Azzal ugyanis még sok problémánk lehet, ha javításra kerül a sor – már amennyiben lehet javítani. Vért Lajostól, a nagykanizsai Vért Kisgép tulajdonos-ügyvezetőjétől kértünk tanácsokat.

– Az nyilván köztudott, hogy a fűnyíróknak alapvetően három csoportját különböztetjük meg erőforrás szerint: léteznek robbanómotoros, elektromos és akkumulátoros fűnyírók – bocsátotta előre Vért Lajos. – Napjainkban az akkumulátoros fűnyírók vezetik a népszerűségi listát, egyre többet vásárolnak belőle. Nem mondanám, hogy praktikus megfontolásból (nem kell drága üzemanyaggal tankolni), hanem inkább azért, mert divatosak és bármilyen meglepő, de azért is, mert a szomszédnak már van... Az idei évben már körülbelül az összértékesítés 30 százalékát az akkumulátoros gépek teszik ki és a részarányuk folyamatosan nő. Nagyon sokfélét lehet kapni a piacon ezekből a gépekből, vannak olcsóbb, közepes árkategóriájú és relatíve drága akkumulátoros fűnyírók.

fűnyíró

Vért Lajos egy olyan gépet mutat, mely egyszerre kettő akkumulátort használ a működéshez, így nagyobb üzemidőt biztosít – fotó: Horváth Attila

Azért fontos hozzátenni, hogy relatíve, mert itt is kiderül, hogy valójában az olcsóbb a drágább. Ebben a kategóriában ugyanis kisebb teljesítményű akkumulátorokkal készült, kisebb vágószélességű kaszák vannak, így ezek nagyobb területre nem ajánlottak. Alapból kisebb az üzemidejük is, ami tovább rövidül, ha nagyobb, vagy a méretezésükhöz képest irreális terhelésnek vannak kitéve. Az olcsó gépek – melyek nem rosszak, csak kiskertekbe készültek – 50-60 ezer forinttól indulnak, plusz erre még rájöhet az akkumulátor és a töltő ára, ha éppen nem a gép tartozékai. A „nagy" gépek, melyek munkaszélessége 50 centiméter feletti, tehát a robbanómotoros fűnyírókéval megegyező, akkustól, töltőstől 200-350 ezer forintba kerülnek, ezek már tényleg profi eszközök. Ilyenekkel akár ezer négyzetméteres terület is nyírható, a levágott füvet pedig vagy tartóba gyűjtik, esetleg oldalra kidobják, vagy mulcsozzák, többféle mód is beállítható. Hogy az akkumulátor egy töltéssel meddig bírja, az attól függ, milyen kapacitású, hány amperórás – nyilván, ez is pénzkérdés, ki mennyit tud rászánni.

fűnyíró

Óriási a választék a piacon, kérjük mindig szakember segítségét a vásárláshoz, hogy hosszú évekig elégedettek lehessünk gépünkkel – fotó: Horváth Attila

Az ALKO innovatív megoldást kezdett el alkalmazni: a márka egyik típusában két akkumulátor biztosítja az áramot, az áramfelvétel az akkumulátorok közt váltakozva történik, így miközben az egyik éppen „dolgozik", a másik tud regenerálódni, ezért tovább lehet velük dolgozni, mintha csak egy akku lenne kitéve a terhelésnek. S természetesen, emellett még a motorok teljesítménye is eltérő, tehát a variációs lehetőségek tárháza gyakorlatilag végtelen.

A szakember arról is beszélt: az akkumulátoros fűnyírók mára kiszorították a piacról az elektromos, vagy ahogy sokan ismerik, „kábeles" fűnyírókat, pont azért, mert előbbieknél nem kell a hosszabbítóval bajlódni, s valljuk be, sok halálos baleset is bekövetkezett már amiatt, hogy munka közben elvágták a kaszával a vezetéket.


Összefoglalva tehát, az akkus fűnyírók legfontosabb előnyei, hogy benzinmotoros társaikkal szemben lényegesen halkabbak, súlyuk jóval kisebb, ennek köszönhetően hölgyek is kényelmesen tudnak velük dolgozni és nem kell vesződni a benzinnel sem. Az üzemeltetés során semmilyen káros anyag nem keletkezik, ezért sokkal környezetbarátabb megoldásoknak számítanak. Sok előnyük van tehát, de azt fogadjuk meg: mindig a területhez méretezzük az eszközt és ne a pénztárcánkhoz.

Vért Lajos beszélt a robbanómotoros fűnyírókról is.

Aki azt hiszi, hogy a robottal nem kell foglalkozni, törődni, az csalódni fog – fotó: pixabay

Ha mondjuk, kétezer négyzetméteres vagy nagyobb területet kell kaszálnunk, akkor maradjunk a benzinmotoros gépeknél. Megoldható akkussal is, de akkor legalább egyszer fel kell töltenünk az akkumulátort munka közben – folytatta a szakember. – A robbanómotoros gépeknél is ökölszabály, hogy minél nagyobb területet akarunk kaszálni, annál erősebb motorral, annál nagyobb hengerűrtartalommal vásároljunk eszközt. Egy uniós szabályozás szerint ma már a motorburkolatokon nem a lóerőt, hanem a hengerűrtartalmat kell feltüntetni a gyártónak, természetesem, köbcentiméterben, erre az adatra figyeljünk.

A szakember egy kulisszatitkot is elárult: a gyártók közül csak az ALKO-nak és a STIGA-nak van gyártóüzeme Európában, az összes többi márka gépei Kínából érkeznek. Hozzátette, persze, a kínaiak tudnak egészen kiváló minőséget is produkálni, de ezek magától értetődő módon drágább árkategóriába is tartoznak.

Megtudtuk még: ma már robotfűnyírókat is lehet vásárolni. A robotok eladása is évrõl-évre növekszik. Nagy részük ezeknek még határolókábeles, azaz a kaszálandó területet vezetékkel kell lehatárolni. Ennek telepítése szakértelmet igényel, ha nem sikerül a rendszert jól kiépíteni, akkor a robot sem dolgozik majd jól. Léteznek már műholddal vezérelt robotok is, de az áruk még rendkívül magas. Mivel az eszköz folyamatosan munkát végez, minden nap lesznek karbantartási feladataink is, például rendszeresen ellenőrizni kell, hogy nem tömődött-e el fűvel. Tehát aki azt hiszi, hogy a robottal nem kell foglalkozni, az téved...