A II. világháborút követően, az egykori NSZK-t sújtó korlátozások miatt, szintén többcélú agrárgépként kezdte pályafutását, bár az illetékesek kezdettől figyelték egy esetleges katonai jármű „csendben” történő fejlesztésének lehetőségét.

unimog prototípus1

Unimog belülről

Az első Unimog prototípus

Kezdetektől napjainkig

Az első mintapéldány 1948-ban látott napvilágot Boehringer Unimog néven. Az előbbi, a göppingeni székhelyű Boehringer Bros. gépgyártó vállalatot jelölte, utóbbi egy mozaikszó, amely a Universal Motor Gerät elnevezésből származik. Magyarul többcélú motoros eszköznek lehetne fordítani, s valójában ez is volt a tervezők célja, egy alapgép megalkotása mezőgazdasági, erdészeti és szállítási feladatokhoz.

autó Unimog

Az első, már értékesítésre szánt Unimog példány a gyári múzeumban, a 70200-as típus. Összesen 600 darabot gyártottak – fotók: gyártói felvétel

Természetesen a traktorokon máig alkalmazott kardános kihajtásról sem feledkeztek meg. A többcélú gépre, járműre bizony nagy szükség volt a gazdaság beindításához.

logo

Az Unimog eredeti logója egy stilizált ökörfej volt – fotó: gyártói felvétel

Az első nyilvános nagy premier 1950-ben volt, a frankfurti DLG (Deutschen Landwirtschaftgesellschaft – Német Mezőgazdasági Ágazat) szakkiállításon, a mai Agritechnica elődjén. A cég vezetése számára egyértelművé vált, hogy csak óriási beruházások és fejlesztések árán tudnak igazi sikert elérni. Ugyanakkor a nagy fellendülés miatt nem volt garantálható, hogy a Mercedes-Benz elegendő motort és sebességváltót tud szállítani részükre, mert a saját gyártmányaikat részesítik előnyben.

Unimog és rendfelszedő

Takarmánygyűjtés Unimog teherautóval és Pöttinger Jumno rendfelszedő kocsival – fotó: gyártói felvétel

unimog permetező

Permetezés Unimog teherautóról – fotó: gyártói felvétel

A motor kiválasztásánál a Mercedes-Benz 170 D személygépkocsi dízelmotorjára esett a választás, azonban az eredeti 38 lóerő helyett csak 25 lóerővel kaphatta meg a Boehringer. Az Unimogok egészen 1963-ig ezzel az egyféle motorral készültek, és 4 fokozatú sebességváltóval. A maximális sebesség 50 km/óra volt. A nyomtáv 1270 mm volt, így pontosan két sor burgonya fért el a kerekek között.

unimog kaszál

Kaszálás front géppel és Unimog teherautóval – fotó: gyártói felvétel

A tárgyalások a Daimler-Benz AG két képviselője és a Boehringer Unimog 6 részvényese között kezdődtek. A cég átvétele már 1950 szeptember 5-én megkezdődött, de a végleges szerződést 1950. október 27-én írták alá. A teljes gyártást és fejlesztést hamarosan a Mercedes-Benz gaggenaui üzemébe helyezték át, a csillag logó csak 1953-tól került fel az Unimogokra.

Talajművelés Unimog teherautóval

kép

Műtrágyaszórás Unimog teherautóval – fotók: gyártói felvételek

Hamarosan nemcsak a mezőgazdaság és az erdészet, de a közútfenntartás területén is megjelentek, majd a katonai alkalmazások is megahatározóvá váltak, sőt vannak különleges vasúti alkalmazásaik is, és a világ minden országában ismertekké váltak az Unimogok.

Unimog homlokrakodóval

Unimog mezőgazdasági homlokrakodóval felszerelve – fotó: gyártói felvétel

erdészeti unimog

Unimog erdészeti szállítójárműként – fotó: gyártói felvétel

Források: www.media.daimler.com, Mercedes-Benz Museum

Korábbi cikkeink Unimog témában:

Sok érdeklődőt vonzott a 2019-es III. Nak Szántóföldi Napokon megjelenő Mercedes-Benz Unimog. Az U530-as agrárváltozata hat hengeres, 7,7 literes, 299 lóerős EURO VI-os emissziós besorolású MB dízelmotorral rendelkezik...


Locsolóberendezés Unimogra


Kedvet kapott egy univerzálisan kihasználható Unimog teherautóhoz? Az Agroinform.hu Piactér apróhirdetései között több eladó példányt is talál!