ast. Három évvel később a SAME felvásárolta az olasz Lamborghini és a svájci Hürlimann traktorgyártó cégeket, amivel bekerült a nagy erőgépgyártó konszernek soraiba.

SAME traktor

SAME Antares – fotó: flickr.com

A sikertörténet folytatódott

A cég irigylésre méltó lendülete az 1980-as években sem tört meg: 1983-ban piacra dobták a legújabb fejlesztésű „Laser", „Explorer" és „Galaxy" modelleket, amelyekben az 1000-es sorozatba tartozó motor és háromtengelyes sebességváltóház volt.

Az évtized végén a 216-os sorozatban elektronikus vezérléssel rendelkezett az üzemanyag-befecskendezés, ahogy elektronikus vezérlőegységek felügyelték a fő traktorfunkciókat is.

A 90-es években a SAME „Antares" és „Titan" modelljeit a „Frutteto 2" követte, ami már kifejezetten gyümölcsösök és szőlőültetvények számára fejlesztettek ki. Ennek folytatásaként kerültek be a körforgásba azok a kompakt traktorok, amelyek gyümölcsösökbe, szőlőkbe, üvegházakba és kertészetekbe ajánlottak. A három márkából álló cégcsoport ezután felvásárolta a kölni székhelyű, német Deutz Fahr AgrarTechnik Gmbh-t és a Lauingeni Deutz-Fahr Erntesystem Gmbh-t és létrehozták az új cégcsoportot Same-Deutz-Fahr néven.

Európa egyik meghatározó mezőgazdasági gépgyártójává válva a hatalmas cégóriás teljesen új fejlesztésű közös platformon készülő szériákkal jelent meg a piaci versenyképesség fenntartása érdekében. Ilyen volt például a „Silver, Golden, Rubin és Diamond" erőgépcsaládok bevezetése.

Zetor - a globális piac egyik meghatározó márkája

A II. világháborút követően a mezőgazdaság újraindításához mielőbb szükség volt olcsó, könnyű és nagy darabszámban gyártható traktorokra. 2021-ben részletesen írtunk a Zetor márka születésének körülményeiről és arról, hogy a gyáralapítástól kezdve 2020. év végéig 1,3 millió darabot gyártottak, és a világ 136 országba juttatták el termékeiket. Ha kíváncsi vagy a részletekre, akkor erre a linkre kattintva sok új információt tudhatsz meg.