Szinte minden emberről elmondható, hogy van valamilyen „Ladás” emléke. Vagy volt a családban egy féltve őrzött ezerkettes, esetleg az első autója egy dupla kereklámpás 1.6-os volt, vagy már a haver kockájával jártak diszkóba. Ami pedig igazán szemet gyönyörködtető látványt nyújtott, amikor vasárnap délben a helyi vadászok a sáros, terepen edzett Nivákkal megálltak a helyi vendéglátóegység előtt megvitatni, hogy kinek a hibája, hogy agancsost csak üvegcímkén láttak.

Jól ismert vonalvezetés, összetéveszthetetlen forma – fotó: Lada Hungary Kft.

40 év eltelt, de az orosz mérnöki munka mit sem veszített fényéből, sőt a frissült modellekkel Magyarországot ismét meghódították a Togliatti városában életre keltett terepjárók, melyek méltán érdemelték ki ezt a jelzőt. A Lada tavalyi visszatérésének nyitónapján

az első eladott autó egy 4x4 volt,

és azóta is sok Niva tulajdonos jelentkezik, hogy ütött-kopott gépét egy frissült modellre cserélje. Ahogy oly sokszor hallottuk, ezekben az autókban „van anyag”, és ezen felül egy jó adag érzelmi kötődés az emberek részéről, mert volt aki hónapokig várt a kiszemelt példányra, aztán ha más színű jött az sem volt baj, csak vihesse.

Az első évben (2016) 195 darab 4x4 került magyarországi forgalomba, és idén szeptember végéig már 191 talált gazdára. Az ötajtós változatból 2 féle típus érhető el, a Classic és az Urban. Ahogy a név is sugallja, a klasszikus a Niva fanoknak nyújt összetéveszthetetlen terepélményt, még az utóbbi, a faceliftes változat inkább már egyértelműen a modernebb trendeket képviseli, erőteljes SUV-os jegyekkel. Mindkét típus 1.7 literes, 82 lóerős motorral szerelt, összkerekes változat, és a háromajtós kiviteleknél mindössze 140 kg-al nyomva többet 1350 kg-os önsúllyal bírnak.

Igen, ez a modell már a magyarországi kereskedésben parkol – fotó: Lada Hungary Kft.

A 40 illetve 32 fokos első és hátsó terepszögekhez társul a félméteres gázlómélység, valamint a háromajtós kivitelhez képest 500 mm-el hosszabb tengelytáv, ami a bicepsz durrantó terepfeladatoknál meglehetősen jól jön. Ezen kívül az is komoly fegyvertény, hogy a 3 ajtós változat árához képest ajtónként csak 150 ezerrel kell többet fizetnünk, ami a Classic változat esetében 3.299.000,- forintos vételárat jelent.

"Főleg indulásunk környékén saját magunkat is folyamatosan emlékeztetni kellett a névváltozásra, de lassan a 4X4 név is átmegy a köztudatba. Egyébként egyáltalán nem érezzük problémának, hogy sokan még a "Niváról" érdeklődnek nálunk, sok szeretet és régi emlék rejlik a név mögött. Az autó külső megjelenésén nem sok minden változott, ezért a régi Niva szerelmesei sem csalódnak, viszont általában meglepődve hallják, hogy a 4X4 motorja EURO6-os kibocsátási normáknak megfelel, és van ülésfűtéses vagy elektromos ablakemelős változat is" – nyilatkozta az Agroinform.hu-nak Markó Zoltán, a Lada Hungary projektigazgatója.

A terepmenő 4x4 faceliftes változata – fotó: Lada Hungary Kft.

"Az ötajtós változatot már 2006 óta gyártják, de az európai típusok több dologban, főleg a motorokban különböznek az orosz verzióktól, ezért nem automatikus, hogy minden oroszországi modell megjelenne Európában is. Mivel az ötajtós változat iránt éreztük az igényt a vásárlóktól, ezért az AvtoVAZ kidolgozta az európai kivitel gyártásának feltételeit, és szeptembertől beindult a sorozatgyártás. A 4x4-et olyan érdeklődőknek ajánljuk, akik bombabiztosan el szeretnének jutni a vadászterületre, a szőlőbe, a szántóföldre bármilyen útviszonyok mellett, vagy csak az elnyűhetetlen négykerék hajtás, felező és differenciál zár jelenti nekik a mobilitás biztonságát" – tette hozzá.