Vélhetően sokaknál így történt ez akkor is, amikor a Bugyi községben élő Lázár Gergő az egyik MTZ Facebook-csoportban posztolta ezt a képet, melyen az általa felújított, a belföldi/ukrán használatra szánt festésű bukócsöves 50-es látható.

MTz

Igazán szép lett, nemde? – fotó: Lázár Gergő/Facebook

A férfi egyébként egy korábban megborított 80-as kiskabinos MTZ-t is felújított. Nem kevésbé gyönyörű az is. Gergő egyébként végzettségét tekintve asztalos, habár mindig mezőgazdasági gépszerelő szeretett volna lenni.

Szüleim azonban jobbnak látták, ha a faipari ágazatban tanulok tovább, én azonban nem adtam fel, tovább bújtam a traktorokkal, azok javításával kapcsolatos szakirodalmat – árulta el a férfi. – Illetve sikerült elhelyezkednem egy mezőgazdasági vállalkozásnál, ahol 9 évet töltöttem el traktoron, és még aztán is dolgoztam egy egyéni vállalkozónál.

Így indult... – fotó: Lázár Gergő/Facebook

Természetesen ennek kapcsán a gépek szerelésével is foglalkoztam, s azt hiszem, sikerült némi rutint szereznem ebben. Az 50-es bukócsöves MTZ 1973-ban készült, tőlünk két házzal odébb állt az udvaron tíznél is több éve. Sokáig fűztem a nénit, hogy adja el nekem, mert így csak tönkremegy állásában. Egyszer aztán, amikor találkoztam vele, s kérdeztem a traktorról, kiderült, hogy valakinek szóban eladták, de az elköltözött és nem viszi el. Természetesen, rögtön lecsaptam rá.

Valami már látszik – fotó: Lázár Gergő/Facebook

Az üzlet megköttetett, s átvontatták a gépet Gergőhöz, aki korábbról már tudta, hogy a motor nem üzemképes, amikor nézte, nem akart átfordulni se. Pájszerrel próbálta megmozgatni, gázolajat locsolgatott bele, hiába. Nekiállt és szétszedte, akkor derült ki, hogy a blokk repedt – nem volt mit tenni, motorcsere. Ezen kívül még sok más alkatrészt is kicserélt, a sárvédő lemezt pedig kilakatolta. A festés nem a Magyarországra szállított, hanem a Szovjetunióba, belföldre szánt traktorok színét idézi, tudatosan, egyszerűen ez tetszett neki. Nemrég szeptember elejére készült el, a település hagyományos rendezvényére, a Krumplifesztiválra. Szeretett volna kimenni vele a traktoros felvonulásra, s azt megelőzően egész éjszaka dolgoztak rajta, hogy elkészüljön.

A másik, borult MTZ – fotó: Lázár Gergő/Facebook

– Nehéz munkákra nem használom, a kertet megszántom és megtárcsázom vele, de ez nem sok – magyarázta a férfi. – Megszakadnia tehát nem kell.

Rá se ismerni – fotó: Lázár Gergő/Facebook

A másik, 80-as MTZ borult, fellökte egy busz, s félig fejtetőn állt meg egy árokban. Kezelője elvesztette az eszméletét, így a járó motort leállítani nem tudta, az autóbuszról jutott eszébe valakinek, de akkor már késő volt. Megfelelő kenés nélkül megsültek a főtengely és a hajtókar-csapágyak, ezért a motort ebben is kompletten cserélni kellett, mert hidegen 1, melegen pedig mindössze 0,5 bar olajnyomást produkált.

Ahogy mondani szokták: ez nem semmi – fotó: Lázár Gergő/Facebook

Természetesen, ezen is volt bőven teendő, a deformált kis kabint nagy panorámafülkére cserélte. Ez is annyira jól sikerült, hogy sokan a csodájára járnak.

A következő projektje egy T16-os lesz, már azzal szeretne kimenni a 2024-es felvonulásra.