A török származású erőgépekhez a hazai felhasználók is vegyesen viszonyulnak. Az vitathatatlan, hogy egyre jobban törnek befelé az európai piacra is. Most egy olyan török gyártó traktorcsaládját mutatjuk be, amely itthon nem elérhető, de ha első pillantásra meglátjuk egy 20-30 évvel korábbi, régi ismerős köszön vissza.

A "Fiat másolatok" közül a legnagyobb model a 95 lóerős, 8095-ös – fotó: tumosan.com

Úgy látszik nem csak nálunk voltak népszerűek a Fiatagri-Fiat traktorok. A török TÜMOSAN traktorgyár 1975-óta gyárt dízelmotorokat és traktorokat, főleg belföldi piacra. Az egykori nagy sikerű olasz márka 3, illetve 4 hengeres, 90-es és 66-os sorozatú modelljeinek egybegyúrt klónjait 3 szériában, összesen 8 különböző típusban, 50-95 LE  teljesítmény tartományban gyártja jelen pillanatban.

A 6000-es család három tagjában 3 hengeres, takarékos, 2,9 literes, Stage IIIA besorolású, saját gyártású, Turbo-Intercooler dízelmotor biztosítja a nyomatékot, melyek 50/55/65 LE teljesítményűek. A 7000-es sorozat kisebb modellje szintén ezzel a motorral kerül piacra, míg a 7075 és a 8000-es család 75/85/95 LE teljesítményű tagjaiban már 4 hengeres, 3,9 literes erőforrás szolgáltatja a nyomatékot.

Hasonlóan a Fiatagri-Fiat alapokhoz, az erőátvitelért itt is 8/8 illetve 12/12 fokozatot biztosító, egyszerű mechanikus kapcsolású, szinkronizált váltó a felelős.

A 75 lóerős, 7075-ös szántóföldi növényvédelmi munkában – fotó: tumosan.com

Az irányváltás is mechanikus kapcsolással valósul meg, viszont a segédmellső kerékhajtású változatnál illetve a hátsó tengelynél a differenciálzár kapcsolása elektro-hidraulikusan történik. A segédmellsőkerék-hajtásos kivitelnél a hajtás kapcsolása rendeléstől függően történhet mechanikus, vagy elektro-hidraulikus úton.

Az erőgép végletekig leegyszerűsített vezetőfülkéje külsőleg kicsit olyan benyomást kelt, mintha a 90-es sorozatú könnyű univerzális Fiat-ok fülkéjét és ugyanezen márka későbbi, 66-os szériájának kabinjának kombinált változatát látnánk. Kicsit arra is hasonlít, kicsit pedig erre, de ergonómiában egyikre sem, sokkal puritánabb mint az egykori 3-4 hengeres Fiat-ok, ahogy azt a fülke belsőt is ábrázoló képünkön is látni lehet. Digitális technikát nélkülöző, igazi minimál traktor, de azért rendelésre klímával is felszerelik és alapkivitelben kapunk hozzá egy MP3 lejátszós rádiót is.

A fülke jóval egyszerűbb, fapadosabb mint annó, az eredeti Fiat-oknál volt – fotó: tumosan.com

Hagyományos billenő kapcsolókkal lehet kapcsolni az elektromos berendezéseket, de a hidraulikus rendszert is mechanikusan, minden elektronikát nélkülözve karokkal lehet vezérelni.

Ha már a hidraulikánál tartunk, a Lift-O-Matic rendszer működteti a hátsó hárompont függesztő szerkezet mozgatását, amelynek emelő kapacitása a két legnagyobb, 85 és 95 LE teljesítményű típusnál 4000 kg, míg az összes többi típusnál 2200 kg. A teljesítményleadó tengely csak 540 percenkénti fordulatszámot biztosít, ami ebben a kategóriában nem is meglepő. Lehetőség van 540 E takarékos üzemmódra is ahol 2225 f/min motorfordulat helyett, csak 1590 f/min fordulatszámon biztosítja ezt a tengelysebességet.

A TLT-nek van takarékos üzemmódja és klímás fülke is elérhető – fotó: tumosan.com

Természetesen sok szakmabelit az érdekel leginkább, hogy amennyiben itthon is elérhető lenne egy ilyen erőgép, mennyi lenne az ára. A gyártó török lírában megadott árlistáját áttekintve kiválasztottuk a legnagyobb, 95 lóerős típus, klímás fülkével felszerelt változatát, amelynek nettó ára magyar forintba átszámítva kb. 7,6 millió. Valószínű viszont, hogy az EU-ban egy magasabb emissziós besorolású motorral szerelve léphetne csak piacra, ami 1-2 millióval biztos drágítaná.

Mielőtt azt hinné valaki, hogy csak ilyen minimál konstrukciói vannak a gyártónak, meg kell jegyezzük, hogy vannak saját fejlesztésű, jóval korszerűbb és jelentősen drágább modelljei is, ezekkel a teljesítményű típusokkal párhuzamosan, illetve 90-115 LE között.