Berbekar Tamással, az MG Agrocenter magyarországi képviselőjével beszélgettünk.

Azt gondolom, és ezt a többi gépforgalmazó nevében is mondhatom, nem a legjobb esztendő volt a tavalyi, ám az év végi hajrának köszönhetően hoztuk a 2015-ös eredményeket, tulajdonképpen panaszra nincs okunk – mondta el az Agroinform.hu-nak.

Agrocenter

Berbekar Tamás: a legdrágább és a legprofesszionálisabb gépeink az önjáró permetezők. A legnagyobb darabszámban értékesítettek a mulcsozók és a lazítók – fotó: Agroinform.hu

Minek köszönhető az év végi felfutás, illetve minek tudható be az előtte való pangás? A pangás a támogatási rendszer hibájának. Amikor ugyanis a hatóság “meglebegteti” valamilyen pályázat eljövetelét, akkor a gazdálkodó „berántja a kéziféket”, hiszen mégiscsak jobb támogatással megvenni a kiszemelt gépet, mint teljes egészében önerőből. Mindenki megtapasztalhatta, milyen nehézkes a dolog: ha ki is írnak pár pályázatot, és még a támogatás is elindul, akkor sem lesz belőle holnaputánra eredmény.

A decemberi "véghajrá" kisöpörte a raktárakat

A felfutás abból következik, hogy év végén a gazdálkodók már látják, hogy milyen pénzügyi eredményeik várhatók, és igyekeznek ezeket “optimalizálni”. Ennek egy módja, hogy bevásárolnak. Ekkor, az idő szűke miatt már nincs gyári rendelés, az számít „ami az udvaron van”. Jellemző eset, amit kereskedőnk mesélt: felhívta a gazdálkodó, és azt mondta neki: „mindegy, mid van, csak tudjál róla számlát adni, számlázd ki, és megveszem, mert el kell költenem a pénzt”. Így söpörte ki szinte mindenki az év végével a raktárkészlet jó részét. Természetesen ennek nem így kellene működnie.

Agrocenter

"Az év végi felfutásnak köszönhetően hoztuk a 2015-ös eredményeket" – fotó: MG Agrocenter

Hozzáteszem, a gépforgalmazóknak sem tesz jót ez a “támogatósdi”. Ha normális, egészséges piac lenne, támogatás nélkül, akkor kiszámíthatóvá tenné a forgalmazók oldaláról a tervezést. Most egy-egy pályázat- vagy támogatáskiírás egy másodperc alatt felülírja a piacot, és ez rossz gyakorlat. Hogy tud így bárki tervezni? Az MG Agrocenter kereskedői hálózaton keresztül szolgálja ki a végfelhasználókat, ebből következőleg nekünk különösen „gáz”, az optimális tervezés.

Normális esetben a kereskedő év elején, illetve az adott termékkategória előrendelési programjának idején meg kellene tudni mondania, milyen típusú gépből mennyit rendel az évre. Nekünk ennek alapján kellene meghatároznunk, hogy importőrként mennyit rendeljünk a gyárból. Melyikünk a Nostradamus? Mert ha holnapután azt mondja az illetékes minisztérium, hogy bocs, most erre mégsem lehet pályázni, vagy kiír az adott gépcsoportra egy támogatást akkor vagy minden a nyakunkon marad, vagy nem tudjuk kiszolgálni határidőre a felmerült igényeket.

Ilyen körülmények között mit várnak 2017-től? Óvatos becsléseket készítettünk, e szerint rosszabbra számítunk, mint 2016 volt, de erre március végén térjünk vissza.

Buldózer módjára mennek előre

Nem jönnek be a pályázatok? Mint mondtam, a pályázat a piacnak nem tesz jót. Előre hozott vásárlást general, kiszámíthatatlanná teszi a piacot, és egy előzetesen kikomunikált lehetőséghez képest agyonvágja az egyébként működő rendszert.  A gazdálkodó szemszögéből is nehéz eset. Egy pályázat kiírását követően előfordulnak buktatók. Ilyenek a “pályázna de nem alkalmas”, vagy a “pályázott de nem nyert”, és a “nyert, de pénzügyileg mégsem tudja megvalósítani” esetek. Ez mindenhogy bukta, és a végén csak egy szűkebb réteg van, aki végül ténylegesen meg is tudja vásárolni az adott eszközt.

Az MG Agrocenter  standja az AGROmashEXPO-n. Tavaly teljes egészében megváltoztatták a marketing és üzleti stratégiájukat: „nagyon erőteljesen, buldózer módjára” mennek előre – fotó: MG Agrocenter

Ami ugyanakkor bizakodásra ad okot, hogy jó helyen vagyunk: a mi termékeink középkategóriát képviselnek, ár-érték arányban viszont „nagyon ott vannak”.

Mi a stratégiájuk erre a helyzetre? Az elmúlt évben teljesen megváltoztattuk a stratégiánkat: mondhatom azt, hogy nagyon erőteljesen, buldózer módjára megyünk előre.

Ez mit jelent? Például a hirdetéseink koncepcióját. A promócióink direkt módon, egyszerre minden fórumon jelennek meg, szinte a “csapból is az folyik” Ennek meg is lett az eredménye – tette  hozzá. Megváltoztattuk a marketingtervünket is: a nyomtatott sajtót elkezdtük hanyagolni, hiszen értelemszerűen az online világé a jövő. Szoktam is élcelődni, hogy a mai gyerekek nem születnek, hanem letöltődnek. Minden hirdetést, a kereskedőinket támogatandó, az EOP (early order program) előrendelési programunk zárását követően aktiváljuk, így segítve őket, hogy az előrendelt gépeket sikeresen értékesítsék. A döntéshozók ma már nem is igazán az idősebb gazdálkodók, hanem a gyerekeik és az unokáik. Személyes tapasztalat, hogy a technikai kérdéseket már a gyerekkel vagy az unokával beszéljük meg, az apa vagy a nagypapa pedig csak mecénás a történetben.

Melyik a legmenőbb gépük? A legdrágább és a legprofesszionálisabb gépeink az önjáró permetezők. A legnagyobb számban értékesítettek pedig a mulcsozók és a lazítók, utánuk a vetőgépek és a permetezők.

Melyik a kedvence? Ami most nagyon tetszik – és kapcsolódik az online világhoz –, az AGROmashEXPO-n is bemutatott újdonság, a Renata Isotronic szemenkénti vetőgép. Elektromos vetőegységekkel rendelkezik, és úgynevezett plug and play módon képes együtt működni bármilyen traktorral, amelyben monitor és isobus rendszer van. Ilyenkor csak össze kell dugni a vetőgépünkkel, és rögtön kiírja, (mint ahogy az ember otthon a pendrive-ot a tv-hez csatlakoztatja) hogy Gaspardo Renata vetőgép felismerve, akarja-e telepíteni és a beállításokat elkezdeni: azonnal működik.

Ez a rendszer az ISOBUS rendszeren belül saját programozóink fejlesztése, és a kompatibilitásnak köszönhetően tulajdonképpen bármelyik gépünkre átültethető. Nagy előnye tehát, hogy nincs szükség a vetőgéphez monitorra, valamint az egyszerűsége, hiszen általa akár a GPS-vezérelt sorelzárás is elérhető. Így egy ilyen géppel sok millió forint takarítható meg, hiszen nem kell felszerelni új monitorral és különböző opciókkal, amik eddig szükségesek voltak.

Újdonság a Renata Isotronic szemenkénti vetőgép, amely elektromos vetőegységekkel rendelkezik – fotó: MG Agrocenter

Milyen körből jönnek a vásárlóik? A magyarországi „átlagvevőnk” száz hektár körüli földterületen gazdálkodik. Mivel szlovákiai régiós központunkból három országot látunk el a (Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot), elmondhatom: Csehország nagyban eltér a másik kettőtől, ott 40 százalékkal több a 160 lóerősnél nagyobb traktor, mint Magyarországon, oda a nagyobb, „brutálisabb” gépek kellenek, hiszen több a nagygazdaság. A magyar és a szlovák piac szinte megegyezik, nincs nagy eltérés.

Az ár-érték arányban jó gépeket képviselik

Az MG Agrocenter nem vágyik arra, hogy a prémiumkategóriában versenyezzen: az ár-érték arányban jó, tartós gépeket képviseli – tudatta. Az MTR vetőgépünk például nagyon jó példa erre. Akinek ugyanis MTR vetőgépe van, az később is MTR vetőgépet vesz, mivel megtapasztalja, hogy amikor használtként értékesíti, meglepően magas árat kap érte. Ennek köszönhetően újként is ezt választja. Ezek a gépek már bizonyítottak, ráadásul sok apró olyan fejlesztés van, amivel kitűnik a versenytársak közül, mégis kedvezőbb áron vásárolható meg.

A géplízingé a jövő a mezőgazdaságban is

Ha a finanszírozás oldalát nézzük, a jövő az operatív lízing irányába mutat a mezőgazdasági gépek esetében is. Hiszen a teljes folyamat idejére kiszámíthatók a költségei, és mennyivel kényelmesebb a gazdálkodónak az, hogy akár nulla befektetéssel beleül egy gépbe, használja egy adott üzemóráig, és közben ha bármi “nyűgje” van, csak felhívja a szervizt, megcsinálják, fizetni sem kell érte, mivel minden bele van integrálva a gép havi lízingdíjába. Amikor letelik a bérleti idő, akkor elegánsan visszaadja a kulcsot. Valamilyen szinten ez lesz a jövő.

Mennyire működik ez ma? Elkezdett működni. A gazdálkodónak kiszámíthatóvá teszi a működést, nem igényel kezdő befizetést, valamint a könyvelési feltételek is ennek a megoldásnak kedveznek. A másodlagos piacot is rögtön kalkulálható formába hozza. Ez a kereskedőnek is optimális.

Egyre több olyan cég van – jelenleg a nagyobbak, (pont mint a bérautók piacán) –, amely értékeli, ha úgy jut új munkagéphez, hogy nincs induló költsége, fizeti a havi bérleti díjat, amelyben benne van a szerviztől kezdve az összes lehetséges kiadás. És amikor letelik a például három év, hoznak neki egy újat.

Így generálódik egy másodlagos piac is, a kereskedő ki tudja számítani előre, rögtön az értékesítés pillanatában, hogy 3 év múlva lesz egy 5000 üzemórás traktora eladó. És az állagmegóvásról még nem is szóltam – tette hozzá –, hiszen az is nagyon fontos dolog, hogy egy bérelt gép esetében ez is egészen más: sokkal inkább az eredeti állapothoz közeli gépet kapnak vissza – mondta el Berbekar Tamás, az MG Agrocenter magyarországi képviselője.

További információért keresse a magyarországi importőr képviselőjét az alábbi telefonszámon (Berbekár Tamás +36 30 910 7037), vagy látogasson el a maschio.com oldalra.