Tavaly májusban volt a JCB első hidrogénüzemű kotró-rakodójának premierje, amelyet az építőipari munkák környezetbarát kivitelezésére a nullemisszió jegyében mutattak be, és mi is hírt adtunk róla.

Most újabb fordulat jött: a mezőgazdaságban is népszerű többcélú Fastrack gépet tettek néhány apró átalakítással alkalmassá, hogy egy nagy nyomású, hidrogénpalackokból álló egységrakomány szállítására is használható legyen közúton és nehéz terepen egyaránt. Sőt, már megjelent prototípusszinten az első hidrogénüzemű teleszkópgémes rakodógép is!

JCB

Közúton és nehéz terepen egyaránt megállja a helyét – fotó: www.jcb.com

Úttörő szerepben

A JCB nagyszabású hidrogénprojektje egy 100 millió fontos beruházásból áll, amely a nagy hatásfokú és környezetbarát hidrogénmotorok gyártására irányul. A JCB eddig már bemutatott egy hidrogénnel hajtott kotró-rakodót és a Loadall teleszkópos rakodógép működő prototípusait. A gépek jövője, elterjedése nagyban függ az üzemanyag-ellátástól, ezért itt volt az ideje egy mobil hidrogéntöltőnek, amelyet úgy terveztek, hogy a munkagépek gyors és egyszerű helyszíni feltöltését biztosítsa.


A JCB szerint manapság az építőipari gépek mintegy 97 százaléka olyan üzemanyaggal működik, amelyet a helyszínre szállítottak, ahol dolgoznak. Vagyis az építőiparban már megszokott dolog az üzemanyagok munkaterületre történő kiszállítása. Ez az új fejlesztés a hidrogéngáztöltővel a mezőgazdasági gépek terén is új korszakot nyithat, hiszen a Fastrac cserefelépítményes rendszerben is működhet, tehát más mezőgazdasági munkák elvégzésére ugyanaz a gép használható, mint a mobil tankoláshoz!

Amióta az első építőipari gépeket is gyártó cégként bemutatták a hidrogénnel működő gépeket, az első kérdés mindjárt a helyszíni tankolás volt. Most ez a probléma is megoldottnak tekinthető, persze kell még idő, mire a hidrogéntankolás általános gyakorlattá válhat. A tankolási folyamat valójában teljesen azonos egy sűrítettföldgáz-üzemű (CNG) gépkocsi feltöltésével, és időben sem több, mint ha gázolajat tankolnánk.

JCB

JCB

A JCB Fastrac 4000-es szériája új szerepben: mobil hidrogéntöltő tanker munkaterületre vagy akár majd a szántóföldek szélére is. A szállítókonténer bármilyen rakodógéppel, villás targoncával fel-le rakodható. A rögzítés a közismert konténeres "twist-lock"-rendszerrel történik – fotók: www.jcb.com

A JCB hidrogénprojektjén egy 100 mérnökből álló csapat dolgozik. Az első hidrogénüzemű kotró-rakodógépet egy Loadall teleszkópos rakodógép követte. Mindkettő világpremierje a Glasgow-i COP26 konferencián a Zöld Zónában volt, amikor a világ vezetői különböző intézkedéseket vitattak meg az üvegházhatású gázok kibocsátásának drasztikus csökkentése érdekében.

A fosszilis tüzelőanyagok helyett a hidrogén jelentheti a jövőt, a gyakorlati megoldás a gépek működtetéséhez az elkövetkező évtizedekben vezet.

Forrás: www.diesel-international.com