Az Ariya mellett még egy újdonságot tartogatnak, a közismert Qashqai hatótávnövelős, hálózatról is tölthető, soros hibrid változatát, amelynek értékesítése idén szeptemberben kezdődik.

Nissan

A legfrissebb küllem marad, a tölthető hibrid hajtáslánc az újdonság – fotó: www.europe.nissannews.com

Folytatás következik

A legutóbbi és aktuális változatát éppen májusban teszteltük, 2007 óta van a piacon kisebb-nagyobb változtatásokkal. A Qashqai e-POWER egy teljesen új korszakot jelent, nemcsak Európában, de a Nissan globális piacán is. Az új Qashqai az első Nissan-modell Európában, amely a Nissan e-POWER-meghajtással készül, ami hatékony és csendes megoldás.

Alapja szintén egy nagy teljesítményű akkumulátor, amelyet kiegészít egy változó sűrítési arányú, 1,5 literes, háromhengeres, turbófeltöltős, változó sűrítési arányú és EGR-visszavezetéssel is rendelkező, 156 lóerős benzinmotor, ehhez kapcsolódik motorgenerátorral, inverterrel és egy 140 kW-os (190 LE) villanymotorral.

Hibrid üzemmódban a benzinmotor elektromos áramot termel, amely az inverteren keresztül az akkumulátorba, a villanymotorba vagy mindkettőbe továbbítható, a pillanatnyi teljesítményigény szerint. A Nissan felmérése szerint az európai ügyfelek a gépkocsikat a futásteljesítmény 70 százalékában városi forgalomban használják, amit tervezéskor szintén figyelembe vettek.

Változó sűrítési arányú technológia

Ez önmagában cseppet sem új, de a Nissan most merőben másként közelítette meg ennek előnyeit, ugyanígy az EGR-es utánkezelés technológiáét is. Ezt a blokkot először a Nissan prémium márkájában, az Infinitiben alkalmazták 2018-ban, és ez lehetővé teszi, hogy a sűrítési arány függvényében optimális teljesítményt és gazdaságosságot biztosítson. Ebben az évben a Ward's, egy amerikai székhelyű autóipari tanácsadó cég a világ 10 legjobb motorja közé sorolta.

A sűrítési arány 8:1 és 14:1 között lehetséges, amit a dugattyúk lökethosszának változtatásával érnek el.

Alacsony teljesítményigény esetén – például állandó sebességnél, az akkucsomag jó töltöttségi szintjénél – a sűrítési arány a magasabb tartományban lesz, ami optimalizálja a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Nagy teljesítményigény esetén az akkumulátor feltöltéséhez vagy a közvetlen áramellátáshoz a motornak alacsonyabb sűrítési arányt kell létrehozni, maximalizálva a motor teljesítményét. A különböző sűrítési arányok közötti átmenet zökkenőmentes, nincs szükség semmiféle gépkocsivezetői beavatkozásra.

Nissan

Nissan

Ismert belső tér, két lényeges pluszkapcsolóval több: e-Pedal és EV-üzemmód – fotó: www.europe.nissannews.com

Lineáris hangolás

A Qashqai e-POWER rendszerének kifejlesztése során kulcsfontosságú volt, hogy a motor fordulatszáma állandó legyen a pillanatnyi energiaszükségletnek megfelelően, és elkerüljék a hirtelen jelentős fordulatszám-ingadozásokat, ami ronthatja a gépkocsivezető és utasai komfortérzetét. Igaz, a motortér zajszigetelése és a motorblokk kiegyensúlyozása, sima futása legalább ilyen fontosak.


e-Pedal Step

A LEAF-hez hasonlóan az új Qashqai e-POWER is egy teljesen új (forgalomtól függően) "egypedálos" rendszerrel rendelkezik, vagyis lehetőség van arra, hogy csak a gyorsító pedállal végezzünk finom indulást, gyorsítást és finom megállást, a pedál felengedésével.

A rendszert először a középkonzolon lévő előválasztó kapcsolóval kell aktiválni. A gyorsítópedál felengedésével a visszatáplálás 0,2 g-mal fékezi a Qashqait, ami már elegendő a féklámpák kigyulladásához is – növelve a közlekedés-biztonságot – és a sebesség-csökkentéshez egyaránt, egészen "kúszó" sebességre, azonban nem állítja meg teljesen a gépkocsit. Szintén a kúszótempó biztosítja a precíz parkolási manővereket.

Alapban csak elektromos meghajtás

Fontos előny, hogy az alacsony emissziójú vagy nullemissziós zónákba bátran behajthatunk tisztán elektromos üzemmódban, majd az akkucsomagot az út további részében feltölti a motor, és autópályán sem engedi kritikusan alacsony töltöttségi szintre az akkumulátort. Ugyanígy folyamatosan figyelembe veszi például a világítás és a klimatizálás igényeit, de a téli fűtésről sem kell lemondanunk. S természetesen megmarad a dinamikus gyorsítás és nyomatékos elindulás is, például hegyvidéken.

Tartós lejtmentben nemcsak az üzemi fékeket kímélhetjük, de az akkut is jelentős teljesítménnyel tölthetjük, mintegy motorfékhatásként.

A hibrid megoldás segíthet leküzdeni a még kezdeti nehézségeket, leginkább a nagy távolságok megtételét és a még kevés számú töltőállomás hátrányát, de természetesen később az alaptechnika lehetőséget ad akár egy tisztán elektromos Qashqai piaci bevezetéséhez is.

A Nissan Qashqai crossoverének harmadik generációja hű marad az eredeti recepthez, és esélyt kínál, hogy a tulajdonosok kitartsanak mind a Nissan, mind a Qashqai mellett.

Nissan

Nissan

Nissan

A belső tér, kényelem és praktikum maradt – fotók: www.europe.nissannews.com

Főbb paraméterek

- teljesítmény: 140 kW (190 LE - csak villanymotor)
- forgatónyomaték: 330 Nm (villanymotor)
- forgatónyomaték: 250 Nm (benzines)
- önsúly: 1612-1728 kg / specifikációtól függően
- CO₂-kibocsátás WLTP-ciklus szerint: 119-123 g/km
- üzemanyag-fogyasztás: 5,3-5,4 l/100 km (gyári adat)
- végsebesség: 170 km/ó
- hossz x szélesség (tükrökkel) x magasság: 4425 x 1835 x 1625 mm
- tengelytáv: 2665 mm

Forrás: http://www.europe.nissannews.com/