A DW.com beszámolója szerint Csehországban a vezető nagy pártok az élelmiszer ellátásban egy szokatlan, megszorító jellegű javaslatot szándékoznak az ország kormánya elé terjeszteni. Ennek értelmében kötelezni akarják az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmazóit, hogy 2027-ig 85 százalékra növeljék a cseh termékek arányát kínálatukban.

Zöldségek egy áruházban

Csehországban 85 százalékra növelnék a cseh termékeket a kiskereskedelemben – Fotó: pxfuel.com

Ehhez hasonló törekvésekkel már Romániában és Bulgáriában, sőt Magyarországon is találkozhattunk, és a saját piac megvédése az erősen tolakodó külföldi, tőkeerős és időnként nem egészen tisztességes eszközöket is igénybe vevő vállalatokkal szemben jórészt észszerűnek tűnik, de felmerül a kérdés, hogy mi tekinthető egyértelműen cseh, illetve tisztán belföldi terméknek.

Emellett, az ilyen intézkedéseknél nem lehet figyelmen kívül hagyni az állami vezetők és az agrártőke közötti összefonódásokat sem.

Különösen fontos szempont, hogy a csehországi szupermarketek egységes termékekkel való ellátására országos szinten tulajdonképpen csak az Agrofert megavállalat alkalmas, amely egyrészt elnyomja a kis- közepes vállalatot (amit a külföldiekkel szemben az Agrofertnek is fő érve), másrészt főleg a saját tulajdonosának, Andrej Babisnak az érdekeit szolgálja.

Csehországban az agrártámogatások 80 százalékát az agrártermelők 20 százaléka kapja. Az Agrofert a 2013-18 évi időszakban 11,3 milliárd korona (165,5 milliárd Ft) uniós támogatáshoz jutott hozzá. Ebből adódóan, a kisebb agrártermelőknek legfeljebb csak egy-egy körzetben van lehetőségük a szupermarketek állandó ellátását felvállalni.

Fentiek alapján ez a koncepció megvalósíthatatlannak tűnik.