Egy jó pótkocsi minden gazdaságban elengedhetetlen, de milyen kivitel, típus, márka, tulajdonság ideális a gazdaságunkban és milyen tényezőket érdemes figyelembe venni pótkocsivásárláskor? Nézzük, milyen pótkocsik érhetők el a magyar piacon, mik az újdonságok és mire használhatóak az egyes típusok. Különösen aktuális a kérdés most, amikor nem sokára beindul az aratási szezon – márpedig pótkocsi nélkül nincs aratás!

Aktuális körkérdésünk tehát a pótkocsik témájával foglalkozik. A következő két kérdést tettük fel interjúalanyainknak:

  • Milyen az ideális pótkocsi? Melyik fajtát mire használjuk és kiknek ajánljuk?
  • Milyen tendenciák figyelhetőek meg a pótkocsik vásárlásakor? Milyen felépítmények és alvázak a legjellemzőbbek az utóbbi években?

Akik válaszolnak: Novara Coop Kft., Fliegl-Abda Gépgyártó Kft., KITE Zrt., AXIÁL Kft., VALKON 2007 Kft., GI-GA Farm Kft., Sató-Gép Kft., AGIÓ Kft.

Pilisi Andor, marketingfelelős, Novara Coop Kft.

A Bicchi pótkocsik kizárólagos magyarországi forgalmazójaként a több éves tapasztalat alapján egyértelműen ki merem jelenteni, hogy szinte minden esetben a legfontosabb kitétel a vásárláskor, hogy a pótkocsi 3 oldalra tudjon billenteni. A tengelyek számát és elrendezését illetően azt tapasztaljuk, hogy a kisebb gazdaságok leginkább az egytengelyes megoldást választják, míg a nagyobbak még ragaszkodnak a forgózsámolyos megoldáshoz. Abban az esetben, amikor szűk helyekre kell tolatni (magtár, szárító) ott a tandem tengelyes megoldást kedvelik.

egytengelyes

A kisebb gazdaságok leginkább az egytengelyes megoldást választják, míg a nagyobbak inkább a forgózsámolyost – fotó: Novara Coop Kft.

Egytengelyes kategóriában a legnépszerűbb modellünk a 6,6 tonnás hasznos teherbírású BRT 502 L típusú pótkocsi, felszereltségét tekintve légfékes, dupla oldalas, magkieresztő nyílással, létrával, az ára pedig: 1.745.000,- Ft. + ÁFA. Raktárkészleten jelenleg több típusú egytengelyes pótkocsi is megtalálható a 4–6,6 tonnás hasznos teherbírásig bezárólag.

A hagyományos oldal felépítések még mindig messze a legkedveltebbek, de megfigyelhető, hogy a nagyobb gazdaságok adott feladathoz választanak kocsikat, mint például: Monocoque vagy a szőlészeti pótkocsik. Míg a kisebb gazdaságok jellemzően az univerzalitást keresik. A kis gazdaságok közül, akik pótkocsit szeretnének vásárolni arra törekednek, hogy a lehető legjobban ki tudják használni a megvásárolt terméket, egész évben, ne csak a betakarítás idején vagy egy-egy speciális helyzetben.

Bicchi

10 tonnás Bicchi tandem pótkocsi – fotó: Novara Coop Kft.

Itt említeném meg egy nagyon sok oldalú termékünket a 10 tonnás tandem pótkocsit, BT 130 típusjelzéssel ellátva az ára: 3.130.000,- Ft. + ÁFA. Ez tipikusan az a pótkocsi, amit egész évben tudnak használni. Masszív alvázának köszönhetően erdőben is jól vizsgázott, így a betakarítások végeztével is jól alkalmazható. Az egytengelyes pótkocsikhoz hasonlóan ez a típus is elérhető a raktárkészletünkben!

Sólyom Pál, tanácsadó, Fliegl-Abda Gépgyártó Kft.

Letolás, aminek örülni lehet!
Az ideális pótkocsi a mezőgazdaság számára a talajt legkevésbé tömörítő, a földön biztosan mozgó, a földet nehéz, nedves viszonyok között is biztosan elhagyni tudó, a lehető legkisebb traktorral is intenzíven haladó, egyszerre, egy ember által a legnagyobb megengedett hasznos tömeget mozgató, a hazai „útviszonyokat” legjobban tűrő, a terményt gyorsan, kényelmetlenség nélkül hátrafelé leürítő, ezért a legkisebb terményszennyezéssel járó, és legfőbbképpen a legjobban megtérülő.

Fliegl

Fontos, hogy a pótkocsi a terményt gyorsan, kényelmetlenség nélkül ürítse, ezáltal minimalizálja a terményszennyezést – fotó: Fliegl-Abda Gépgyártó Kft.

Ezeknek a szempontoknak minimálisan a támaszsúlyos hagyományos billentősök közül a teknősök felelnek meg, maximálisan pedig a fejlett Fliegl ASW letolókocsik. Az ASW letolós kocsi sok egyéb előnyén túl (pl. átrakócsiga), alacsony épületben és ferde ürítési helyzetben is gyorsabban, gond nélkül ürít, mert a súlypontot nem emeli. A hazai gyártó Fliegl Abda Kft. ASW 261 tandem és ASW 381 tridem típusait ajánlja 30, ill. 40 m3 térfogattal a hazai vásárlóknak.

pótkocsi

Az ideális pótkocsi előtt támasztott felételeknek a támaszsúlyos hagyományos billentősök közül a Fliegl ASW letolókocsik abszólút megfelelnek – fotó: Fliegl-Abda Gépgyártó Kft.

A magyar mezőgazdaságban folyamatosan javul a logisztika fontosságának felismerése és a technikai színvonala. A drága betakarítógépek kihasználtsága, megtérülése függ ettől és ezt egyre többen ismerik fel és tesznek is ezért. A támaszsúlyos, alacsonynyomású radiál abroncsokkal felszerelt, hátrafelé ürítő, korszerű rugózású (lég vagy hidraulikus), kormányzott, vagy kényszerkormányzott tengelyekkel, rugózott vonórúddal rendelkező szállítójárművek száma folyamatosan növekszik. Ezek között különösen népszerűek a letoló rendszerű kocsik, a további előnyei miatt. Kiváló normál szállítójármű szerepén túl, trágyaszóró és átrakókocsiként is használható.

Ezekben a szerepekben is hatékonyabbak, mint hagyományos elődei, azzal a nagy előnnyel, hogy a megtérülés sokkal gyorsabb. A Fliegl-nél tapasztaljuk, hogy a letolásos ürítést egyre többen ismerik meg és választják az általa nyújtott előnyök miatt, ezért mi elsősorban ezt ajánljuk, de hagyományost is tudunk adni.

Demeter András, termék menedzser, gépkereskedelmi üzletág, KITE Zrt.

Aratáskor a kombájnon kívül meghatározó tényező az anyagmozgatásra használt eszközök, legfőképp a pótkocsik kivitele. A szállítás gépesítésekor több sajátosságot is figyelembe kell vennie a gazdának, mint a traktorok vonóerejét, a telep és a magtároló fizikai elhelyezkedését és kialakítását.

Joskin

Pótkocsiknál sok tényező mellett az alváz kialakítása és minősége kiemelkedően fontos – fotó: KITE Zrt.

Pótkocsiknál kiemelten fontos az alváz kialakítása és a felhasznált anyag minősége. Egyszerre kell merevnek, ugyanakkor kellően rugalmasnak lennie az egyenetlen talajon való vontatás miatt. Az alvázakat két nagy csoportra bonthatjuk: festett és galvanizált. A festett alváz könnyebben javítható, viszont kevésbé áll ellen a korróziónak,  ellenben a galvanizált kivitellel.

Jelenleg hazánkban a legelterjedtebbek a forgózsámolyos pótkocsik áruk és egyszerű felépítésüknek köszönhetően. Szállítási kapacitástól és hasznos teherbírástól függően két vagy három tengelyes kocsikról beszélhetünk. Kínálatunkban a legkedveltebb modellek a Joskin Tetra-CAP 5 és 6 méteres változatai, melyek mindegyike tartalmazza a szükséges opciókat (ponyva, pódium, létra, automata hátsó vonófej, terhelésarányos fékerő szabályzó).

Joskin pótkocsi

Rendkívül kedveltek a Joskin Tetra-CAP 5 és 6 méteres változatai – fotó: KITE Zrt.

A forgózsámolyos pótkocsik felépítményét tekintve leginkább a 800+600 és 800+800 mm-es oldalfallal szerelt modelleket keresik a partnerek. Előnyük más kocsikkal szemben az alacsonyabb ár, viszont tapasztalt gépkezelő szükséges tolatáskor. Alvázak tekintetében továbbra is festett és galvanizált megoldásokat különböztethetünk meg. Leginkább az egyéni preferenciák és korábban szerzett tapasztalatok lényegesek a vásárlók részéről.

pótkocsi

A forgózsámolyos pótkocsik közül főleg a 800+600 és 800+800 mm-es oldalfallal szerelt modellek népszerűek – fotó: KITE Zrt.

Az utóbbi években megfigyelhető, hogy egyre keresettebbek a tandem tengelyelrendezésű pótkocsik, bérszolgáltatással foglalkozó vásárlók pedig elkezdtek érdeklődni a letoló rendszerű kocsik után. Ezek előnye a többcélú felhasználás kiegészítő hátfalak felszerelése révén és az, hogy a billentős kocsikkal ellentétben a felhasználást nem befolyásolja a tároló belmagassága.

Angeli Gyula, termékmenedzser, AXIÁL Kft.

Itt az aratás ideje, amit a legjobban az jelez, hogy szinte óránként érkeznek az érdeklődő telefonok, hogy van-e készleten ilyen vagy olyan pótkocsink. Sajnos ez évek óta visszatérő probléma, kevés azoknak a száma, akik fél évre előre betervezik a vásárlást. Pedig információim szerint minden gyártó a szállítási határidőkkel küszködik.

Oehler pótkocsi

OEHLER  DDK 240 – fotó: AXIÁL Kft.

Sokaknak az olcsó, nagy teherbírású, gyorsan húzható az ideális pótkocsi. Kezdetben kizárólag a forgózsámolyos kocsikat keresték, minimális volt a tolatáshoz jobban használható tandemes kocsik iránti kereslet. Az utóbbi időben előtérbe kerültek a többhasznosítású kocsik, amelyek használhatók ömlesztett áruk szállítása mellett szerves trágya szórására is. Ezek a letoló kocsik jól használhatók alacsonyabb építésű magtárakban is. A széles típusválasztékból mind a kisüzemek, mind a nagy üzemek ki tudják választani a számukra szükséges munkákhoz a megfelelő szállító járművet.

pótkocsi

ZDK HW 180 pótkocsi – fotó: AXIÁL Kft.

Kezdetben a kisebb össztömegű kocsikat keresték a HW pótkocsik és az IFA tehergépkocsik kiváltásához. Napjainkra a gigantománia kezd uralkodóvá válni. Nagy térfogatú, nagy teherbírású teknős pótkocsik felé tolódik a piac. A nagy sebességű traktorok tridem pótkocsival összekapcsolva akár a kamionos szállítást is kiválthatják. Nem kell az útdíjra költeni és nem kell a vezetési idővel a szállításoknál számolni.

Tridem

A nagy sebességű traktorok tridem pótkocsival összekapcsolva akár a kamionos szállítást is kiválthatják – fotó: AXIÁL Kft.

Ezek a kocsik általában már hidraulikus kényszerkormányzással is fel vannak szerelve, ezzel a menetstabilitás és a fordulékonyság is megoldott. Ezekkel a nagy kapacitású kocsikkal a nagyobb teljesítményű traktorok kihasználtságát is jelentős mértékben tudjuk fokozni.

A 18 éve az AXIÁL kínálatában lévő OEHLER szállító eszközök skálájából a kis és nagyobb gazdaságok egyaránt ki tudják választani a számukra megfelelő pótkocsit.

Dobos Péter, munkagépkereskedelmi vezető, VALKON 2007 Kft.

Az ideális gabonaszállító pótkocsi mindenki számára mást jelent: a talaj- és terepviszonyoktól kezdve a rendelkezésre álló eszközállományon át a megszokásokig sok mindentől függ. És természetesen ritkán használják csak egyetlen célra, tehát érdemes számba venni, hogy milyen egyéb feladatokra akarjuk majd még bevetni (raklapméret, oldalfalmagasság, ürítés korlátozott magasságú beltérben, stb.).

pótkocsi

Kéttengelyű pótkocsi – fotó: Valkon Kft.

A helyi viszonyokat figyelembe véve (rossz minőségű utak és földutak, gyakori túlterhelés, kevésbé odafigyelő traktoros, ha nem a gazda ül a gépben) talán az egyik legfontosabb szempont a kellően masszív, erős, robusztus felépítés. Nem érdemes néhány száz eurón spórolni, ez hamar megbosszulhatja magát. Ehhez persze nem elég csak az alvázat megnézni: a golyóskoszorú minősége, gyártója, a hidak mérete, lap- vagy parabolarugó kerül beépítésre, új vagy futózott abronccsal van szerelve – mind befolyásolják a pótkocsi élettartamát. Ezek mellett fontosak a részletmegoldások, mint pl. az oldalfalak tömítettsége, a zárak kialakítása és természetesen a felszereltség is jelentős árbefolyásoló tényező.

Hazánkban továbbra is a 16-18 tonna össztömeg körüli, három oldalra billentő, forgózsámolyos pótkocsik a legkedveltebbek, ezek is a legkelendőbbek. Nem szabad azonban megfeledkezni a három oldalra billentő tandemesekről és a teknős pótkocsikról sem, amelyek kitűnő alternatívái lehetnek a forgózsámolyosnak, sőt bizonyos feladatra célszerűbb lehet ezek közül választani.

tandem

Wielton tandem pótkocsi – fotó: Valkon Kft.

teknős pótkocsi

Wielton teknős pótkocsi – fotó: Valkon Kft.

A Valkon Kft. az idei évtől kizárólagos képviselője a lengyel Wielton mezőgazdasági pótkocsiknak. Ezek sikerének hátterében – a kedvező ár mellett – az Európában alkalmazott egyik legmodernebb gyártási- és felületkezelési technológia áll (a gyárban található tartós üzemi vizsgálatra tervezett próbapadból csupán még egy létezik Európában, de ott nem gyártanak mezőgazdasági pótkocsit). A Wielton bruttó 18 tonnás forgózsámolyos (PRS-2/W14) pótkocsija kb. 17 ezer eurótól elérhető, a hátra és oldalra is billentő, teljesen felszerelt 18 tonnás teknős akciós ára pedig 31.500 euró.

Gál István, ügyvezető igazgató, tulajdonos, GI-GA Farm Kft.

A letoló platós pótkocsiknál több szempontból is előnyösebbek a billenős, cserélhető felépítménnyel rendelkező többcélú pótkocsik. Tegyük fel magunkban a következő kérdéseket: Ki fogja állandóan mosogatni a trágyát aratás előtt a pótkocsiból? Ki akar több tonna trágyát lapátolni kézzel, ha eltömődik a trágyaszóró adapter? Mennyire egyszerű az adapter felszerelése, és mennyi időt vesz igénybe? Hány ember, milyen eszköz kell még hozzá?

pótkocsi

A letoló platós pótkocsiknál több szempontból is előnyösebbek a billenős, cserélhető felépítménnyel rendelkező többcélú pótkocsik – fotó: GI-GA Farm Kft.

A tandem/tridem kocsik jóval könnyeben vontathatók félpótkocsi felépítésükből adódóan: mivel súlyt terhelnek a traktor hátuljára, így mostohább talajkörülmények között kisebb önsúlyú traktor is boldogul velük. A rugózott vonórudaknak és a K80-as vonószerkezeteknek köszönhetően hasonló komforttal lehet már ezeket is vontatni a hagyományos pótkocsikhoz. Ha valaki nagy térfogatú pótkocsit keres, mindenképp a tandem/tridem felépítűseket ajánljuk. Ha kisebb, olcsóbb kivetelt, csak terményszállításra használná, akkor a hagyományos forgózsámolyost válassza.

Turan pótkocsi

Aki olcsóbb, kisebb kivitelt keres, annak tökéletes a forgózsámolyos kivitel – fotó: GI-GA Farm Kft.

A vásárlói szokásokat tekintve, egyre többen választják a korszerű, nagy térfogatú tandem, illetve tridem pótkocsikat, cserefelépítménnyel. Ma már egy ilyen félpótkocsi is tud két vagy akár három oldalra billenteni, így szűk tárolókba is lehet vele gyorsan billenteni. A betakarítás után egyszerűen, gyorsan, saját hidraulika rendszerrel, lábakra leállítva átcserélhető a pótkocsi-felépítmény trágyaszóró, szippantó, vagy akár fa szállítására alkalmas rakoncás felépítményre. Így egy egész évben használható eszközt kapunk, melyre egyre többen nyitottak.

pótkocsi

pótkocsi

A tandem, illetve tridem pótkocsik egész évben használhatók – fotó: GI-GA Farm Kft.

A másik fontos szempont, hogy ezek a pótkocsik jellemzően széles és nagy átmérőjű abroncsokkal vannak szerelve (akár 650/55 R26,5), így az óriási felfekvő felület miatt jóval kisebb a talajtaposásuk, mely szintén sok gazdánál szempont. Természetesen mindezek ellenére vannak akik a hagyományos forgózsámolyos, olcsó pótkocsikat keresik.

pótkocsi

A hagyományos forgózsámolyosok inkább azoknak megfelelőek, akik kizárólag terményszállításra keresnek olcsóbb pótkocsit –  fotó: GI-GA Farm Kft.

Walloschek András, ügyvezető igazgató, Sató-Gép Kft.

Részben a szállítandó áru jellegén, részben a gazdaság gépparkján, másrészt pedig az ügyfelek szubjektivitásán is múlik, hogy ki, milyen pótkocsit vásárol. A Zaslaw pótkocsigyár különféle kategóriákat kínál mezőgazdasági vagy akár közúti pótkocsik terén egyaránt.

Zaslaw forgózsámolyos 737-14 típus – fotó: Sató-Gép Kft.

Mezőgazdasági Zaslaw pótkocsi esetében leggyakoribb a három oldalra billenthető, forgózsámolyos (D-737-14), vagy tandem tengelyű (D762-14) pótkocsik, melyek össztömege maximum 20 tonna. Erősített 13 tonnás híddal és strapabíró I-gerenda alvázzal kategóriájának egyik legerősebb és legjobb teljesítményű pótkocsija, ára viszont jóval mérsékeltebb a nyugati márkákhoz képest. Ezeket a pótkocsikat leginkább terményhordásra használják.

pótkocsi

Új Zaslaw teknős tandem pótkocsi – fotó: Sató-Gép Kft.

Többcélú a tandem tengelyű (D764-21) teknős pótkocsi, mely kiválóan alkalmas szálastakarmány, szilázs mozgatására, mivel elérhető 33 m3-es kivitelben is. Nagyobb gazdaságok esetében előtérbe kerülnek a közúti háromtengelyes billencs pótkocsik is, legkedveltebb típus a 43 m3-es. Ezt sok esetben dolly-kapcsolattal traktorral is vontatják.

pótkocsi

Zaslaw közúti gabonás billencs – fotó: Sató-Gép Kft.

A Zaslaw pótkocsik egyik legfontosabb jellemzője a szembetűnő erős I-gerenda alváz. Ez az alapja minden típusnak, melyre S355J acélszerkezetből strapabíró felépítmény kerül, és minden esetben a szükségesnél erősebb híd párosul. Ezeknek köszönhetően terjed egyre szélesebb körben hazánkban is a három oldalra billenthető D-737-14 forgózsámolyos típus. Erős vázszerkezet mellett minden kisebb alkotóeleme is minőségi beszállítóktól érkezik, legyen szó hidraulikáról, légfékrendszerről, vagy a már említett hidakról (ADR és BPW).

pótkocsi

Erős I-gerenda alváz – fotó: Sató-Gép Kft.

Rendkívül praktikus megoldással a Zaslaw gondolt a gyümölcstermesztőkre (almatermesztőkre) is, mindkét hosszanti oldal esetében felszerelhető oldalsó surrantó. Felépítmény tekintetében az 5,2 m hosszú oldalfal kérhető osztott és osztatlan változatban is. Az oldalfalak központi nyitás-zárással rendelkeznek. Gazdag alapfelszereltség (új gumik, hátsó kivezetések, vonófej, kézmosó, szerszámosláda stb.) mellet szinte minden egyedi igényt ki tudunk szolgálni. Ügyfeleink országszerte elégedettek, hogy nyugati minőséget, garantáltan hosszú élettartamú és értékálló pótkocsit biztosítunk nekik megfizethető áron.

pótkocsi

Erősített ADR híd – fotó: Sató-Gép Kft.

Fauszt Csaba, ügyvezető, AGIÓ Kft.

Az ideális pótkocsi jól zár, össztömegben és térfogatban illeszkedik a traktor vontatási képességéhez, terepen nem süllyed, közúton könnyen gurul. Elsősorban azonban a feladathoz kell alkalmasnak lennie.

pótkocsi

A jó potkocsi jól zár, illeszkedik a traktor vontatási képességéhez, terepen nem süllyed, közúton könnyen gurul és az adott feladathoz alkalmas – fotó: AGIÓ Kft.

A forgózsámolyos pótkocsi a nagyobb távolságú közúti szállításban ideális, a nagy nyomású gumik miatt kicsi a vontatási ellenállása. A tandem pótkocsi előnyei mostoha körülmények esetén domborodnak ki, az 1-3 t rúdterhelés révén jelentősen javítja a traktor vontatási képességét. További előnye a nagyobb megengedett össztömeg. A tolófalas pótkocsi a többcélú igénybevétel miatt lehet jó választás, cserélhető hátfalaival több vontatmányt is kiválthat (trágyaszóró, átrakó).

pótkocsi

Az utóbbi időben főleg a 20-40 m3 térfogatú, 20-32 t össztömegű pótkocsik forgalma nőtt a legnagyobb mértékben – fotó: AGIÓ Kft.

Az utóbbi években leginkább a nagy kapacitás irányába változnak az igények, a 20-40 m3 térfogatú, 20-32 t össztömegű pótkocsik forgalma nőtt a legnagyobb mértékben. Az átlagot meghaladó mértékben nőtt a 3 tengelyes forgózsámolyos, valamint a tandem/ tridem tengelyes teknős (mulde) pótkocsik értékesítése.

Körkérdéssel minden héten hétfőn és csütörtökön jelentkezünk újabb aktuális témákkal. Figyeld az Agroinform híreit!

Hogyha pótkocsit vagy más mezőgazdasági gépet keresel, mindenképp nézz szét az Agroinform.hu Piacterén, hiszen több ezer hirdetés között válogathatsz.

A Fórum rovatban pedig a többi gazdával vitathatod meg az aktuális kérdéseket és gyűjthetsz tapasztalatokat.