A népszerű növény várhatóan továbbra is profitál majd a magas fehérjetartalma és az egészségesebb rágcsálnivalók iránti növekvő keresletből. Az edamame bab az utóbbi években egyre nagyobb teret nyert magának, ami tulajdonképpen nem mást, mint a szójabab zsenge, éretlen formája. Itthon főként gyorsfagyasztott formában kapható.
Növekvő népszerűség
A fogyasztók egyre inkább a magas fehérjetartalmú és egészséges ételek után nyúlnak, ennek köszönhetően az edamame bab piaca egyre jobban teljesít. 30 évvel ezelőtt Carol Miles, a Washington Állami Egyetem egyik munkatársa egy misszionáriussal beszélt, aki éppen akkor tért vissza kínai útjáról. Miles megtudta, hogy ettek pár "zöld szójának" nevezett dolgot, amiről azonnal tudni akarta, hogyan és miként termeszthető. Később kiderült, hogy ez az edamame bab volt, amit akkor az Egyesült Államokban nem ismertek és nem is termesztettek. A szakember fel akarta venni a kapcsolatot egy japán céggel, hogy olyan magokat találjon, amit a kísérletéhez használhatna fel.
Az edamame termesztése
30 év alatt az edamame piaca robbanásszerűen megnőtt. Az emberek eleinte a hüvelyt is meg akarták enni, mostanra azonban minden országban hámozva fogyasztják.
"Nagy értékű termésről van szó, amelyek a kutatás során jól teljesítettek" - mondta Miles. Hozzátette, hogy az edamame fajában nincs meg a fehérjeinhibitor, amely lehetővé teszi, hogy frissen, minimális feldolgozás mellett fogyaszthassuk. A szójabab ezen fajtáját tehát fel kell dolgozni, meg kell főzni. Több tulajdonságában is eltér a szántóföldi változatától.
Az ebből készült termékek egyre népszerűbbé váltak, így a gyártók olyan innovatív termékeket hoztak létre, amelyek az egészséges élelmiszerek piacán is megállják a helyüket. A Global Information szerint 2022-ben a globális edamame piac mérete elérte a 233 millió dollárt. Számításaik szerint 2029-ben átlépheti a 300 millió dollárt - írja az Agriculture Dive.
A termelők már választhatnak, hogy a babot frissen vagy fagyasztva, esetleg hüvelyében kínálják eladásra. A frissesség tekintetében érdemes ügyelni arra, hogy a teljes növényt válasszuk, hiszen így biztosak lehetünk abban, hogy nem régóta tárolják.
"Egy kicsit húzzuk le a leveleket, hogy lássuk a hüvelyeket kiemelkedni" - mondta el a szakember és hozzátette, hogy általában ez a hagyományos értékesítési módja.
Figyelnek a fogyasztói szokásokra
A vállalatok kihasználják a fogyasztók egészségesebb nassolási igényeit, így nyereséges iparágat hoznak létre maguknak, ami idővel a dióféléket és a pisztáciát is legyőzheti. A trendi és divatos diéták népszerűsége csökkenő tendenciát mutat, a fogyasztók inkább olyan lehetőségeket keresnek, amelyek alapvetően egészségesek - tette hozzá Jason Ko, a The Only Bean digitális részlegének vezetője.
Kinézetre kísértetiesen hasonlít a zöldborsóra. A babok viszont már máshogy festenek. - fotó: pexels.com
Alapvetően a japán éttermekben kóstolhatjuk meg, manapság már egyre több országban és konyhában előszeretettel használják. Előnye, hogy igen sok növényi alapú fehérjét tartalmaz, így ideális választás vegetáriánusok és vegánok számára. Emellett rengeteg rost van benne, amely elősegíti a jóllakottság érzését. Sokan tésztához és egyéb hagyományos és helyi ételekhez használják fel.