arató-cséplőgép

"NIVA" SZK-5 típusú arató-cséplőgép – fotó: Youtube

A 1929-ben alapított oroszországi, rosztovi kombájngyár az új fejlesztésű "NIVA" SZK-5 típusú arató-cséplőgépet 1970-ben mutatta be. Ez a modell, a továbbfejlesztette változata volt az akkor már több mint egy évtizede gyártásban lévő SZK-4 betakarítógépnek.

Szabó-Szappanos Noel Adrián megosztotta az Agroinform.hu-val a "NIVA" SZK-5 arató-cséplőgép szezon előtti felkészülésének és a 2022-es aratásának a képeit - köszönjük a videót.

Mit érdemes tudni a "NIVA" SZK-5 arató-cséplőgépről?

Az SZK-4 hazánkban is legnagyobb darabszámban alkalmazott arató-cséplőgép volt. A hazai kombájngyártásunk hiába próbált feltörni, az akkori állami vezetés a rosztovi kombájnok beszerzése mellett döntött. Emiatt 1969-ig a hazai kombájnpark teljes egészét szinte csak az SZK-3 és SZK-4 típusok uralták. A tendencia majd csak 1970-től változott meg, amikor a hazai arató-cséplőgép-állomány egyhangúságát a különböző NDK és tőkés importból származó betakarító-gépek behozatala törte meg.

Az akkori rosztovi betakarítógépek műszaki színvonalát és kezelési kényelmét messze felülmúlták az új kombájnok. De az orosz gépgyártó vállalat sem hagyta magát - gyors fejlesztéssel reagált az eseményekre,  és az 1970-es OMÉK-on már a magyar szakemberek is az új típusú "NIVA" SZK-5 arató-cséplőgéppel találkozhattak.

A betakarítógép az új megoldásoknak köszönhetően a régebbi típusokhoz képest jóval korszerűbb képet mutatott. A gyártó ekkorra már több mint 1 millió darab gabonakombájn előállításának a tapasztalataival rendelkezett.

1973-ban az új típus már készen állt a sorozatgyártásra

A komáromi Állami Gazdaságban próbáltak ki egyet az új "NIVA" SZK-5 arató-cséplőgép nullszériás példányaiból. A gyártó sok változtatást hajtott végre a nullszériához képest, így az új típus 1973-ban  készen állt a sorozatgyártásra. Hazánkban a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a forgalmazás előtti sorozatgyártásra érett változat.

A következő évben a betakarítási szezonra már 900 darab érkezett a hagyományos magleválasz-tású, 4 szalmarázó ládával szerelt arató-cséplőgépből.

Az új típus főbb jellemzői:

  • A 4,1 és 5 méter munkaszélességű gabona-vágó-szerkezet képes volt a talajkövetésre hossz- és keresztirányban is; aminek a beszabályozása a ferde felhordó házának két oldalán levő rugókötegek feszítésével történt.
  • A vágóasztal alatt lévő két csúszótalp segítségével történt a vágási magasság beállítása  - a gép 1200 mm cséplőszélességű cséplődobját 2 részes dobkosár fogta körül, a dobfordulat és a cséplőkosár helyzete a vezetőfülkéből, mechanikusan volt állítható.
  • Kézi úton történt az ürítőcsiga ki- és bekapcsolása is egy tengelykapcsoló segítségével.
  • A rosták vége alatt keresztbe futó kalászcsiga gyűjtötte össze a törekrosta-toldaton áthullott és a szemrostán keresztülhaladt kicsépeletlen kalászdarabokat.
  • Az anyagot a cséplődobhoz a kaparólapos kalászfelhordó és az ahhoz keresztben csatlakozó kalászcsiga továbbította.
  • A 3000 liter térfogatú magtartály mögött felül helyezték el az arató-cséplőgép dízel erőforrását, ami egy SZMD-17K típusú, 6,33 liter lökettérfogatú, 4 hengeres, örvénykamrás, vízhűtéses, turbófeltöltéses, 1900 f/ min. névleges fordulatú, 100-105 lóerő teljesítményű dízelmotor volt
  • A hajtóanyagot egy 190-200 liter térfogatú üzemanyagtankból biztosították.
  • A sebességváltó 3 előremeneti és egy hátrameneti fokozatot biztosított
  • A legnagyobb haladási sebesség 18,7 km/h volt

Hazánkban a "NIVA" SZK-5 betakarítógép akkoriban a legalacsonyabb beszerzési árú típusok közé tartozott.


Speciális betakarítási feltételekhez kialakított változatokat is fejlesztettek

A rosztovi kombájngyár az alaptípus mellett speciális betakarítási feltételekhez kialakított változatokat is gyártott. Ezek a következők voltak:

  • SZKP-5: féllánctalpas járószerkezettel
  • SZKM-5: zsákoló-berendezéssel
  • SZKK-5: hegyi változat, hidraulikus szintkiegyenlítéssel, lejtős területek betakarítására
  • SZKG-5: teljes lánctalppal szerelt rizsbetakarító
  • SZK-5-II: kétdobos cséplőszerkezettel
  • SZKP-5-II: kétdobos cséplőszerkezettel és féllánctalppal szerelve
  • SZKPR-5-II: rizsbetakarító kombájn

A "NIVA" így sem volt a legjobb ergonómiával rendelkező betakarítógép: körülményes volt a vezetőfülke megközelíthetősége, nagyon korlátozott volt a kilátás jobbra.

arató-cséplőgép

A cséplőszerkezet jól viselte az erős terheléseket – fotó: Youtube

Strapabíró, igénytelen szerkezet volt

Hasonlóan a többi orosz gyártmányú mezőgazdasági géphez, strapabíró, igénytelen szerkezet volt. A cséplőszerkezet jól viselte az erős terheléseket, de a betakarítási teljesítményének a magfelhordó rendszer szállítási kapacitása szabott határt ami optimális körülmények mellett is búzabetakarításnál 5-6 kg/s áteresztőképességet produkált.

Itt láthatod a "NIVA" SZK-5 arató-cséplőgépet munka közben:

Hazánkban a 90-es évek végén befejeződött a forgalmazása

A rosztovi Rosztszelmas kombájngyár 2004-ig, rekord mennyiségű, több mint 1 200 000 darab SZK-5 "NIVA" arató-cséplőgépet bocsátott ki. De a történet itt még nem ért véget...

Az utód RSM (VERSATILE) kombájngyár amellett, hogy modern betakarítógépeket állít elő,  továbbra is helyet ad a 2004-től "NIVA-EFFECT" márkanévvel illetett korábbi SZK-5M1 típusú arató-cséplőgépek gyártásának. Korszerű, egyre nagyobb teljesítményű, 4 hengeres dízel, D-442 típusú motorral vagy a 6 hengeres, 155 lóerős, minszki gyártmányú, D-260.1 típusú, Belarus erőgépekben használt erőforrással is szerelik.

Hazánkban az SZK-5 arató-cséplőgép forgalmazása a 90-es évek végén befejeződött. Viszont még sok helyen találkozhatunk vele, sőt kis területek betakarítására még ma is használják.

Ha te is ilyen arató-cséplőgépet keresel, akkor az Agroinform Piactéren is érdemes szétnézned!