Amikor főzöl, a zöldségek pucolása, aprítása során sok minden kerül a szemétbe, vagy jobb esetben a komposztba. Azonban némelyik zöldségféle könnyen termeszthető úgy is, ha ezeket a darabokat nem dobod ki, hanem elülteted őket.

Az alábbi finomságok elültetésével akár már el is kezdheted a házi veteményesed kialakítását a kertedben, vagy az erkélyeden. Így friss, és nem utolsósorban egészséges finomságok kerülhetnek az asztalotokra, amelyekről ráadásul pontosan tudod, hogy honnan származnak, és hogy mivel voltak, illetve nem voltak kezelve. Vágj bele, és hidd el, hatalmas élmény lesz az első szüret!

A tél idején mindenképpen bent ültesd el őket egy cserépben, és csak a fagyok elmúltával kerülhetnek ki a kertedbe, vagy az erkélyedre. Viszont így, hogy közel lesznek hozzád, sokkal jobban meg tudod figyelni a fejlődésüket, és akár a gyermekeidet is bevonhatod, hogy megismerhessék, a zöldségek milyen módon kerülnek az áruházak polcaira.

5 könnyen szaporítható zöldségféle

1. A római saláta végét dugd földbe, majd tedd napos helyre. Öntözd rendszeresen és hamarosan meg fognak jelenni rajta az első, csábító levelek, melyeket bátran fogyaszthatsz. Talán nem jut hirtelen eszedbe, melyik is a római saláta? Ha szereted a Cézár salátát, akkor már egészen biztosan találkoztál vele.

római saláta szétszedve tálban

A római saláta tovább marad friss, és nem is barnul meg. Fotó: 123rf.com

Hosszúkás levelű, tömör zöldség, amely igazán ropogós és finom, ráadásul egészséges is. Már az egyiptomi hieroglifák is tanúsítják, hogy milyen régóta közkedvelt a római saláta. Korábban leginkább a mediterrán vidékeken termesztették, azonban manapság már hazánkban is nagyon gyakori. Azon kívül, hogy rákellenes hatása van, rengeteg egyéb pozitívummal is szolgálhat számodra.

Naponta 10 dkg római saláta elfogyasztása fedezi egy felnőtt ember napi K-vitamin szükségletének másfélszeresét, de nagyon magas a C-, az A-, a B1-, B2-, B3- és B6-vitamin tartalma is. Jelentős mennyiségben tartalmaz folsavat, mangánt, és krómot. A fogyókúrázók is számíthatnak rá, hiszen alacsony a kalóriatartalma, mégis sok rostot lehet vele bevinni a szervezetbe. A magas rosttartalomnak köszönhetően epetermelésre serkenti a szervezetet, ami a koleszterin lebontásával jár együtt.

Magas K-vitamin tartalmának köszönhetően erősíti és védi a csontokat, magas káliumtartalma pedig a magas vérnyomás csökkentésében játszik szerepet. Emellett a római saláta segít az Altzheimer-kór gyógyításában, és a májbetegségek kialakulásának esélyét is csökkenti.

Felgyorsítja az anyagcserét, tisztítja a bélrendszert, megszabadít a káros anyagoktól, és emellett még jóval tovább marad friss, mint barátja, a fejes saláta. Nem barnul, nem fonnyad meg, és nem csupán nyersen fogyaszthatod, hanem bátran sütheted is. Két dolgot azonban nem tud, magától bemászni a kosaradba, vagy elültetni magát a kertedbe, így ez a feladat rád vár.

2. A hagyma levágott végét hagyd pár napig száradni, majd dugd egy cserép virágföldbe, melyből hamarosan elő fog bújni az újhagymád zöld szára.

3. A zeller fel nem használt, kemény alját áztasd 3 napig vízbe. Amikor észreveszed, hogy a közepén megjelennek az első levelek, ültesd egy cserépbe, és hamarosan friss zellered lesz. A zeller és a szárzeller nagyon különleges ízt ad az ételeknek. Tökéletes finomság sütve, pirítva, vagy pürének elkészítve, de salátákhoz adva is nagyon finom. A zellergumó ráadásul a hűtőben tárolva sokáig eláll, azonban érdemes frissen tartó dobozba rakni, mert könnyen megfonnyad. A gumóját és a zöldjét is használd fel az ételeidben, hiszen mindkettő nagyon egészséges.

zeller félbevágva

A zeller gumója és a szára is nagyon finom és egészséges. Fotó: 123rf.com

A zeller kalóriatartalma alacsony, káliumban és kalciumban gazdag. Ezen kívül van még benne A-, C- E-vitamin, és B1-, B2-, B6-vitaminok is találhatóak benne. A rostoknak köszönhetően segíti a bélrendszer működését, emellett számíthatsz rá a szív- és érrendszeri problémák esetén is, mivel szabályozza a vérnyomást és a koleszterinszintet. A rákos megbetegedések megelőzésében és kezelésében is fontos szerepet tölt be.

A szárzellert angol zellernek, rúdzellernek, halványított zellernek is hívják, ugyanis növekedése közben földfeltöltéssel árnyékolják a nap elől. Ettől a színe nem sötétzöld lesz, hanem halvány, és az íze sem lesz túlságosan erős.

A szárzeller kalóriatartalma is alacsony, viszont magas az ásványianyag-tartalma, így fogyasztásával foszfor, magnézium, kalcium, kálium, vas és nátrium kerül a szervezetedbe. Ezen kívül C-vitamint is tartalmaz, jóval többet, mint a gumós változatában. Gazdag A- és B-vitaminban, és a tisztítókúrák egyik legfontosabb zöldsége, hiszen nagyon jó méregtelenítő hatása van.

4. A sárgarépa leveleit is könnyen termesztheted egy kis maradékból. Ehhez nem kell mást tenned, mint a répa levágott alját vízbe tenned úgy, hogy az félig ellepje, majd egy-két hét múlva már szedheted is a leveleit.

5. Kicsírázott a burgonya a kamrában? Egy pillanatig se aggódj! Vágd fel nagyobb darabokra a krumplit, majd ültesd cserépbe.

Ötletek a maradékok felhasználásához

Ha nem szeretnél belevágni az otthoni növénytermesztésbe, amit nagyon sajnálunk, akkor is van ötletünk a maradékok felhasználására.

Ha megmarad pár zöldséged, bátran mixeld őket. Akár egy jó kis vegyes zöldséglevest is készíthetsz belőlük, akár zöldségköretet, vagy egy jó zöldségturmixot. Azonban fontos, hogy csakis egészséges, és ne romlott zöldségeket használj fel az ételeidhez. Ha romlott foltokat találsz, vágd ki, és használd fel az egészséges részeket. A burgonya idővel megráncosodik, de ettől még nem kell kidobnod. Amíg nem kerül folyékony állapotba, vagy nem penészedik meg, bátran felhasználhatod.

A különféle zöldségfélék együtt igazán egyedi és különleges ízeket adhatnak, így amellett, hogy nem kell bevásárolnod, hanem a maradékokból készíthetsz valami finomat, még a család egyik új kedvencét is megalkothatod.