Aki a kiállításra kilátogat és felkeresi a 7-es csarnok D38-as standját az a nagy múltú cseh Zetor kiállításán nem kis meglepetéssel találkozhat. Talán még sokan emlékeznek, hogy a legutóbbi AGRITECHNICA kiállításon mekkora sajtóvisszhangot kapott a világhírű Pininfarina designstúdió által megálmodott megjelenésű tanulmánytraktor.

Zetor

Az új megjelenésű MAJOR HS-t Robert Todt értékestési és marketing igazgató mutatta be – fotó: zetor.com

Akkor még nem lehetett tudni, mikor öltik fel az új formavilágot a konkrét szériák, de a cseh gyár mérnökei nem ültek babérjaikon az elmúlt két évben, melynek ékes bizonyítéka a két éve megismert dizájnnal felöltöztetett MAJOR HS 80 traktor bemutatkozása, amelyről az idei hannoveri kiállításon rántották le a leplet.

Zetor

A teljesítmény, a dinamika és az érzelem kombinációját kifejező, új formatervezés – fotó: zetor.com

A gyár sajtótájékoztatójában elmondták, hogy az új koncepcióban az egyes elemeket egy moduláris konstrukcióba ötvözik, amelyet át lehet vinni a Zetor traktorok más modellsorozataira is, így fokozatosan minden traktorcsaládjuk megkapja az új designt. A teljesítmény, a dinamika és az érzelem kombinációját kifejező, új formatervezés alkalmazásával párhuzamosan folytatódik a termékportfólió korszerűsítése és bővítése is.

Az új formavilágú MAJOR HS traktoron kívül más újdonságok is várják az érdeklődőket. Itt találkozhatunk először az új kéttagú HORTUS szériával is. A 67 lóerős Deutz TCD 2.9 L4 (STAGEIIIB) típusú dízel erőforrással szerelt könnyű univerzális traktorok az államtartó telepek, kisgazdaságok, kertészetek, az önkormányzatok, a kommunális szolgáltatók ideális kiszolgáló erőgépe lehet.

Zetor

Az új HORTUS széria a kiállításon – fotó: zetor.com

Erőátvitelben két felszereltségi szint közül választhatnak a felhasználók, ami lényegében az irányváltás kapcsolásának módjában különbözik. A CL verziónál mechanikusan kapcsolható a menetirány-változtatás, míg a HS kivitelnél ezt hidraulikusan a kormánykerékhez kihelyezett karral, terhelés alatt tehetjük meg. Maga a sebességváltó mindkét esetben azonos, 24/24 fokozatú mechanikus kapcsolású váltó, amely 32,5 km/h maximális sebességet biztosít az erőgépnek.

A TLT tengely kapcsolása elektro-hidraulikusan történik, a II. CAT. hátsó hárompont függesztőmű emelőképessége a munkagép csatlakoztatási pontoknál 1430 kg. A légkondicionált, ergonomikus vezetőfülkéjét az egyszerűség és a funkcionalitás jellemzi, de például homlokrakodó Joystick előkészítéssel is lehet rendelni az erőgépet. A műszerfalon digitális kijelzők adnak tájékoztatást az üzemi értékekről.

Zetor

A kompakt UTILIX traktorcsalád 47 és  49 lóerős modellből áll – fotó: zetor.com

Ugyancsak újdonság volt a UTILIX széria debütálása is. Ez a széria a HORTUS-sal azonos kategóriában bővíti a kínálatot két modellel. A kis traktorok erőforrása 4 hengeres  2,21 literes Caterpillar, illetve Perkins dízelmotorok (STAGEIIIA), 43 illetve 49 lóerő teljesítménnyel.

Járószerkezet hajtásuk hidrosztatikus, és 3 sebességtartományban lehet fokozatmentesen változtatni az erőgép sebességét. Vezetőfülkéje hasonló felszereltségi szintet képvisel a HORTUS-nál megismerttel, itt viszont a fülkeoszlopra is kerültek kijelzők és kapcsolók. A traktor hidraulikai rendszere két olajszivattyúval van ellátva, amelyek teljes szállítási kapacitása 52 vagy 56 l/min.

Az új HORTUS és UTILIX széria modelljei a jövő évtől érhetők el a Zetor kínálatában, amelyeket a dél-koreai TYM Tractors-sal gyártanak kooperációban.