Az ilyen többcélú track felépítésű traktorok általában elől-hátul nagy kapacitású hidraulikus felfüggesztéssel rendelkeznek és mellső, illetve hátsó TLT kivezetésük is általában nagy teljesítmény átadására képes. Számos változatuk mindkét irányban azonos teljesítményben tud dolgozni, így kezelőszerveik az üléssel – néhány esetben fülkével – együtt megfordíthatóak. A mellső és hátsó munkagép-csatlakozásuk a megszokottnál jóval több hidraulikus kivezetéssel rendelkezik, így összetett, komplex munkagépek üzemeltetése sem jelent gondot számukra.

A művelet-összevonás és a speciális feladatok mellett alkalmasak a hagyományos erőgépekkel végzett munkák bármelyikét elvégezni és a szállításban is nagy hatékonysággal alkalmazhatók. A track rendszerű erőgépek általában összkerék-hajtással rendelkeznek legtöbb esetben teljes értékű négy egyforma kerékkel. Vezetőfülkéjük elhelyezésében pedig a mellső és hátsó munkagépekre való egyforma rálátás a döntő szempont.A többcélú track rendszerű erőgépfejlesztések tömeges megjelenése leginkább az ezredfordulót megelőző három évtizedben volt megfigyelhető. Volt, amelyik csak prototípusig, illetve nullszériáig jutott el, de azért jó néhány megérte a sorozatgyártást is. Ezeknek az innovatív eszközöknek a döntő része európai gyártók fejlesztőműhelyeiből kerültek ki. Ezekből a mai napig érdekesnek, sokszor meghökkentőnek tűnő fejlesztésekből gyűjtöttünk össze néhányat.

KRONE Tillage Trac

KRONE Tillage Trac traktor
1982-ben mutatkozott be a KRONE legendás Tillage Trac fantázianevű, track rendszerű erőgép fejlesztése. A nevéből is kitűnik, hogy ezzel a 178 LE teljesítményű mellső és hátsó hidraulikus hárompont felfüggesztéssel és TLT kivezetéssel rendelkező érdekes elrendezésű eszközzel döntően a talajművelés elemeit szándékozták összevonni, de alkalmas volt más munkagépek üzemeltetésére is. A nagy múltú német gyártó többcélú eszközét egy 6 hengeres Deutz diesel motor hajtotta meg.

BIMA-300 traktor
A francia konstrukció egy igazán érdekes jelenség a hasonló rendeltetésű erőgépek palettáján. A sorozatgyártást is megért erőgép vezetőfülkéje egy speciálisan kialakított kereten volt mozgatható a gép mellső és hátsó részéhez, de középen hagyva is működött, sőt, oldalra fordítva is tökéletesen ellátja feladatát, ha a helyzet úgy kívánta. Természetesen az összes funkciót a fülkéből – beleértve a kormányzást is – hidraulikusan, illetve elektro-hidraulikus úton lehet vele vezérelni. 
BIMA-300A csuklós törzskormányzású, 12 000 kg-os gépet egy igazán nagy, 325 LE teljesítményű erőforrással látták el, amely kezdetben Caterpillar, később pedig Fiat (AIFO IVECO) gyártmányú volt. A prototípusát még BIMA Polytract 150 elnevezéssel 1977-ben mutatták be. 1983-1989 között BIMA-300 jelzéssel kezdték gyártani, 1989 és 1992 között pedig BIMA-360 és 470 típusok készültek Deutz KHD motorral, 360, illetve 470 LE teljesítménnyel, majd 1992-ben a BIMA 4000 fejlesztett változat váltotta fel, amelyben már Cummins motorok szolgáltak erőforrásul 285-440 LE között több modellben.
STEYR-8300 és 8320STEYR-8300 és 8320 traktor
Az osztrák mérnökök többcélú eszközhordozó fejlesztése hazánkban először 1980-ban jelent meg, akkor még márkajelzés nélkül Pöttinger MEX V függesztett silózóval üzemelve a Szekszárdi Állami Gazdaságban, majd 1983-as Bábolnai Napokon már láthattuk a finomított sorozatgyártott változatát Steyr 8300 típusjelzéssel. A 180 fokban megfordítható kezelőszervekkel vezérelhető gép elő-hátul 1000 f/min fordulatú TLT kivezetéssel, illetve 1000 és 4800 kp kapacitású hárompont függesztéssel rendelkezett. Elrendezése, felépítése leginkább magajáró silózóhoz hasonlított. 

A speciális erőgépből a mezőgazdasági változat mellett kommunális felhasználásra kialakított kivitelt is el lehetett érni. Az erőgéphez számtalan munkagépet fejlesztettek ki, többek között vele együtt terjedt el a Kemper Champion 3000 függesztett silózó is, de a hagyományos eszközöket is kiválóan működtette. 1988-ban váltotta fel a növelt teljesítményű Steyr 8320, 4 évvel később pedig bemutatkozott a befejező modell, a 9320-as is, melyet napjainkban Grizzly DT 32 típusjelzéssel gyárt egy cég, amely a jogtulajdonos Case IH-tól vette át.
GOMSELMASH UES-250 és 280GOMSELMASH UES-250 és 280 traktor
A fehérorosz gomeli gépgyár leginkább az egykori KSZK-100 silózókról, illetve a közelmúltban debütált GS 12 PALESSE arató-cséplőgépéről lehet ismerős a hazai felhasználóknak, pedig számtalan más fejlesztésük is van. Ilyen például az UES-250 és 280 típusú többcélú, track rendszerű erőgépük, amely felépítésében és elrendezésében kísértetiesen hasonlít a fentebb említett osztrák modellhez.A kétféle, 250 és 280 LE teljesítményű modellből álló gépcsalád már néhány generációváltáson átesett az évek folyamán, felvételünk még a legelső változatot ábrázolja.
MB Trac szériaMB Trac traktorszéria
Lényegében a német autóipar háromcsillagos márkájának erőgépgyártó-bázisa könyvelheti el a legnagyobb sikereket a track rendszerű erőgépek fejlesztéséből. Az 1972-ben 60, illetve 70 LE-s modellel elindított széria később több generáción keresztül 17-féle teljesítményű és méretű típussal gazdagodott gyártásának két évtizede során. A legnagyobb modell, az 1990-ben debütált 180 LE-s változat volt. A megfordítható kezelőszervekkel és vezetőüléssel mindkét irányban egyenértékűen dolgozni tudó erőgép igazán jó példája volt annak, hogyan lehet jól ötvözni az összkerékmeghajtású Unimog tehergépkocsi járószerkezeti megoldásait és nyomatékátvitelét a track rendszer építési elveivel. 

A Mercedes Benz sok más nagy autóipari céghez hasonlóan megvált az erőgépgyártásától és 1991-ben átadta a gyártási jogokat más, hasonló projektekkel foglalkozó gyártóknak. Az MB Trac család különböző modelljeiből a gyártásuk alatt 41 ezer darab készült, melynek döntő többsége mind a mai napig üzemel. Saját hazájában hatalmas kultusza van, rendszeres találkozókon jönnek össze a működő MB Trac-ok és gazdáik. Hazai importjukkal jelentősebb darabszámban a rendszerváltást megelőző öt évben a nádudvari KITE foglalkozott.

Deutz Intrac traktor
1972-ben mutatta be a német Deutz KHD az Intrac fantázianevű track rendszerű, eszközhordozásra is képes erőgépét, amely a jellegzetes trapéz alakú előrehelyezett vezetőfülkéjéről már messziről megismerhető. Az innovatív elrendezésű erőgép egészen 1990-ig volt gyártásban és kilencféle modell készült belőle 51-től egészen 150 LE-s teljesítményig, kommunális és mezőgazdasági felhasználásra egyaránt. Hazánkba a megjelenés évében mindössze egyetlen darab érkezett kipróbálásra.

Fendt Xylon traktor
Az egyik legnagyobb német erőgépgyártó a 90-es években az ismert GTA eszközhordozói mellett egy track rendszerű erőgép bevezetésével is megpróbálkozott, amely az igazán jól hangzó XYLON elnevezést kapta meg, mellyel az előzőleg leköszönő MB Trac iránti igényt próbálták kielégíteni. 1994-ben először csak egy modellel indult a gyártása (Xylon 320), majd egy generációváltást követően három tagból álló családdá bővült (Xylon 520/522/524) a széria.
Fendt XylonA fejlesztőmérnökök munkáját csak dicséret illeti, hiszen az 50 km/h végsebességre képes, rugózott járószerkezetű erőgép kiváló terepkövetéssel is rendelkezett, hiszen a mellső és hátsó félkerete egymáshoz képest igen nagy szögben el tudott fordulni. A traktorvezetőt a Fendt traktoroknál megszokott magas színvonalú kényelem fogadta. Később 1999-ben a Xylon sorozatot felváltotta a vario váltóval felszerelt EVO széria, amely két modellből állt, de az alapkoncepció megmaradt, és egészen 2004-ig gyártásban maradt.
Rába 180.0Rába 180.0 traktor
Az első hazai track rendszerű erőgépünk teljesen magyar fejlesztés volt. A nagyüzemi igények mihamarabbi kielégítését sürgető bevezetése miatt, a prototípusok elkapkodott tesztvizsgálatával és a fejlesztési protokoll figyelmen kívül hagyásával megpecsételték a korát megelőző megoldásokat felvonultató erőgép sorsát. Jó néhány olyan konstrukciós hiányosságra csak akkor derült fény, amikor már jelentős darabszámban üzemeltek a felhasználóknál, így a későbbi példányok értékesítésének sikerét jelentősen lerombolták a kezdeti gyermekbetegségek. Mindössze 600 darabos széria készült belőle, amelyet 1977 augusztusától alig másfél év alatt rekordtempóban bocsájtotta ki a Rába MVG kispesti gyáregysége. A háromféle kormányzási móddal irányítható, 180 LE teljesítményű, igen bonyolult erőgép zömmel a hazai jármű és erőgépgyártásban már bevált részegységekből készült.
Varitrak 4x4Varitrak 4x4 traktor
A négy prototípus megélt hazai track rendszerű fejlesztést állami felkérésre a Közúti Gépellátó Vállalat mérnökei alkották meg. Az első M63-as kivitel 1984-ben látott napvilágot, majd egy teljesen más felépítésű modellt építettek a következő évben, melynek továbbfejlesztéseként jelent meg egy újabb próbagép 1986-ban. Három évvel később pedig még egy módosított kísérleti modell is kipróbálásra került. A nyugati sorozatgyártott track rendszerű erőgépek elrendezéséhez hasonló Varitrakban ugyanaz a motor szolgált erőforrásul, mint amit a Rába 180.0 traktorban alkalmaztak, de a futóművek is szintén a Rába MVG. termékei voltak. Az erőgépben megpróbáltak számtalan modern, korszerű megoldást felvonultatni, elég csak a hidrosztatikusan és fokozatmentesen kapcsolható sebességváltóra említeni. 
LIPECK LTZ-145 és 155LIPECK LTZ-145 és 155 traktor
Az oroszok sem tétlenkedtek és még nagyon korán, a 70-es évek végén fejlesztésbe kezdtek a Lipecki traktorgyárban, ahol csakhamar megszületett az első track rendszerű erőgépük, az LTZ-145, mellyel nagyon sokáig csak üzemi tapasztalatokat gyűjtöttek. Az igazi áttörést az 1989-ben hazánkban is bemutatott LTZ-155 típus hozta, amely mind a mai napig gyártásban van. A 150 LE teljesítményű, 4 hengeres 7,43 literes Jamz diesel motor szolgált erőforrásul a traktorban. Kezelőszervei és vezetőülése 180 fokban megfordíthatóak, így mindkét irányban kiválóan tud dolgozni. A nyomatékátvitelről irányváltóval ellátott 16/8 sebességfokozatot biztosító váltómű gondoskodik, a kerekek pedig összkerék-kormányzásúak.HTZ-16131HTZ-16131 traktor
A nagy múltú ukrán erőgépgyártó hazánkban leginkább a T-150K traktorairól ismert, pedig 1997-ben ez a gyártó is belépett a track rendszerű erőgépek piacára a HTZ-16131 típusú erőgépükkel, mely jelenleg is szerepel a kínálatukban. Jelen pillanatban az európai felhasználók számára 180 LE teljesítményű, BF6M1013E típusú Deutz diesel motorral érhető el. A kezelőszervek a vezetőüléssel együtt itt is megfordíthatóak, viszont csak a mellső kerekek kormányozhatóak, így igen nagy, 7,1 méteres fordulási sugárral rendelkezik. Elől 1500, hátul pedig 4500 kg terhelhetőségű hidraulikus hárompont felfüggesztést kínál. A gyár bemutatta néhány évvel korábban egy fejlesztett változatát is 16331 típusjelzéssel, de jelen pillanatban ez a modell nem szerepel a kínálatukban.
erőgépTermészetesen összeállításunk korán sem teljes, hiszen jelent pillanatban is vannak a nemzetközi piacon track rendszerű, többcélú erőgépek, elég csak a nagy múltra visszatekintő, több mint 2 évtizede gyártásban lévő JCB Fastrac-ot említeni, de például az egykori schönebeck-i traktorgyár is próbálkozott a 1998-ban hasonló projektekkel, többek között a MB-trac 1600-as feltámasztásával Trac-160 néven.

Az MB Trac-okról ITT oszthatja meg a tapasztalatait az Agroinform.hu fórumozóival.
Használt MB Trac erőgépeket az Agroinform.hu apróhirdetései között ITT talál.
Eladó használt Rába-180.0 erőgépek, illetve alkatrészei ITT található.
A Rába 180.0 traktorokkal kapcsolatos szakmai tapasztalatokról IDE kattintva cserélhet véleményt.