Nemrégiben számoltunk be gépészet rovatunkban a Manitou új rakodógépcsaládjának nemzetközi premierjéről, a kiállításon pedig immár a nemzetközi szakmai nagyközönség is élőben megcsodálhatta az új generációs Manitou teleszkópos rakodókat.

Az új rakodógépcsalád a mezőgazdaságban lezajló megújulás jegyében a NewAg fantázianevet kapta. A szigorodó környezetvédelmi szabványok és a gazdaságosság jegyében már Stage IV-es motorok kerültek beépítésre az új szériába.

manitou

A külső jegyeiben is megújult gépcsaládot többféle különböző erőátviteli rendszerrel kínálják – fotó: Simon Péter/Agroinform

A külső jegyeiben és fényezésében is megújult gépcsaládot többféle különböző erőátviteli rendszerrel kínálják. A Powershift Plus sebességváltó a legkönnyebben kezelhető váltótípus, mivel a felhasználónak lehetősége van választani a manuális és automata módok között.


A Powershift Plus sebességváltóval az MLT 635-130 PS+ és az MLT 737-130 PS+ típusokat szerelik, melyek maximumsebessége 40 km/h. Az M-Varioshift váltó egy hidrosztatikus váltó, ahol JSM joystickkal tudunk váltani két sebesség között, az első fokozat 0-18 km/h között optimális nyomaték mellett tartja a gépet, ami kiváló a rakodási feladatok ellátására, a másodikban szintén 0 km/h-tól dolgozhatunk akár 40 km/h-ig. M-Varioshift sebességváltóval az MLT 630-105 V CP és az MLT 630-105 V típusokat szerelték.

manitou

A vezetőfülkét teljesen újratervezték, így az ergonómia maximális kényelmet biztosít – fotó: Simon Péter/Agroinform

Az M-Vario Plus egy újgenerációs fokozatmentes (CVT) váltó, ami 0-40 km/h-s sebességtartományig használható, és az MLT 635-140 V+ és az MLT 741-140 V+ és az MLT 940-140 V+ típusokba kerül beépítésre. A vezetőfülkét teljesen újratervezték, így az ergonómia maximális kényelmet biztosít, elég csak a számítógépegérhez hasonlító, karfába integrált Star Trek joystickot említeni. A fülke zajszintje 73 dB-re csökkent a teljesen újragondolt szigetelésnek és a kabintartó elemeknek köszönhetően.

manitouA JCB új Agri Pro teleszkópos rakodócsaládot egy 531-95 típussal bővítették – fotó: Simon Péter/Agroinform

A JCB új Agri Pro teleszkópos rakodócsaládja idén áprilisban mutatkozott be, amely eddig az 531-70, az 536-70 és az 541-70 típusokból állt. Most egy 9,5 méteres emelési magasságú, 145 lóerős 531-95 típussal bővítették fölfelé, amit a kiállítás alkalmával mutattak be.

Az Agri Pro rendszer lényegében a világon egyedülálló, szabadalmaztatott, kettő az egyben DualTech variálható váltó, mely kombinálja a magas sebességű és jó vontatási paraméterekkel rendelkező JCB Powershift és az alacsony sebességű hidrosztatikus váltó előnyeit.

A gyártó a két típusú váltó minden pozitívumát kombinálta a gyors gémciklusidőt biztosító, új fejlesztésű „Smart” hidraulika teljesítményével, és így jelentősen csökkent a négyhengeres EcoMAX T4 final motorok fogyasztása.

manitouAz új modell 9,5 méteres emelési magasságú, 145 lóerős JCB EcoMAX T4 final motorral van szerelve – fotó: Simon Péter/Agroinform

A Weidemann hatalmas standdal, több újdonsággal várta a szakkiállítás látogatóit. Bemutatkozott a Hoftrac csuklós kompakt homlokrakodó családjuk legújabb tagja, az 1380-as. Az 1380-as modellhez 2 Perkins motor kapható, egy 31,4 kW (43 LE) és egy 35,7 kW (49 LE) teljesítményű.

Három különböző tengelyegység (T94, T110 és PA940) közül lehet választani, melyek négy különféle meghajtással kombinálhatóak. Az összes tengelyegység képes 20 km/h vagy 30 km/h sebesség elérésére, és felszerelhető 100 százalékos differenciálzárral. Ezenfelül a T-tengelyeknél a tolóerő 15 százalékkal nőtt.

rakodógép

Bemutatkozott a Weidemann Hoftrac csuklós kompakt homlokrakodó családjuk legújabb tagja, az 1380-as – fotó: Simon Péter/Agroinform

A 1380-ashoz három különféle vezetői állás közül lehet választani. Alapkivitelben ezt a modellt védőtetővel szerelik fel. A könnyebb felszállás érdekében itt – már az 1880-as modellnél ismert módon – az "A" oszlopot előrébb helyezték. Emellett ez a tető lehetőséget nyújt első vagy hátsó ablak felszerelésére is, tetszés szerint.

Ha 2 méter alatti belmagasságoknál kell áthaladni, az EPS (Easy Protection System) lehajtható vezetővédő tető egy ideális megoldás, melyet néhány kézmozdulattal elő lehet készíteni az alacsony helyen levő áthajtáshoz. Természetesen vezetőfülkével is felszerelhető a 1380-as, amely bármely időjárási körülmények között optimális kényelmet biztosít nagy fej- és lábtérrel.

Ahogy az összes Hoftrac modellhez, az új 1380-ashoz is számos hidraulikaopció, különféle gumiabroncsok és cserélhető munkaeszközök választhatóak.

rakodógép

A Weidemann standjának egyik részlete – fotó: Simon Péter/Agroinform

Bemutatták a 40-es és 50-es sorozat legújabb generációjának tagjait is. Az új 4080/4080T és 5080/5080T sorozatba tartozó homlokrakodók és teleszkópos rakodók teljesítik az aktuális károsanyag-kibocsátási normát.

A 40-es sorozat most három különböző Perkins motorral szerelhető fel: 55 kW (75 LE), 75 kW (102 LE) és 90 kW (122 LE). A 75 LE-s változat megfelel a IIIB szintű DPF (dízel részecskeszűrős) károsanyag-kibocsátási normának, a 102 és 122 LE-s változatok pedig a IV-es szintű károsanyag-kibocsátási normának (Tier 4 final). Az 50-es sorozathoz a nagy motor áll rendelkezésre, 90 kW (122 PS) teljesítménnyel.

rakodógépA motortérben a levegőelvezetés átalakításra került, ami a motorháztető korszerűsített kialakításán is látszik – fotó: Simon Péter/Agroinform

E két motorváltozatnál a kipufogógáz-utókezelést egy DOC (dízel oxidációs katalizátor) és egy SCR katalizátor (szelektív katalitikus redukció) biztosítja. A karbamidoldat (Diesel Exhaust Fluid DEF / dízel kipufogógáz-kezelő folyadék) a DOC után kerül befecskendezésre, összekeveredik a kipufogógázzal, és reakcióra lép az SCR katalizátorban.

A motortérben a levegőelvezetés átalakításra került: a levegő beszívása most hátul történik, ami a motorháztető korszerűsített kialakításán is látszik. Az új levegőszűrő a beépített ciklonleválasztóval kíméli a motort, és csökkenti a szervizigényt, mivel a beszívott levegőt már előre megtisztítja a durva szennyeződésrészecskéktől.

rakodógépAz opcionálisan kapható olajhűtőt már nem kell a gép elejére felszerelni, hanem szintén a motortérben kapott helyet – fotó: Simon Péter/Agroinform

Opcionálisan vákuumos elszívás is elérhető a napi karbantartási igény további csökkentéséhez. Az opcionálisan kapható olajhűtőt már nem kell a gép elejére felszerelni, hanem szintén a motortérben kapott helyet. A 4080T és 5080T teleszkópos rakodókba nagyobb billentőhengereket építettek be, és a vezetőállásban is található néhány újítás.