Ahelyett, hogy a mezőgazdasági dízelről vitatkoznának, a gazdák átválthatnának elektromos meghajtású traktorokra. Végül is sok elektromos autó van már az utakon. Az egyetlen probléma az, hogy a traktorok nem autók – vázolja az alaphelyzetet az agrarheute.


Az elektromobilitás nem kínál megoldást a mezőgazdaságban a dízelről szóló vitára, vagy legalábbis nem a közeli jövőben. A probléma oka azonban nemcsak az akkumulátorral működő járművek piaci elérhetősége, hanem egy egyszerű fizikai korlát is, amely azt mutatja, hogy az elektromos traktorok egyelőre nem helyettesíthetik a belső égésű motorral rendelkező traktorokat.

Sok gazdaság nyitott az elektromos hajtásokra, sokan szívesen használnák fel saját villamos energiájukat a fotovoltaikus rendszerből. Van olyan szegmens, ahol ez működik is, például az akkumulátoros telepi mezőgazdasági rakodógépek esetében. Az átalakított egyedi járművektől és a prototípusoktól eltekintve még mindig nincsenek elektromos hajtású traktorok a németországi gazdaságokban (se máshol – a szerkesztő). És ennek oka van.

elektromos

A CASE IH Farmall Electric a CNH elektromos traktora. Nagy az érdeklődés a kertészetek részéről – forrás: CNH

Ha valaki ma elektromos traktort szeretne vásárolni, kudarcot vall. Mert nincs. Jelenleg sem a piacvezetők, sem más nagy traktormárkák nem kínálnak dízel helyett akkumulátorral ellátott traktormodellt.

A mezőgazdasági gépeket gyártó Fendt még 2017-ben mutatta be első elektromos hajtású traktorát, a 75 lóerős e100 Vario modellt. A sorozatgyártás megkezdését azonban csak 2024 második felére tervezik.

A Case IH és a New Holland márkák tavaly novemberben léptek ki a rivaldafénybe először elektromos traktor változataikkal: a Farmall 75C Electric-kel és a T4 Electric-kel. Ezek sorozatgyártása a tervek szerint szintén idén kezdődik. A John Deere a hírek szerint 2026-ban dobja piacra első akkumulátoros, várhatóan 100 lóerős traktorát.


A szántóföldi munkákhoz azonban a németországi és a többi európai gazdálkodónak 180 lóerős vagy annál nagyobb teljesítményű traktorokra van szükségük. Egy ilyen teljesítményű akkumulátor súlya 6 tonna lenne. Ez majdnem annyi, mint egy traktor üres tömege...

Ezenkívül a traktorok a szántóföldi növénytermesztésben gyakran hosszú időn át vannak nagy terhelésnek kitéve. A talajművelésben például több órán keresztül nagy vonóerőre van szükség mondjuk, a szántáshoz. Ennél a munkánál pedig a traktor akkumulátorát nem lehet fékezéssel visszatölteni.

Bár számos kísérlet történt már a traktorok villamos energiaigényének kábelen keresztül történő kiszolgálására (pont, mint egy elektromos fűnyírónál), ezek soha nem jutottak túl a koncepciótanulmány státuszán.

A hamarosan piacra kerülő 100 LE alatti elektromos meghajtású traktorok üzemideje a lehetséges akkumulátorkapacitás miatt 4-5 órára korlátozódik. Nagy traktorok esetében azonban ennél többet, több mint tíz órát vesz igénybe az akkumulátor feltöltése. Még akkor is, ha a legújabb Super Charger töltőállomás a mező szélén található...

Vannak ötletek a hatótávolság növelésére metanolos üzemanyagcellával, ezek azonban folyékony energiaforrásokon (metanol) alapulnak és teljesítményük korlátozott (15 kW).

A szántóföldi gazdálkodásban és takarmánybetakarításban a traktoroknak szűk időkeretben kell elvégezni a munkát. Ez azonban a növénykultúrától, az időjárástól és a talaj állapotától, annak járhatóságától függ, nem pedig az akkumulátor töltöttségi állapotától.

Azok, akik traktorok számára fejlesztenek elektromos hajtásokat, ezért egy olyan fizikai jellemzővel foglalkoznak, amelynek korlátai vannak: ez az energiasűrűség. Ami jelentősen magasabb a folyékony tüzelőanyagok, mint az akkumulátorok esetében.

Sajnos a traktorok gázolajtartályainak akkumulátorokkal való cseréje ma még ezért nem működik. A megfelelő teljesítményű akkumulátorok súlya és térfogata túl nagy lenne.

A nagy mezőgazdasági gépgyártók tevékenysége egy dolgot világossá tesz: az elektromos traktorok kis léptékben indulnak – a kertészetben és a szőlőtermesztésben, speciális növények termesztésére vagy mezőgazdasági traktorként. Olyan feladatokhoz használják, amelyekhez elegendő 50-90 kW, elegendő a maximális üzemidő és lehetségesek a töltési szünetek.

Ezért nem meglepő, hogy a városok vagy települések és az ipari vállalatok is az elektromos traktorok forgalmazásának potenciális célpontjai.

A nagy traktorok fő energiája azonban továbbra is folyékony tüzelőanyagokból származik. Nem feltétlenül fosszilis dízelből, hiszen a metángáz és a HVO (hidrogénezett növényi olajok) már rendelkezésre állnak e célra.