2021. december 31-én járt le egy olyan határidő, amely a cigarettázók életében fog változást okozni: egységes cigarettacsomagolásokat vezettek be, írja a NAK.
Az intézkedés nem érinti a szivarkákat, szivarokat, hevítéses termékeket. A meglévő, bár rohamosan fogyó márkázott készleteket még szabad értékesíteni.
Egy termék, amelynél a dizájnerek azon dolgoznak, hogy még rondább legyen
A döntéshozók nem elégedtek meg azzal, hogy uniformizálják a dohánytermékeket: a cigarettásdobozok ezen túl a PANTONE 448 M alapszínt fogják viselni, melynek az az egyszerű oka van, hogy a GfK Bluemoon kutatóügynökség által gyűjtött információk szerint a Pantone 448 C nyerte el a „legrondább szín" díját.
A zöldesbarna árnyalat ugyanis negatív hatással van az elmére, rothadásra, pusztulásra asszociálunk, ha meglátjuk. Ezt a pszichológiai fegyvert is be szeretnék vetni annak érdekében, hogy a fogyasztókat elriasszák a cigarettázástól.
Erről a színről van szó:
Hogy pontosan hogyan fognak kinézni a cigisdobozok, miután kiürültek a korábbi készletek, ITT lehet megnézni.
Az egységes kinézet kapcsán szintén lényeges változás, hogy a márkajelzések kevésbé lesznek feltűnőek ezután.
A dohánytermékek csomagolásának taszítóvá tétele már régóta porondon van, hiszen jelenleg is olyan, betegségtüneteket ábrázoló fotók láthatóak a csomagolásokon, amelyeket nagy eséllyel a dohányzás következtében lehet megtapasztalni.
Nem elég, hogy ronda, drága is
Ha mindez nem lenne elég, álljon még itt egy kis statisztika is a dohánytermékek árának alakulásáról: egy csomag cigaretta (20 szál) 2017 januárjában a KSH adatai szerint átlagosan 1020 forintba került, 2021 decemberében pedig 1710 forintba.
A többi fogyasztási cikkhez hasonlítva pedig talán csak az üzemanyagok árának változása volt az utóbbi egy év leforgása alatt hajmeresztőbb:
Ábra forrása: MTI
A dohánytermékek csomagolásának szabályozásáról bővebb információt a Dohányzás Fókuszpont honlapján, valamint a 39/2013. (II. 14.) Korm. rendeletben találhatnak.
Indexkép: Pixabay