Hiába az egyre korszerűbb és egyre több aktív biztonsági megoldással ellátott járművek, a balesetek, főleg a halálos kimenetelű balesetek száma mégsem csökken jelentősen, inkább stagnál. Évente Magyarországon közel 600 ember veszti életét a közutakon, jellemzően a felelőtlen magatartás, a szabályok be nem tartása, nemtörődömség, figyelmetlenség miatt. Ezek alól nincs kivétel gyalogosan, kettő, négy vagy sok keréken, akár traktorral vagy más mezőgazdasági géppel.

Régi probléma

Idézet egy 1930. októberi „Autósport és Turizmus Magazin" lapszámból: „A gépjárművezetők 15-20 százalékának be kellene vonni a hajtási igazolványát, mert veszélyeztetik Budapest forgalmi rendjét, mert egy részük nem tud hajtani, figyelmetlenek és gondatlanok, híján minden emberi érzésnek. Kíméletlen hajtási módszerükkel a legnagyobb bajokat idézik elő. A város területének ezektől való megtisztítása képezné a megoldást. A gyalogosok autóellenesek és nem hajlandók betartani a szabályokat."

Ez mintha ma is aktuális lenne, sokkal nagyobb járműállománnyal, gyakran túlzsúfolt utakon és igencsak megszaporodott kétkerekű eszközökkel, akik használói, vezetői többnyire egyáltalán nem vagy alig ismerik a közlekedési szabályokat, vagy csak egyszerűen nem akarják betartani azokat.

Általános tévhit, hogy a szántóföldek és erdők alján vezető földes utak nem közutak! Rendszám nélküli, műszaki vizsgával nem rendelkező géppel, járművel, jogosítvány nélkül vagy ittas, bódult állapotban történő közlekedés ott is szabálysértésnek minősül!

földút

A szántóföldek és erdők alján vezető földes utak is közutak – fotó: Shutterstock

És ki vezet?

Ez a közelmúlt egyik plakátkampánya is volt, mert hiába vagyunk fittek, és a technika is kifogástalan állapotban van, ha eszünk, iszunk, állandóan a telefont babráljuk, nem figyelünk, s vannak, akik még a kormányt sem fogják.

Az AGROmashEXPO 2023 közlekedésbiztonsági előadásain nagyon sok megdöbbentő és érthetetlen, gyakran tragédiával végződött balesetről kapott információt az alkalmi hallgatóság, melyek során egyszerűen csak a vezetésre kellett volna figyelni, használni a biztonsági öveket és tisztelni a fizika törvényeit. Sajnos a „túl sok" vezetéstámogató rendszer túlzott biztonságérzetet ad, de ettől még a mozgási energia, centrifugális erő nem lesz kisebb, és a gumik tapadása sem lesz jobb!

Traktorok és munkagépek

Valójában ezekből van a legkevesebb a közutakon, és tudjuk, gyorsforgalmi utakon nem is közlekedhetnek. A gépkocsivezetők szemlélete is elég különös: ha jön szembe 20-30 személyautó, néhány teherautó és 1-2 busz, arra nem mondanak semmit. De ha fél óra alatt lát valaki 3-5 pótkocsis traktort, az már „nagyon sok". Jó lenne tudomásul venni, hogy ha akarjuk, sem tudnak 25, 40 vagy 50 km/óránál gyorsabban menni ezek a gépek (néhány országban ez 60 km/óra lehet), és ha nem dolgoznának, akkor bizony mindannyian éhen maradnánk!

Az adott munkától, feladattól, géptől, csatolt vagy vontatott eszköztől függően igencsak változatos méretűek lehetnek széltében és hosszában, nem beszélve egy kombájnról vagy önjáró permetezőgépről. Egy normál 2 pótkocsis traktor is lehet 22 méter, teljesen szabályosan. Ezek tudatában mindig türelemmel és fokozott körültekintéssel kezdjünk az előzéshez!

A gazdák vagy a gépek vezetői mindig igyekeznek a lehetőségekhez mérten segíteni a továbbhaladást, lassítással vagy félrehúzódással, amennyiben ezt az útpadka állaga, állapota lehetővé teszi. Ettől függetlenül nem biztos, hogy előzni is tudunk egy nagyobb tehergépkocsival vagy autóbusszal egy 2x1 sávos kétszámjegyű vidéki úton, esetleg egy útkereszteződésnél.

táblatáblatábla

Sajnos hazánkban hiányoznak ezek a táblák – fotók: www.ageas.co.uk

Egy másik előadáson arra láthattunk jó példát, hogyan is tehetők minél jobban láthatóvá a megszokottól jelentősen eltérő méretű, kontúrú és gyári lámpapozíciókkal rendelkező traktorok, mezőgazdasági gépek, továbbá hogyan, milyen műszaki megoldásokkal csökkenthetők jelentősen egy-egy baleset következményei, főleg a személyi sérülés mértéke.

Hiába a szabványos lámpák és fényvisszaverő táblák, ha azok koszosak, illetve nem működnek, vagy nappal nem kapcsolja be a traktor vezetője a tompított fényt és a figyelmeztető jelzést. Ezekre a gazdáknak vagy munkatársaiknak kellene figyelni és a hibát elhárítani.

Ugyanakkor a gépkocsivezetőknek is körültekintően kell közlekedni, ugyanis a kapcsolt vagy vonatott mezőgazdasági eszközök, berendezések nem megszokott kontúrral vagy befoglaló méretekkel rendelkeznek, mint egy teherautó, egy félpótkocsi vagy egy busz, ami távolról történő felismerésüket megnehezítheti. Továbbá az alapvető funkcionális kialakításukból adódóan bármilyen irányból történő ütközés fokozottan veszélyes, a passzív utastérvédelem sem tudja ellátni feladatát.

Végezetül még két fontos szabály

A vasúti átjáróknál – nemcsak közúton, de a szántóföldek közti, csak andráskereszttel jelzett átjárókban különösen – csak fokozott körültekintés mellett hajtsunk át! Nem 5 percen fog múlni a sikeres növényvédelem vagy a betakarítás, a figyelmetlenség emberéletekbe kerülhet! Nem beszélve egy vasúti balesetet követő jogi procedúráról, súlyos kártérítésről, büntetésekről, még akkor is, ha senki sem sérült meg.

Apropó, biztonsági öv! Traktorban, munkagépen is mindig csatoljuk be magunkat, mert nemcsak közúton érhet minket baj, hanem munka közben is, egy öntözőcsatornába, vizesárokba csúszhatunk, vagy meredek rézsűn felborulhatunk. Amennyiben nem vagyunk bekötve, az a gép alá kerülve halálos balesettel végződhet, hiába érvelnek úgy, hogy "20-szal sem mentem". Sajnos ez utóbbi elég gyakori és tipikus agrárbaleset.