Egyre több külföldi – elsősorban szlovák és cseh – UHT tej tűnik fel a magyar boltok polcain, ami komoly aggodalmat kelt a hazai tejtermelők körében. A folyamatot az árréstop intézkedés tovább erősítheti, amely a kereskedelmi láncokat még inkább az olcsóbb, külföldi források felé terelheti. A gazdák és a szakmai szervezetek szerint ez hosszú távon veszélyeztetheti a magyar tejágazat fenntarthatóságát.


Árverseny az import javára

A magyar boltok tejpultjain már nemcsak a megszokott hazai márkák sorakoznak, hanem egyre több szlovák és cseh import UHT tej is megjelent – különösen a diszkontláncok kínálatában. A Lidl például már országos szinten hirdet akciókat ilyen tejekre: a 20. héten például 299 forintos „szuper akcióval" kínálták a Malko márkájú import tejet.

A különbség nem csak akciós áron jelentős: a Kifli.hu kínálatában például a legolcsóbb szlovák tej mintegy 100 forinttal olcsóbb, mint a legolcsóbb hazai termék. Az árérzékeny vásárlók – különösen az infláció árnyékában – könnyen a kedvezőbb árú import mellett döntenek.

Az árréstop hatása

A 2025 márciusában életbe lépett kiskereskedelmi árréstop több alapvető élelmiszerre, köztük a tejre is maximálja a boltok haszonkulcsát. Ez arra ösztönzi az áruházakat, hogy a legolcsóbb beszállítói forrásokat keressék, még akkor is, ha azok külföldről érkeznek. Az intézkedés így közvetve az import növekedéséhez és a hazai tejtermelők háttérbe szorulásához vezethet.

A múlt árnyéka: a 2019-es tejbotrány tanulságai

Nem először kerül reflektorfénybe az import tej térnyerése: 2019-ben a Penny Market árulta 128 forintos akciós áron a tejet, amire a Tejterméktanács reagált feljelentéssel. Akkor a diszkontlánc azzal védekezett, hogy a magyar piacról nem tudta beszerezni a szükséges mennyiséget, ezért fordult az importhoz.

A botrány hatására több áruházlánc önként vállalta, hogy termékei túlnyomórészt magyar tejből készülnek – bár ez a gyakorlat nem volt tartós. Most ismét hasonló helyzet állhat elő, és ezúttal az árréstop is a háttérben húzódik.

Mi lesz a magyar tehenekkel?

A friss tej előállítása jelentős költséggel jár, a hazai gazdák pedig egyre nehezebben tudják tartani a versenyt az olcsóbb, gyakran ipari méretekben előállított külföldi tejtermékekkel. Amennyiben a trend folytatódik, az import dominanciája ellehetetlenítheti a hazai tejágazatot, gazdaságokat zárhat be, és jelentős munkahelyvesztéssel is járhat a mezőgazdasági szektorban.

A döntés végső soron a vásárlók kezében van: hajlandók vagyunk-e többet fizetni a magyar tejért, hogy hazai gazdákat támogassunk? Vagy inkább az ár dönti el, mi kerül az asztalra?

Forrás: Pénzcentrum

Indexkép: Pixabay