A tavalyi aszályos év után hangsúlyosabb szemponttá vált a költséghatékonyság, a gazdák ahol tudnak, megpróbálnak még jobban spórolni. Ennek egyik lehetséges eszköze a megfelelő gumiabroncsok és felni választása, amihez Zeke István, a New Holland mezőgazdasági gépek magyar forgalmazója, az AGROTEC Magyarország Kft. alkatrész termékmenedzsere szolgál néhány jó tanáccsal a cég honlapján.

Mint arra rámutat: a traktor teljesítményének fele múlhat a jó traktorgumikon. Az AGROTEC magyarországi szakértője úgy fogalmaz: a jobb mezőgazdasági gumiabroncs kisebb szlipet, a kisebb szlip alacsonyabb talajtaposást, az pedig kisebb költségeket jelent a gazdának. Zeke István szerint rengeteg múlik azon a négy ponton, ahol az erőgép összekapcsolódik a talajjal.

– Az aszály miatt ma az agráriumban az egyik legfontosabb szervezőelvet a költséghatékonyság jelenti. Ez a legtöbbször nagy teljesítményű gépek beszerzését jelenti, amivel kevesebb menetszámmal, kevesebb embererővel, rövidebb időablakokkal is tarthatják a termésátlagokat a gazdálkodók.

A teljes képhez fontos azonban kiemelni, hogy mindegy, mekkora a traktor, a talajra a futóművei segítségével adja le teljesítményét. A járószerkezeti vesztségek, gördülési ellenállás miatt ez pedig még akkor is csak 50%-a a motorerőnek, ha jól választottunk traktorgumit, vagy felnit, mert ez is fontos. Rosszul karbantartott gumiabronccsal, rosszul választott felnivel, vagy egy olcsó, de minőségileg nem megfelelő futóművel ráadásul minél nagyobb a gép, annál nagyobb a kockázat. A kopott gumival ugyanis sáros talajon megnő a szlip, ami így a fogyasztást és a talajtaposást is megemeli. Normál estben a szakemberek egy évben 5-10%-os taposási kárral számolnak, ez minden munkavégzésnél 5000 forint, teljes évben pedig több mint 20 000 forint veszteség egy hektárra vetítve – emeli ki a szakember.

traktor

Fontos az is, hogy az ikerkerekek méretazonosak legyenek – fotó: stockfoto

Zeke István azt is hozzáteszi, érdemes gondolkodni a talajtömörítő hatást csökkentő ikerkerekezésben vagy a későbbi mechanikus talajmunkákat könnyítő művelőkerekek beszerzésében is. Van azonban néhány szabály, amit be kell tartani, kérdezni pedig sose szégyen, tegyük hát meg. Ugyanis sokmilliós problémákat előzhetünk meg a géptípushoz ideális futóművek kiválasztásával, mindig egyeztessünk vásárlás előtt a márkakereskedővel vagy a szervizzel, ha bizonytalanok vagyunk.


Ikerkerék gumiabroncs választásnál pedig pontosan ismernünk kell a főkerék paramétereit, kizárólag egyező méretű abroncsot szerelhetünk fel mellé. Ha az ikerkerék nem méretazonos, csökkenhet a vonóerő, "kóvályoghat" az ikerkerék, eltérő mértékben kophatnak a gumik, törhetnek a kapcsok a felninél. Elég sok probléma származhat tehát ebből, amit jobb és egyszerűbb elkerülni. A traktorhoz előírt átmérővel vásároljunk művelőkerekeket (vagy bármilyen felnit). Egy rossz átmérő lecsökkenti a hasmagasságot, és nem lesz képes elvégezni a traktor azt a műveletet, amiért a művelőkereket egyáltalán beszereztük. Ráadásul egy rossz abronccsal akár a váltót, vagy a hajtást is tönkre tehetjük.

A gumiabroncs profilmélysége, terhelt sugár, gördülőfelület, mind-mind számít. Ha olyan gumiabroncsot keresünk, amellyel sebességtől függetlenül minimalizálható a taposási kár és jól terhelhető, erős szerkezetű, akkor válasszunk alacsony nyomású IF/VF abroncsot. Előbbi hagyományos társaihoz viszonyítva azonos légnyomás mellett 20%-os többlet terhet is gond nélkül elbír. A VF ezen is túlmegy, 40%-kal jobban terhelhető. A titok a speciális kialakításban rejlik, nagyobb felfekvőfelülettel dolgoznak ezek a futóművek, így kisebb lesz a taposás, javul a vonóerő és csökken a fogyasztás, jelzi Zeke István.

A szakértő végül arra is rámutat: az olcsó, külföldi gumikat kerüljük el. Hogy miért? A túl kedvező beszerzési árak ugyanis rendre ugyanazokat a költséges hibákat fedik el. Hiába új a gumiabroncs, 4-5 éves korára az anyaga már rideggé vált, törik, tönkremegy. A gyártók rendre elcsalnak a profilmélységből, így az előállítás ugyan olcsóbb, de az üzemeltetés drágább, hiszen a kisebb kopófelület miatt előbb kell majd az abroncsot cserélni. Ráadásul a külföldről beszerzett olcsó traktorgumik ára csak addig kedvező, amíg nincs probléma; ugyanis az értékesítőknek szinte sosincs itthon megfelelő szerviz- vagy garanciális hátterük.