A csanádpalotai Agrár-Ker Kft. szarvasmarha telepén már közel 7000 órát dolgozott a CLAAS ARION 420, és a kopóalkatrészeken kívül nem kellett rendelni semmit, miközben a kíméletlen használat miatt előző erőgépük kardánrendszerét havonta, kuplungját kéthavonta voltak kénytelenek javítani.

Az 1995-ben alapított Agrár-Ker Kft. ügyvezetőjeként tevékenykedett Hajas László, aki ma már nyugdíjas, de mivel gépészmérnök, a cég műszaki ügyeibe – ahogy korábban – társtulajdonostársként ma is besegít, így nála megfelelőbb személyt nem is kérdezhettünk volna a CLAAS ARION 420-as traktorról. Ma 1100 hektárnyi területen gazdálkodnak, ebből 20 hektáron termelnek gyökérzöldséget és hasonló területen popcornt, a többi területen étkezési és olajnapraforgót, repcét, siló- és árukukoricát, valamint étkezési búzát. A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a 450 holstein-fríz szarvasmarha-állományuk számára előállítsák a takarmányt. A földjeiken termelnek különböző zöldtakarmányokat, silókukoricát, lucernát, olaszperjét.

CLAAS

A gazdaságban 450 holstein-fríz szarvasmarhát kell ellátniuk – fotó: Agroinform.hu

„Közepes minőségű talajokon dolgozunk, a területeink jelentős része 25 aranykoronás mezőségi talaj. Sajnos az időjárás egyre nagyobb kihívások elé állít minket, egyre inkább hajaz a mediterrán klímára. A szélsőségeken ma már nem lepődünk meg: vagy egyáltalán nincs eső, vagy 50 mm szakad le az égből egy óra alatt. Öntözni kellene, de ahhoz újabb beruházásra lenne szükség, az eddigieket ugyanis a szarvasmarhatelep fejlesztésére fordítottuk.

2011-ben elvégeztük a környezetvédelmi beruházásokat, megépítettük a trágyatárolót, 2015-ben pedig egy másik pályázat segítségével építettünk egy plusz istállót. Akkor lecseréltük a borjúnevelő részen az összes ketrecet, korszerűsítettük a fejőházat, felújítottuk az épületeket, és megcéloztuk a 350 helyett a 450-es tehénlétszámot. Ehhez azonban új etetőkocsira volt szükségünk. Akkor vásároltuk az AXIÁL-tól a Supertino 13 m³-es gépet.

A korábbi traktorunk, ami ezt húzta, lóerőben megfelelő lett volna, de kiderült, hogy nem volt megbízható a kardánrendszere. Havonta cseréltük. 2016 tavaszán béreltünk az AXIÁL Kft.-től egy CLAAS ARION 420-as traktort, hogy kipróbáljuk, hogyan teljesít gazdaságunkban.”

CLAAS

Az ARION bírja a hatalmas igénybevételt – fotó: Agroinform.hu

A CLAAS-nál a gépek fejlesztése során mindig az a cél, hogy még inkább növeljék a hatékonyságot, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot. A CLAAS Power System-ben (CPS) a cég a hajtásrendszer legjobb komponenseit foglalta össze, hogy a lehető legnagyobb teljesítményt biztosítsák ezek az erőgépek.

Az üzemanyag-fogyasztás optimalizálható a különböző munkafolyamatokhoz, ami komoly megtakarítást eredményez.

A CLAAS filozófiája szerint a nyers erő éppen annyira fontos, mint az állandó teljesítmény. Minden 400-as ARION modellben 4,5 liter lökettérfogatú és a legmodernebb technikájú FPT Fiat-Powertrain technológia található. A teljes forgónyomaték széles motorfordulatszám-tartományban áll rendelkezésre. Ez gondoskodik az állandó teljesítményről és az erőátvitelről, amikor az szükséges. Ennek köszönhetően az üzemanyag-takarékos munka alacsony fordulat mellett és maximális forgónyomatékkal az ECO kardántengellyel vagy névleges fordulaton teljes erőtakarékkal sem gond.

„Az etetőkocsikat húzó erőgépek mindig komoly igénybevételnek vannak kitéve, ugyanis amikor megtankolják, nagy sebességgel robog az istállóhoz, a takarmány kiadagolásának kezdetétől azonban le kell lassítani 1-2 km/órás sebességre. Ezt a régebbi traktorok tengelykapcsolói egész egyszerűen nem bírták, kéthavonta kellet őket felújítani. Az ARION 420-ast először egy testvércégünk telepén láttuk dolgozni. Akkor arra lettünk figyelmesek, hogy őrületesen nagy pótkocsit húzott, mégis rendkívül fürgén mozgott. 2016 tavaszától az év őszéig kaptunk bérbe az AXIÁL Kft.-től mi is egy ilyen traktort 1500 órás időkerettel. Az első fél év meggyőzött minket arról, hogy érdemes megvásárolni.”

CLAAS

A teljes forgónyomaték széles motorfordulatszám-tartományban áll rendelkezésre – fotó: Agroinform.hu

Az azóta eltelt két évben 6700 üzemórát teljesített a gép Agrár-Ker Kft. telepén. Ez azt jelenti, hogy napi 8-9 órát dolgoztak vele az év 365 napján. A CLAAS 400-as modellekben azért, hogy ne kelljen az összes fokozatot végigkapcsolni, mint a hagyományos powershift hajtóműnél, a váltó csoportos kapcsolásánál a sebességtől és a terheléstől függően automatikusan kiválasztja a megfelelő fokozatot – mindegy, hogy manuális vagy automatikus a vezetés. A SMART STOP funkciónak köszönhetően a traktort a fékpedál lenyomásával meg lehet állítani anélkül, hogy a kuplungra szükség lenne. Ezzel nem csak a vezetőt, de a gépet is jelentős mértékben tehermentesíti a modern technika.

„Ahogy megemeltük a tehénlétszámot, egy új fejőházat is avattunk, és a tejtermelés növelése miatt átálltunk a napi háromszori fejésre. Egy állattartó telepen mindegy, milyen dátum szerepel a naptárban, vasárnap, karácsony vagy szilveszter, etetni kell. Az állattenyésztésben dolgozó gépek munkaóráinak számát legalább kettővel kell szorozni, ugyanis őrületesen nagy igénybevétel hárul rájuk. Ráadásul a mi 420-asunkat három ember hajtja, miközben cserélődnek is a dolgozók, vagyis ez a gép a maga 6700 óráját legalább 5-6 emberrel élte meg.

CLAAS

Az ARION 420-as két év alatt nem szorult szervizre vagy alkatrészcserére – fotó: Agroinform.hu

Csodálatos lenne, ha egy ember hajtaná, aki ismeri és kíméli, de természetesen ez lehetetlen. Észrevettük, hogy a traktorosaink, míg az istállón végigmennek, nem hajlandók háromszor sebességet váltani, inkább félig kinyomják a kuplungot. A folyamatos csúsztatásnak pedig az lett az eredménye az előző traktorunk esetében, hogy kéthavonta kuplungszerkezetet kellett cserélnünk, mert szétégett. Ráadásul, tudjuk: a pilóták néha a rosszkedvüket is a gépeken vezetik le, vagyis egyáltalán nem kímélik azokat…

Az ARION 420-assal a vártnál sokkal jobbak a tapasztalataink. Kopóalkatrészeken kívül nem kellett rajta semmit cserélni. Sok éves tapasztalattal bírok gépészként a traktorok terén, és még nem találkoztam ilyen esettel.”

CLAAS

A váltó csoportos kapcsolásánál a sebességtől és a terheléstől függően automatikusan kiválasztja a megfelelő fokozatot – fotó: Agroinform.hu

Hajas László arról is beszámolt, hogy az ARION 420-as fülkéje össze se hasonlítható a régiekkel, mind a kényelmet, mind az üzembiztonságot tekintve. Mint fogalmazott, ezek a traktorok már ugyanolyan kényelmesek, mint a személyautók, az üléseik rugózottak, a klíma tökéletes, a zajszint minimális. A végsebessége 40 km/óra, így országúti szállításban is részt vehet, vagyis egy rendkívül profi, univerzális traktorról van szó.

CLAAS

Hajas László szerint az ARION 420-as fülkéje olyan kényelmes, mint a személyautóké – fotó: Agroinform.hu

„Sok éve állunk kapcsolatban az AXIÁL Kft.-vel átalánydíjas szerződésben a gépeink karbantartására. Az állattenyésztésnél különösen fontos az azonnali szerviz. Ők is jól tudják, hogy ha mi szombat délután felhívjuk őket azzal, hogy gond van a géppel, akkor egy órán belül ki kell érniük, hisz az etetés nem várhat. És ennek az elvárásnak ennyi év alatt maradéktalanul megfeleltek.

Ahogy a céget, a CLAAS ARION-t is jó szívvel tudom ajánlani a gazdáknak. Állattartó telepi kiszolgálótraktornak tökéletes, ebben van a legtöbb tapasztalatunk, de használtuk már 16-18 tonnás silószállító kocsikkal, azokat is elhúzta, és tökéletes permetező traktornak is a fittsége miatt. Mi ennyi óraszám után sem csalódtunk benne, így biztosan más sem fog!”