Az ASP, a Covid, a meredeken emelkedő takarmányárak mellett a csökkenő felvásárlási árakkal is szembe kell nézniük. A nehézségek csökkentése érdekében indít fogyasztásösztönző kampányt az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége.

A korábbi támogatások és a jelenlegi 77 milliárd forintos kormányzati forrással megvalósuló fejlesztések mellett a mostani kampányban a tudatos vásárlásra és a minőségi sertéshús fogyasztására hívják fel a figyelmet a szervezők. A mai sajtótájékoztatón a kampány mellett elsősorban az aktuális piaci helyzetről volt szó.

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára kiemelte, hogy a mostani kampány célja a korábbiakhoz hasonlóan a sertéshús fogyasztásának ösztönzése. A takarmányárak jelenlegi emelkedése miatt az ágazat nehéz helyzetbe került. A sertéshús fogyasztása ugyanis nem csak a családok számára jelenthet gasztronómiai élményt, hanem sok magyar család megélhetését is segíti.

A Kormány 2020-ban a pandémia kapcsán, a meglévő támogatásokon felül egyszeri támogatást is biztosított 1,2 milliárd forint értékben. Emellett több mint 100 fejlesztési projektet 77 milliárd forint értékben támogat a Kormány. Emellett fontos ösztönző, hogy a 200 négyzetméter feletti üzletekben kötelező feltüntetni a hús származási helyét mutató zászlót.  Ennek célja, hogy a kis vásárlók és fogyasztók számára ezt a húsfélét keresetté tegyék és hozzátette, hogy bíznak egy optimistább, bizakodó jövőképben.

A minőségi sertés- és mangalicahúsra hívják fel a figyelmet

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese kiemelte, hogy 2013 óta szervez az AMC sertéshús fogyasztásösztönző kampányt, arra buzdítva a fogyasztókat, hogy keressék a minőségi sertés és mangalicahúst, valamint azok készítményeit. A kampány kezdete óta 24-25 kg-ról mára 30 kg fölé sikerült emelni az egy főre eső fogyasztást. A lassú, folyamatos emelkedés oka a kampányüzenetek mellett a 2016 januárja óta 27-ről 5%-ra csökkentett ÁFA, valamint a magyar reáljövedelmek évek óta tartó, érezhető emelkedése, amely segíti a fogyasztói kosár bővülését.

sertés

Nőtt a sertéshús-fogyasztás aránya Magyarországon – Fotó: pixabay

Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy a sertéshús beltartalmi értékei miatt fontos az emberi szervezet számára elsősorban annak ásványianyag- (pl. vas, kálium, cink és kálcium) és vitamintartalma miatt (B1, B2, B6 és B12 vitamin) miatt, ezen felül pedig olyan esszenciális aminosavakat is tartalmaz, amelyeket a szervezetünk nem képes önállóan előállítani, ezért a táplálkozásunkkal kell azt bevinnünk. A sertéskampányhoz kapcsolódó promóciós tevékenység fókusza idén is az adventi és a farsangi ünnepkör lesz, de a nehéz piaci helyzet miatt addig is érdemes közösen kiállnunk a hazai sertéságazat mellett és a kiváló minőségű sertéshúst keresni a boltokban és a piacokon.

Drasztikusan romlottak a sertéságazat kilátásai

Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke elmondta, hogy három éve folyamatosan nehéz a helyzetben van a sertéságazat. A pandémia mellett a sertéspestis és a kínai piac hullámzása is azt eredményezte, hogy

az Európai Unió elvesztette az exportpiacának a 30 százalékát.

Az utóbbi három év kiszámíthatatlansága az ágazat számára kezelhetetlen. A korábban Kínába exportált európai mennyiség ráborult az Unió piacára, ami miatt az elmúlt hetek során drasztikus árcsökkenés volt megfigyelhető az élősertés piacán, 400 Ft alá szorítva a felvásárlási árakat.

Éder Tamás, Feldman Zsolt és Giczi Gergely

A sertéshús fogyasztásának növeléséért indult kampány sajtótájékoztatóján Éder Tamás hívta fel a figyelmet a sertéságazat nehéz helyzetére – Fotó: AMC

A takarmányár emelkedése is nagyban hozzájárult a tenyésztés önköltségének jelentős növekedéséhez, hiszen egy év alatt 50-60 százalékkal nőttek a termény-, illetve premix árak. Emellett arra kérte a fogyasztókat és a kereskedelmi partnereket, hogy priorizálják a sertéshúst, segítsék az ágazatot tudatos patriótaként a sertéstenyésztőket támogatva, annak érdekében, hogy ezt a nehéz időszakot úgy élje túl az ágazat, hogy 1-2 év múlva érdemi növekedés valósulhasson meg.