A mobil áramfejlesztők mellett számtalan munkagépgyártónak is motorbeszállítója globálisan a német Hatz cég. Az új komplex hibrid hajtásláncmegoldásaikkal kínálnak környezetbarátabb, költséghatékonyabb üzemeltetést a már ismert módon, vagyis részlegesen csak elektromos üzemmódban. Szintén újdonság, hogy állandó mágneses generátorokat alkalmaznak.

Kompakt felépítés

Az egyszerű és helytakarékos konstrukció egyik módja a generátornak a lendkerékbe való integrálása, azaz a fiPMG (flywheel integrated Permanent Magetic Generator) nemcsak hibrid hajtásláncú munkagépekben (üzemidő-növelőként is), hanem mobil vagy tartalékgenerátorokban történő alkalmazásra egyaránt alkalmas.


Több mint 85 százalékkal könnyebbek és rövidebbek, mint a hagyományos generátorok. A mindössze 35 mm-es építési mélységgel és 3 kg-os tömeggel nagyon kedvezők a gépgyártók számára a kisebb beépítési helyigény miatt, amivel például a hibridrendszer akkumulátorának a helye, így a kapacitása is növelhető a nullemissziós üzemidő javára. Ezért akár újabb géptípusokba is bevezetésre kerülhetnek a Hatz cég új gyártmányai.

motor

Hatz 3H50TIC típusú motor, fiPMG-vel – fotó: www.hatz-diesel.com

Továbbá a munkagép elektromos rendszerébe való integrálás a CAN-busz technológiának köszönhetően szintén felhasználóbarát, nagyobb teljesítményű dízelmotorok gazdaságos alternatívája, nagy teljesítménycsúcsokhoz. Számszerűsítve kb. 0,5 liter megtakarítás üzemóránként.

A fenti rendszer a Hatz 3H50TIC típusú, háromhengeres, 1464 cm3-es, közös nyomócsöves dízelmotorból, egy 25 kW-os, állandó mágneses generátorból, valamint az összes releváns érzékelővel ellátott vezérlőegységből és CAN-Bus / SAE J1939 szabványú interfészből áll. Kombinálható az önindítót mellőző stop-start funkcióval is.

motor

Hatz B-szériás, egyhengeres dízel, szintén fiPMG-vel – fotó: www.hatz-diesel.com

Sőt, a Hatz egyhengeres, léghűtéses, B-szériás, 4 ütemű dízel kisgépmotorral szintén nemcsak kompatibilis a lendkerékre integrált, állandó mágneses generátor, hanem a Hatz E1 technológiájával felhőalapú géppark-üzemeltetési menedzsmenthez szintén kapcsolódhat mint IoT.

A nagyobb, 3 hengeres motor és hibridmodul akár kisméretű kompakt traktorokban, rakodógépekben is alkalmazható lehet, vagy nagyobb szántóföldi robotokban.

Az egyhengeres dízelek négyféle, 243-517 cm3-es lökettérfogattal készülnek.

dízel

A beépítési helyigény. Balra a megszokott generátorcsatlakozás, jobbra a lendkerékbe integrált hibridegység – fotó: www.hatz-diesel.com

Forrás: www.hatz-diesel.com