A légi közlekedés rohamos terjedésének káros környezeti hatásairól ritkán esik szó. 2014-ben a világon 38 millió légi utazást tartottak számon. A másik elterjedt utazási forma a tengeri közlekedés, de ennél természetesen jóval nagyobb volumenűnek tekinthető a tengeri úton történő áruszállítás.

A 90 ezer hajóból álló tengeri flotta évente 370 millió tonna üzemanyagot használ fel, amivel viszont évente 20 millió tonna kéndioxidnak megfelelő emisszió szennyezi a levegőt. Egyedül a világ 15 legnagyobb hajója évente annyi szennyezőanyagot bocsát ki, mint 750 millió autó – véli a Német Természetvédelmi Szövetség.

Ilyen bődületes számadatok láttán meglepő, hogy a repülők és óceánjárók okozta légszennyezéseket a 2015. december 12-én elfogadott Párizsi Megállapodásban nem vették figyelembe. Pedig a szóban forgó két közlekedési eszköz által kibocsátott szennyezés nemcsak a levegőt, de az onnan a földre (= talajba) kerülő szennyező anyagok a megtermelt élelmiszereket is szennyezik. Az ily módon szennyezett talajok nemcsak a növényekre, hanem az állatok életterére is ártalmasak. Mindez a mezőgazdasági termelést és egyáltalán az egészséget is érzékenyen érinti.

hajó

A 90 ezer hajóból álló tengeri flotta évente 370 millió tonna üzemanyagot használ fel, amivel viszont évente 20 millió tonna kéndioxidnak megfelelő emisszió szennyezi a levegőt – fotó: Shutterstock

Sajnos az említett két közlekedési, szállítási eszköz okozta légszennyezés talajra kifejtett káros hatásának kimutatása nem könnyű feladat, és hosszú időt vesz igénybe. Talán ez is az oka, hogy ez a kérdés az agrár-környezetvédelem mostoha területének számít.