A nyári betakarítási szezon közeledtével a szállítási feladatok kapcsán előtérbe kerülnek a pótkocsik. Hazánkban döntő részben a mezőgazdasági szállításban kéttengelyes, forgózsámolyos kivitelű modelleket használnak a gazdaságok. Sokan ezt a régi nagyüzemi gazdálkodás és az akkori pótkocsipiac sajátosságának örökségeként is betudják, pedig nem feltétlenül ez az oka ennek.

pótkocsi

Szerelvénybe kapcsolva az OEHLER ZDK-180 pótkocsik – fotó: Szűcs Zoltán

A német OEHLER pótkocsik már 16 éve meghatározó piaci szereplői a hazai pótkocsikínálatnak, a mezőgazdaság szinte minden szállítási feladatára kínálnak szállítóeszközöket. A ZDK-sorozatú kéttengelyes forgózsámolyos kormányzású, három irányba billenthető felépítményes pótkocsik igen népszerűek az OEHLER modellek között.

Riportunkban egy olyan gazdaságban érdeklődtünk a ZDK kocsikkal szerzett eddigi tapasztalatokról, ahol négy ilyen jármű is segíti az anyagmozgatási munkákat már két éve.

pótkocsi

Szűcs Zoltán gazdaságában 2015 nyarán álltak munkába az OEHLER ZDK pótkocsik – fotó: Agroinform.hu

Mosonudvaron, Szűcs Zoltán gazdaságában 2015 júniusa óta dolgoznak OEHLER ZDK-180 pótkocsik. Korábban kelet-német HW és cseh BSS típusokat használt, ezeket váltották fel az Axiál Kft. kínálatában szereplő 14 tonna teherbírású ZDK modellekkel. Mint elmondta, a pótkocsik kimagasló szerkezeti, gyártási minősége és az OEHLER pótkocsikat használó gazdatársak pozitív véleménye miatt döntött mellette.

A kocsikat gabonafélék, repce, facélia, mustár, kukorica, olajretek, zsákos és ömlesztett búza szállítására alkalmazzák az 1200 hektáron termelő gazdaságban.

Szállítási feladattól függően szólóban CLAAS ARION 540 traktorral vagy két pótkocsit összekapcsolva szerelvényben CLAAS AXION 850 traktorral vontatják. A terhelhetőségről és a raktérfogat, illetve a teherbírás arányáról érdeklődve elmondta, hogy főleg gabonaszállításnál a felépítmény befogadókapacitása a terhelhetőséghez képest kissé túl van méretezve, így ilyenkor nem töltik ki a raktérfogatot teljesen, hogy a megengedett raksúlyt ne lépjék túl.

pótkocsi

Jól aránylik egymáshoz a raktérfogat és a teherbírás – fotó: Szűcs Zoltán

„Összességében, ha más termények szállítását is tekintetbe vesszük, akkor elmondható, hogy jól aránylik egymáshoz a hasznos terhelhetőség és a raktérfogat” – mondta Szűcs Zoltán.

A pótkocsik kihasználtságáról érdeklődve megtudtuk, hogy betakarításkor naponta 100-150 km-t tesznek meg a pótkocsik, nagyobb arányban műúton, kisebb részben pedig földúton, mivel a területeik jelentős része aszfaltozott út mellett fekszik. A terepen való stabilitásra kitérve elmondta, hogy a pótkocsik könnyen vontathatók, a menet közbeni ürítés is biztonságosan megoldható velük a betakarítógéptől. A nagy szabad magasság miatt terepen sem okoz gondot a haladás, de nagyon nehezen járható, felázott területen amúgy sem végeznek betakarítást.

Jónak tartja az alváz csavarodóképességét, és mint megtudtuk, eddig sehol semmilyen repedés, törés vagy deformáció nem fordult elő sem a felépítményen, sem a vázon, illetve a vonórúdon és a futómű-felfüggesztésen sem.

pótkocsi

Szerelvénybe kapcsolva CLAAS AXION 850 traktorok vontatják a gazdaságban – fotó: Szűcs Zoltán

Egy három irányba billenthető, nyitható oldalfalú pótkocsi felépítményének szilárdsága, illetve az oldalfalak zárása főleg szemestermény-szállításnál kiemelten fontos szempont. Szűcs Zoltán eddigi tapasztalatait megosztva ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az oldalfalak nagyon jól zárnak, nincsenek rések, nincs terményszivárgás, nem kell utólag tömítgetni, mint sok más pótkocsinál.

A felépítményt ponyvával, létrával és pódiummal, illetve gabonaleeresztő ablakkal is kiegészítették a rendeléskor. A takaróponyva kezelhetőségét jónak és könnyűnek tartja a pódiumról. Mint elmondta, a ponyva nagyon szeles időjárásnak is kiválóan ellenáll, a jó fedésnek és a biztonságos rögzítésnek köszönhetően.

pótkocsi

Szűcs Zoltán a gabonaleeresztő ablakot említve kiemelte csúsztatható záró ajtajának könnyű mozgatását és rögzítését – fotó: Agroinform.hu

A hátsó gabonaleeresztő ablakot említve kiemelte csúsztatható záró ajtajának könnyű mozgatását és rögzítését, amivel a kiömlési keresztmetszetet vetőgépfeltöltéskor jól tudják szabályozni. Az esetleges boltozódás okozta eldugulást védőrács akadályozza meg a gabonaablaknál.

A futóművekkel kapcsolatban megjegyezte az ALB terhelésfüggő fékerő-szabályozóval szerelt kétkörös légfék hatékonyságát, amely a tapasztalataik alapján terhelten is olyan jól lassítja a pótkocsit, mint rakomány nélkül. A gumiabroncsok alacsony kopására is kitért, hiszen a két év alatt a zömmel aszfaltúton megtett kilométerek ellenére is alig kopott futófelületük. Kiemelte a masszív vázszerkezetet, a futóművek erős, jól terhelhető laprugós felfüggesztését és hosszú élettartamát.

A karbantartásra rátérve megtudtuk, hogy heti rendszerességgel zsírozzák a forgózsámolyt és a vonórúd, illetve a keréktengelyek laprugós felfüggesztésének csatlakozó csapjait.