Több mint 100 év távlatában

Elektromos gépkocsik, teherautók és buszok már jó 100 évvel ezelőtt is léteztek, sőt teljesen bizonytalan volt kb. 25 évig, milyen meghajtás lesz győztes. Végül a benzinüzem, majd a dízel diadalmaskodott és megdönthetetlennek bizonyult, sőt még akár 20 évig is nagy eséllyel a mindennapjaink része lesz.


Az elektromos üzemmód XX. század elejei elterjedését nem pusztán a nehéz és körülményesen üzemeltethető, relatíve kis energiasűrűségű, savas ólomakkumulátorok gátolták, de bizony a háztartási és ipari elektromos hálózatok kiépülésére is évtizedeket kellett várni. Az utolsó két hálózatba kötött magyarországi falu a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Aporliget volt, 1963. augusztus 20-án.

A másik érdekes terület a mindennapos hordozható eszközeink, amelyeknek főleg megalkotásához, de a méretcsökkentéshez és üzemidő-növeléshez szintén megoldást kellett találni, jellezmően a lítium-ionos technológia hozta meg az áttörést, és valójában innen kerültek át néhány éve a gépekbe, gépkocsikba. Mint látjuk, már nem egyeduralkodó megoldás, mert vannak más, vegyes összetételű akkuk is, és az üzemanyagcella szintén a középpontba került.

Bővülő kínálat

Traktor, takarmánykeverő, rakodógép, kisteherszállító, UTV: csak néhány példa a kínálatból, amelyek közt már elektromos meghajtásúak is vannak. Ezen újdonságokról szintén rendszeresen beszámolunk, de következzen néhány modell a legutóbbiak közül.

Itt nem pusztán a környezetbarát és kedvező üzemeltetési költségekről van szó, hanem a lehetőségek függvényében a gazdák akár a saját maguk megtermelt villamos energiát hasznosíthatják a gépek, járművek működtetéshez is.

Evum aCar

Ezt a kisteherautót is bemutattuk már részletesen. Klasszikus létraalvázas, az orr-rész kivételével sík lemezek és sík üvegek alkotják a 2 személyes fülkét. Az 1800 kilogramm össztömegű jármű alváza maximum 1 tonnával terhelhető. Hossza 3,7, szélessége 1,5, magassága 2,1 méter. Fülkés alváz, platós, ponyvás és zárt dobozos kivitel egyaránt kapható.

Állandó összkerék-meghajtású, az első és hátsó kerekeket egy-egy 9 kilowattos (12,2 LE) villanymotor hajtja meg, a végsebesség 70 km/óra, de kérhető 45 km/órában leszabályozva is mint mezőgazdasági gép. A maximális hatótáv 200 km a fékenergia-visszatáplálás mellett, az utántöltést a fülketetőn napelemtábla biztosítja munka közben.

kistehergépkocsi

kistehergépkocsi

A parkfenntartás és belvárosi fuvarok mellett előtérbe került a mezőgazdasági alkalmazás is – fotó: e-medienportal.net

Rigitrac SKE 40; SKE 50

Családi vállalkozásként indult a svájci traktorgyártó története, az alapító nevéből adódóan Sepp Knüsel AG néven, 1976-ban. Összesen 4 telephellyel és 40 dolgozóval látták el számos mezőgazdaságigép-gyártó importőri szerepét, valamint az olasz Antonio Carraro traktorokét is. Sőt, 1983-tól már saját tervezésű és gyártású, traktorokhoz kapcsolható mezőgazdasági eszközök gyártását is elkezdték, de számos újabb gyártó termékét is felvették az értékesítési portfólióba.

Azonban Sepp Knüsel úrnak volt egy régi álma: saját traktorgyártás. Az első modell 2003-ban készültel, a sorozatgyártás 2005-ben indult egy teljesen új üzemcsarnokban, és megalakult a Rigitrac Traktorenbau AG, Európa legfiatalabb traktorgyártója.

Az FPT motoros dízelek mellett már 2018-ban bemutatták az első elektromos traktorjukat, a Rigitrac SKE 50-est, majd 2020-ban jött az SKE 40, amely szintén elektromos s egyben a legkisebb traktorjuk.  Az SKE 50 egy kompakt gép, csak 3,7 méter hosszú és 1,7 m széles, önsúlya 2,8 tonna. A 80 kWh-s akkuegység 400 voltos tápfeszültséget ad, a fülke alatt kapott helyet, és legalább 30 cm szabad magasság van alatt. Ez nagyon előnyös az egyenletes vonóerő-kifejtés és stabilitás szempontjából.

Rigitrac SKE 50 – fotó: rigitrac.ch

A fülke előtt – a motorháznak tetsző burkolat alatt – a beépített töltőberendezés és a hidraulikatartály van, független, 54 l/min kapacitású elektromos szivattyúval. A traktor állandó 4x4-es meghajtású, motorja 50 kW (68 LE) teljesítményű, fokozatmentes meghajtással rendelkezik, 0-40 km/ó tartományban. Az első függesztőszerkezet 1600, a hátsó 1800 kg teherbírású, az első és hátsó kihajtást egy-egy külön villanymotor működteti, maximum 1000-es fordulaton és 23 kW állandó, illetve 35,6 kW csúcsteljesítménnyel.

A maximális üzemidő 3-6 óra, az akkura legalább 3000 töltésciklus-garancia vonatkozik. A traktor természetesen rendelkezik fékenergia-visszatáplálással, valamint hőszivattyús légkondicionálóval és fűtéssel.

Az SKE 40-es 40 kW (54 LE) teljesítményű, 64 kW (87 LE) a csúcsteljesítménye, a sebesség szintén 0-40 km/ közötti, fokozatmentesen, de csak hátsókerék-meghajtású. Az első kihajtás max. 1000 fordulatú, 14 kW teljesítményű, míg a hátsó 19 kilowattos, max. 750-es fordulatú. A hidraulikaszivattyú 40 liter/min kapacitású. Az akku 50 kilowattórás, 400 voltos, 4-6 órás üzemidővel, míg a töltési idő 80 százalékig 6,5 óra, 6,6 kilowattos beépített töltővel. 22 kilowattos gyorstöltővel 80%-ig kb. 2 óra is elegendő.

traktor

Rigitrac SKE 40 – fotó: rigitrac.ch

A traktor önsúlya 2,5 t, a megengedett össztömeg 3,8 t, fékrendszere hidraulikus. Hossza 3350 mm, szélessége 1300 mm, magassága 2275 mm, tengelytávja 1700 mm. Ezért gyümölcsösökben és szőlészetben előnyösen alkalmazható. Minimális belső fordulási sugara 4 méter, a maximális fékezett vontatmány 3,5 t lehet.

Faresin 6.26 Full Electric

A hivatalos premierje a müncheni „Bauma 2019" kiállításon volt, de természetesen az agrárszektorban is kiválóan alkalmazható, főleg zárt térben: állattartó épületekben, terménytárolókban, növényházakban, raktárakban stb. Teljes egészben a dízelváltozat alapjaira épül, ellenben 60 százalékkal is olcsóbb lehet az üzemeltetése.

Önsúlya 4,8 t, teherbírása 2600 kg, maximális rakodási magasság 5,9 méter. Magassága 1935 mm, szélessége 1890 mm, vagyis egy régebbi kétszárnyú kapun is gond nélkül tud ki-be közlekedni. Összkerékhajtású és kormányzású, maximális sebessége 12 km/ó. Az egyik motor 15 kW-os, a meghajtást szolgálja, a másik 10 kW-os, csak a hidraulikát működteti.

Szériában 300, opcióban 400 amperórás akkuval szerelik, ez kb. 3 és 4 órás folyamatos üzemet biztosít. Az alapfelszereltség része egy beépített egyfázisú töltő (120/230 V / 25A), 20 amperórás, de opcióként 80 Ah-s külső, háromfázisú töltő (400V / 32A) vagy 200 amperórás, külső háromfázisú gyorstöltő (400V / 63A) szintén alkalmazható.

gép

gép

Teljes egészben a dízelváltozat alapjaira épül, ellenben 60 százalékkal is olcsóbb lehet az üzemeltetése – fotók: faresindustries.com

Siloking TruckLine e.0 eTruck 1408

Az eTruck masszív alvázra épül, és ma már kakukktojásnak számít a beépített 1,5 tonnás (620 Ah) nehéz, savas ólomakkumulátorral, amely az első hajtott tengely fölött van. Előnye a nagy vonóerő, télen is, ha a keverőedény üres, vagy 3,5 t terheléssel is képes leküzdeni akár 24%-os lejtőt. A meghajtást közvetlenül egy 18 kilowattos villanymotor biztosítja.

gép

Siloking

Siloking

Siloking TruckLine eTruck – fotók: siloking.com

A függőleges TMR keverőberendezést egy másik, 15 kW-os motor hajtja meg, és 8, 10 és 14 köbméter térfogattal választható. Az első tengelyen lévő abroncsok 355/50 R 22.5 méretűek, és a stabilitást is fokozzák. Hátul egy ikerabroncsos futómű van középen, amely 45-45 fokos szögben kormányzott, teljesen hasonlóan a kisebb villástargoncákhoz. A gép mindössze 2,25 m magas és 2,23 m széles, kompakt, könnyen manőverezhető.

truckdata

Az érintőképernyős kezelőpanel

A munkát tolatókamera is segíti. Keskeny istállók és alacsony építménymagassággal rendelkező gazdaságok számára ideális, de a rendelkezésre álló, esetleg korlátozott emelési magassággal rendelkező rakodógépek is használhatók a keverőtartály feltöltésére.

Az elektromos hajtás fokozatmentes vezérlést tesz lehetővé 20 km/h sebességig, 2 sebességtartományban. A különösen keskeny adagolóasztalok esetén a kétoldali adagolókiosztás is lehetséges, garantálva a takarmány átgördülés nélküli kijuttatását.