Az Európai Parlament képviselői szerdán megszavazták, hogy az EU-ban 2035-ig betiltják az új, belsőégésű motorral hajtott autók értékesítését. Ha ezt az Európai Tanács is jóváhagyja, jelentős változások jönnek – írja a CNN.

A intézkedéstől azt várják, hogy nemcsak a benzines és dízelautók száma csökken majd, hanem a hibrid autók értékesítése is visszaesik, valamint felgyorsul az átállás az elektromos autókra.

Felgyorsulhat az átállás az elektromos autókra.

Felgyorsulhat az átállás az elektromos autókra – Fotó: Pxfuel

Nagyon megkönnyebbültem és boldog vagyok – mondta Jan Huitema, a javaslat kidolgozásáért felelős, holland képviselő. Megkönnyebbülése még érthetőbbé válik, ha hozzátesszük, hogy korábban a parlament három másik – a kibocsátáskereskedelmi rendszerre, a szén-dioxid határadóra és a szociális klímaalap létrehozására irányuló – uniós javaslatot is elutasított.


Ugyanakkor Peter Liese német képviselő azt mondta, hogy a belső égésű motorral hajtott járműveket nem kellene teljesen kivezetni, hiszen hasznosak lehetnek, ha időközben tovább fejlődne az alacsony CO2-kibocsátású szintetikus üzemanyagok technológiája.

Az Európai Bizottság tavaly augusztusban mutatta be új klímapolitikájának akciótervét, amelynek részét képezte a belsőégésű motorral hajtott autók fokozatos kivezetése is. Az elektromos autókra való átállás megkönnyítése érdekében a Bizottság az elektromos töltőkapacitások növelését várja el a tagállamoktól: a főbb autópályákon 60 kilométerenként (37,3 mérföldönként) kell töltőpontokat létrehozni, valamint megemelik a benzin és a gázolaj minimális adókulcsát.

Miközben az EU a világ harmadik legnagyobb szennyezője, az autóipar az EU gazdaságának egyik kulcsa: a GDP 7 százalékát adja és 14,6 millió munkahelyet biztosít. Emellett a közlekedés olyan szektor, ahol a klímaváltozást erősítő üvegházhatású gázok kibocsátása folyamatosan növekszik és a közúti járművek a CO2-kibocsátás 21 százalékáért feleltek 2017-ben.