A Multi Tool Trac BV, a Machinefabriek Boessenkool BV és a Van Ham Organisatie & Advies BV cégek közös fejlesztésű eszközhordozója egy rendkívül széles felhasználási területű speciális hordozógép. Mondhatnák sokan a hír olvasatán, hogy ez már a sokadik eszközhordozó a hollandoktól, és nem is nagyon tévednének.

gépA hibrid hajtású Multi Tool Trac – fotó: multitooltrac.nl

Ez az eszköz műszaki tartalom és felhasználási lehetőségek terén mégis többet nyújt, mint a többi eszközhordozó.

A fejlesztésnél igen jól ötvözték a dízel- és az elektromos hajtást úgy, hogy a többféle növénykultúránál művelőnyomos technológiákhoz jól alkalmazható legyen. Ennek az előfeltétele, hogy az önjáró hordozó eszköz első és hátsó tengelye fokozatmentes nyomtávállítással rendelkezzen.

Az ilyen feltételek úgy valósíthatók meg legegyszerűbben, ha a kerekek meghajtása nem mechanikus úton történik, hanem kerekenként külön-külön valósul meg.

Itt kezdődik a különlegessége, mivel a kerekeket külön-külön, egyenként 22 kW névleges teljesítményű, nagy nyomatékú elektromos kerékmotor hajtja meg, ami által rövid időtartamokban akár 44 kW teljesítmény produkálására is képesek. Sokan feltehetik a kérdést, hogy ezeket a nagy teljesítményű elektromotorokat milyen áramforrás szolgálja ki.

gép

A hibrid meghajtással közel 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-felhasználás érhető el – fotó: multitooltrac.nl

Erről egy hathengeres, 160 kW (210 LE) teljesítményű turbódízel motorból és 140 kW villamos teljesítményű áramfejlesztő generátorból álló dízel aggregát gondoskodik, melyet egy 30 kWh-ás Litium-Ion akkumulátorcsoport egészíti ki, így lehetséges az elektromotorok részére szolgáltatott energia rövid ideig tartó megduplázása. Az akkumulátorok hálózatról is tölthetők.

Ezzel a meghajtással az eddigi tesztek alapján közel 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-felhasználás érhető el, mint a tisztán dízel meghajtású hasonló eszközöknél. A meghajtást teljesítménymanager rendszer optimalizálja a változó terheléseknek megfelelően.

A Multi Tool Trac többi meghajtást igénylő egységei közül a TLT-tengelycsonkok elöl, hátul és a has alatt elektromos meghajtást kapnak, míg a hidraulikus rendszert kiszolgáló szivattyú a dízelmotorról kapja a meghajtást.

A kormányzásban nem nyújt többet, mint más eszközhordozó, itt is elérhető a hidrosztatikus rendszerű, háromféle kormányzási mód, amit a fenti videó is jól prezentál.

A nyomtávolság az egyenkénti elektromos kerékhajtásnak köszönhetően hidraulikusan fokozatmentesen állítható 2,25-3,25 méter között, akár menet közben is, mint ahogy az a videóban is látható. Összkerékkormányzás esetén a fordulási sugár 12 méter.

A munkaeszközök felfüggesztése történhet a frontrészre vagy középre a has alá, illetve hátulra, mindegyik esetben TLT-kivezetéssel ellátott, hidraulikus működtetésű hárompontfüggesztő szerkezet segítségével.

Így egyszerre akár három munkagép és ezzel együtt három munkaművelet egy menetben történő megvalósítására alkalmas a hibrid hajtásrendszerű eszközhordozó.

Igazi kuriózumnak számít az önjáró erőgép négyoszlopos, körbeüvegezett, jó kilátást biztosító kezelőfülkéjének mozgatási lehetősége.

gép

Az eszközhordozó nullszériás példánya az idei hannoveri kiállításon – fotó: Agroinform.hu

Az alváz hosszanti gerendelypárján kialakított fogazott léceken, fokozatmentesen, elektronikusan mozgatható előre és hátra egyaránt, így mindig az aktuális munkavégzéshez illeszkedő pozíció választható ki a kezelő számára.

A fülke kényelme, komfortja és vezérlőberendezései a legkorszerűbb, legmodernebb színvonalat képviselik. Vezetőülés-karfába épített multifunkciós joystick, RTK, GPS, automata kormányzás, ISOBUS-kapcsolat, fedélzeti terminál, hogy csak néhányat említsünk.

A gyártó a nullszériás példányok tesztjeit követően, a tervek szerint jövőre szeretné beindítani a szériagyártását az eszközhordozónak.

Látogasson el az Agroinform Apróhirdetés rovatára, ahol rengeteg gép- és alkatrészhirdetés között böngészhet.