Mindig elmondják, hogy +7°C alatt váltsunk téli gumira, mert a nyári gumi keménnyé, ridegebbé válik és jelentősen veszít tapadásából. De mi a helyzet a téli gumikkal, milyen körülmények kellenek ahhoz, hogy ezek is csődöt mondjanak?

téli útviszonyok

Jogosan merül fel a kérdés: vajon hány fokos hidegben használható még egy európai vagy észak-amerikai téli gumi, károsodás nélkül – fotó: pixabay.com

Jakutföld fővárosának a kb. 270 ezres Jakutszk városát tartják, a Léna folyó jobb partján, ami közigazgatási központ is.

A -40°C és -50°C között vagy pár fokkal hidegebb számít télen átlagosnak a városban, de a külső, távoli területeken most még az ott élőknek is gondot okozott a számunkra felfoghatatlan dermesztő tél.

Az megszokott, hogy tűzrakással elő kell melegíteni a gépeket, teherautókat és buszokat, már amelyiket lehet, szabad. Azonban január 13-án reggelre, annyira hideg lett, a még keletebbre lévő hegyvidéki területeken – az extrém hidegrekodjairól híres Oymyakon irányába –, hogy ha akartak volna sem tudtak volna elindulni a sok mindent megélt teherautósofőrök sem. A mínusz 60 foknál is hidegebb hajnalban ugyanis megrongálódtak a téli- vagy terepgumik is: kihasadtak, a rakott járművek alatt megroppantak az úttal érintkező rész közelében.


A felnikről lefordultak az abroncsok

Az alábbi videón jól hallható ahogy az abroncsok üveges hangon konganak. Akik mégis elindultak, azok sem jutottak messzire, mert a felnikről egyszerűen lefordultak az abroncsok, s valószínű a szerkezetük is komoly károsodást szenvedett. Nekik bizony meg kellett várni a műszaki mentést, a többieknek pedig a „melegebb” időt, legalább -50°C-ot.

De a benzinkutakon is elakadt a kiszolgálás, a merev csővé fagyott gumitömlők és jégdugók miatt:

A videókat nézve jogosan merül fel a kérdés: vajon hány fokos hidegben használható még egy európai vagy észak-amerikai téli gumi, károsodás nélkül? Feltéve, ha az autónk egyáltalán még beindítható. A korábbi videókból ismert tűzrakást semmiképpen sem javasoljuk.

Forrás: vezess.hu