Egyelőre még csak néhány cég és járműgyártó foglalkozik vele, hogy a gyár részére visszavásárolt gépkocsikat teljesen felújítsák, újraépítsék egy külön üzemrészlegben vagy szerelőszalagon. A munka végeztével valójában egy új járművel azonos használati értékű és küllemű, de kedvezőbb árú gépkocsit kaphatunk, ráadásul gyári garanciával és szervizszolgáltatással együtt.

Környezetvédelmi szempontból kétségtelenül jó döntés, az ügyfélnek nem kell ezekre a típusokra várni, azonnal átvehetők. Nincs ellátási lánc és alkatrészellátási probléma sem, igaz, a gyárak egy része még ódzkodik a gondolattól, mert kinek adják el az új járműveket, ha a használtakat forgatják vissza? Valószínű, annyi használt sosem lesz, mint a piaci kereslet.

Ford

Ford

Ford F-350 pick-up újjászületve – fotók: www.vehiclereman.com

Legalább 20 év távlatában

Az ötlet nem új. Elsőként a Daimler-csoportos Freightliner cég kezdte meg a sokat futott fuvarozók által leadott nyerges vontatók teljes átépítést építőipari célú tehergépkocsikká. Az ötlet jónak bizonyult, de sajnos hamar kifulladt, így az „újragyártás" megszűnt. A Renault Trucks 2018 óta épít újjá tehergépkocsikat egy üzemcsarnokban, amit kimondottan csak ezért építettek. Az üzlet azóta is remekül megy, és az új teherautók értékesítése sem csökkent.

Tavaly nyáron egy cikkben agrárcélú, speciális teherautóvá átépített ex-katonaijárművekről adtunk hírt, amelyek 20-30 éves koruk ellenére csak néhány tízezer kilométert futottak.

Most egy szintén amerikai cég a Vehicle Reman (az angol Vehicle Re-manufacturing kifejezésből) a pick-upok újraépítését kezdte meg Texas államban.

Azonban fontos megjegyezni, hogy főleg egy régimódi pick-up, egy nehéztehergépkocsi, de akár mezőgazdasági traktor vagy építőipari munkagép is viszonylag könnyen felújítható az utolsó csavarig, teljesen lebontva az alvázig, alapvető konstrukciókból adódva. Egy önhordó személygépkocsi, furgon vagy akár autóbusz azonban nem, vagy legalábbis irreális költségekkel viszonylag jól helyrehozható, de messze nem lesz olyan jó, mint az előbb említett gépek vagy tehergépkocsik.


A felújítás teljes szétszereléssel, az alkatrészek és fődarabok bevizsgálásával kezdőik, mert kellő műszaki háttérrel és szakértelemmel ezek is nagyon jól felújíthatók, állapottól függően. A motor, tengelykapcsoló, sebességváltó, tengelyek stb. szintén teljesen szétbontásra kerülnek, a vezetőfülkét is teljesen „kirámolják", az elektromos vezetékek, fékcsövek stb. szintén eltávolításra kerülnek. Ezeket mindig teljesen újra cserélik. Végül csak a csupasz alváz és fülke marad, amit előbb ugyancsak megvizsgálnak, nincs-e valami rejtett sérülés. Amennyiben ez is rendben, csiszolással, homokszórással kezdőik az előkészítés, majd teljesen új korrózióvédelmet és festést kap, az új gépkocsikon alkalmazott azonos technológiával.

Itt megfordul a folyamat, új elektromos kábelek, fékcsövek, új műszerfal, felújított motor, váltómű, tengelyek, rugók stb. kerülnek beépítésre. A kárpitozás, műszerfal, ülések szintén újak lesznek, mert ezeket rendszerint nem lehet felújítani. Sőt, még az sem lehetetlen, hogy a motorfelújítás során más szoftverrel és mai kompatibilis alkatrészekkel még akár egy emissziós fokozatot javuljon a technika!

Vásárlói szemszögből

Ha valaki átnézi az új járművek szállításáról szóló fórumokat, nem ritka, hogy az ellátási lánc problémáiról olvashat, amelyek miatt az ügyfelek három, négy, öt hónapot vagy még annál is többet várnak a teherautójukra. Vagy pár hónapos járműnél sorra jelennek meg gyártói visszahívások is, valamilyen súlyos vagy kevésbé súlyos műszaki probléma miatt. Azonban nemcsak a hosszú várakozási idő, hanem a kereskedőknél tapasztalható folyamatos áremelkedések is még nagyobb fejfájást okoznak a vevőknek.

A szállítási késedelmek és az Egyesült Államokat is sújtó történelmi infláció megkerülése érdekében egy coloradói építőipari vállalat úgy döntött, hogy használt teherautóit Texasban építteti át.

A texasi Austin városában lévő Vehicle Reman (VR) gyorsan elkészül a teljes felújítással, a megbízó cégek pénzt és időt takarítanak meg az új teherautók vásárlásával szemben. Azonban fontos megjegyezni, hogy a VR-nél három különböző szintű felújítási szint létezik, nem minden esetben teljes az újjáépítés. De a legmagasabb, 3. szintű felújítással is a megbízók akár 30-40 százalékot spórolnak egy új járműhöz képest. Sőt, még olyan utólagos extrák is kérhetők, mint például a tolatókamera, Bluetooth, raktérvilágítás, munkalámpa stb.

Az 1. szintű átépítés magában foglalja az újjáépített hajtáslánc beszerelését és más szükséges munkákat, hogy a jármű működőképes legyen és a lehető leggyorsabban újra munkába álljon. A 2. szint mindent tartalmaz, ami az 1. szinthez tartozik, plusz néhány apróságot, mint például a belső tér minőségének biztosítása, amennyiben szükség van kárpitozásra, üléspárnára, napellenzőre stb. Az ügyfelek körülbelül 90%-a a 3. szintű felújítást választja, amely a pick-upoktól kezdve a furgonokon át a maximum 12 tonna össztömegű teherautókra, valamint transzferbuszokra vonatkozik. A felújított járművek 3 év és/vagy 160.000 kilométeres garanciával kerülnek forgalomba, és megfelelnek a gyártó legújabb tervezési módosításainak.

Ford

Ford

Ilyen volt és ilyen lett a 2006-os évjáratú Ford F-350 vezetőfülkéje – fotók: www.vehiclereman.com

A cégalapító szerint amellett, hogy időt és pénzt takarítanak meg az ügyfelek, a környezetre gyakorolt negatív hatást is jelentősen csökkentik azzal, hogy a járművet felújíttatják az új vásárlással szemben. A VR weboldala szerint a VR körülbelül 25%-át használja fel az energiának, és csak 20%-át termelik az üvegházhatású gázok kibocsátásának és 14%-át a mérgező légszennyezésnek, amely jellemzően az autógyártásból ered.

A felújítási, újraépítési megbízások száma egyre növekszik a VR-nél, ahol a jármű-újrahasznosítással kapcsolatos szakképzés és tanúsítás mindenre kiterjedő szemléletével a vállalkozás már terjeszkedni kíván.

Ford

A plató is teljes felújításon esett át – fotó: www.vehiclereman.com

Szöveg: www.vehiclereman.com