Alig telt el néhány hónap és a megújult MLT sorozatból az első példány már itthon is munkába állt áprilisban. Az 1000 hektáron gazdálkodó és 500 hektáron bérmunkát végző sárospataki Biofarm Kft.-nél 2004-óta teljesítenek szolgálatot Manitou rakodógépek. Ehhez a gazdasághoz érkezett az új generáció első tagja egy MLT 737, amely a 13 éves MLT 731-est váltotta le.

Műtrágyarakodás közben az új MLT 737 – fotó: Agroinform.hu

Mint ahogy azt Rák Tamás növénytermesztési fő ágazatvezetőtől megtudtuk, tavaly döntöttek arról, hogy a régi, jó szolgálatot tett rakodót egy újra cserélik. Mivel szinte ezzel egy időben mutatkozott be az új generáció, így az internetről az első részletesebb műszaki információkat megismerve azonnal ennek megvásárlása mellett döntöttek.

Három munkaeszközzel rendelkezik a rakodó a gazdaságban – fotó: Agroinform.hu

Az új gép április elején érkezett, riportunk készítésekor már 167 üzemórán volt túl. Az ágazatvezető elmondta, hogy mivel bértárolást is végeznek, így közel 30 ezer tonna szemestermény ki- és betárolásának feladata hárult éves szinten elődjére és egy 2009-ben vásárolt MLT 735-ösre. Ezen feladatok mellett még jelentős mennyiségű Big-Bag zsákos műtrágya mozgatása és szállító járműre való töltése is a rá váró munkák közé tartozik (ott jártunkkor is ezt végezte az új gép) és egyéb telepfenntartási feladatokat is el kell látnia.

Átlagban egy Manitou rakodó évente 1000-1200 üzemórát dolgozik a gazdaságban. A munkaeszközeiről elmondta, hogy a gyári cserélhető éllel rendelkező, 2,5 köbméteres befogadó kapacitású alapkanál mellett körmös földkanállal és raklapvillával rendelkezik a gép.

Kukorica kitárolás közben – fotó: Agroinform.hu

Arról, hogy a korábbi generáció tagjaihoz képest milyen benyomásaik vannak az új géppel kapcsolatban, az ágazatvezető mellett Fodor Zoltán gépkezelőnél érdeklődtünk, aki a régebbi modelleket is kezelte. Mint elmondták, az egyik legkiemelkedőbb változás a rakodási műveletek felgyorsulása. Az új MLT 737-es Powershift Plus sebességváltója a legkönnyebben kezelhető váltótípus, mivel a felhasználónak lehetősége van választani a manuális és az automata módok között. Ha a kézi váltás mellett döntünk, akkor csak a vezérlőkaron lévő +/- gombokat kell használnunk a fokozatok kiválasztásához, melyekből ebben a típusban hat előre- és három hátramenetit találunk.

Rák Tamás növénytermesztési fő ágazatvezető és Fodor Zoltán gépkezelő – fotó: Agroinform.hu

"Amíg a régebbi hagyományos kézi kapcsolású, 4 fokozatú váltóval szerelt modellnél 2 köbméteres kanállal 12-13 percre volt szükség egy kamion gabonával való megrakodásához, addig az új generációs MLT 737-esnél  30-40 %-kal kevesebb idő is elegendő. Mindez az új sebességváltónak köszönhető, amellyel a menetsebesség gyorsítások könnyen hajthatók végre, gyorsan ki lehet választani a megfelelő sebességet, csökkentve az üzemidőt, illetve tehermentesítve a kezelőt. Terepen is nagyon jól boldogul az új erőátvitellel, hiszen 70 mázsa műtrágyával megrakott pótkocsit nehezen járható földúton is könnyedén vontatta" – mondta a gép kezelője.

Új LED munkalámpák – fotó: Agroinform.hu

Kiemelték azokat az ergonómiát és kezelhetőséget érintő változásokat, amelyeket eddig tapasztaltak és könnyebbé teszik a mindennapi munkát, illetve a rakodó rendszeres karbantartását. " Mivel a gép nagyon sokat mozog magtárakban, mezőgazdasági tárolókban, így különösen fontos a munkaterületre való rálátás. Míg az előző modellnél még hagyományos munkalámpák voltak ebben a segítségre, addig ezen az új modellen már a nagy fényerejű LED munkalámpák nappali világosságot varázsolnak a munkaterületre, de az új tolató tükör is sokat segít a tárolóban történő mozgásban is.

A munkaeszköz-csatlakoztatás hidraulikus kivezetéseit nyomásmentesítő kihelyezett elektromos kapcsoló – fotó: Agroinform.hu

A régi gépnél, a munkaeszköz felkapcsolásánál a hidraulikus tömlők csatlakoztatásához le kellett állítani a motort a nyomásmentesítéshez, viszont ennél az új modellnél elég csak járó motornál a kihelyezett nyomásmentesítő gombot megnyomni és csatlakoztathatók a tömlők" – mondta Fodor Zoltán. Első benyomásaik között a légrugós vezetőülést is kényelmet növelő pozitívumként említették és a kartámaszba integrált, számítógép egérhez hasonlító, Star Trek joystick-ot is sokkal ergonomikusabbnak tartják, mint a régit. Emellett ide sorolták a joystick-ról gombnyomásra kapcsolható irányváltást, mivel a korábbi modellen még ezt is a kormányoszlop oldalán egy külön karral lehetett végezni.

Új, információgazdag grafikus kijelző – fotó: Agroinform.hu

Felhívták a figyelmet a munkavédelem szempontjából előnyösen átalakított "easy step"  kabinfellépőre és a teljesen újratervezett fülkeajtóra, amelynek ablakát a régi kinyithatóval szemben elektromosan lehet leereszteni. Ott jártunkkor a műtrágya pótkocsira töltése közben a saját szemünkkel is meggyőződhettünk arról, hogy mennyire segíti a gémre való rálátást az újratervezett vezetőfülke alakja, amelyet a gépkezelő saját tapasztalataival is alátámasztott, mint ahogy az új információgazdag grafikus kijelzőt is egy kezelést jelentősen megkönnyítő fejlesztésnek tartja.

Kihelyezett, központosított zsírzási pontok a gém és a váz csatlakozásánál – fotó: Agroinform.hu

A karbantartásra rátérve felhívták a figyelmet a futómű véglehajtások végén a csuklópontok kényelmes, gyors kenését biztosító kihelyezett zsírzópontokra, de ugyanilyen kivezetett központosított zsirzógombokat találunk a gép hátsó részén, amely a gém vázszerkezethez való csatlakozásánál a csapszegek kenését könnyíti meg. Mint elmondták, ezek sem voltak az elődnek számító típusnál, mint ahogy az automatikus hűtőventilátor forgásirány változtatás sem, amely a hűtőradiátor rendszeres tisztántartását segíti elő.

Bár apróság, de mint arra felhívták a figyelmet, a napi karbantartást könnyíti meg az új helyre, a kabinfellépő mellé költöztetett, integrált szerszámos láda is, de mellette kapott új, kényelmesen kapcsolható, biztonságos helyet az áramtalanító is.

További információért keresse fel az AXIÁL Kft. honlapját.