2019-ben Kína 11 százalékkal növelte marhahúsfogyasztását, ezzel elérte a 8,33 millió tonnát, míg az egy főre jutó fogyasztás a 2016. évi 4,88 kilogrammról 5,95 kilogrammra nőtt 2019-ben. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy a marhahústermelés tavaly 4 százalékkal nőtt, teljes mennyisége elérte a 6,67 millió tonnát, így 1,66 millió tonna teret hagy a marhahús behozatalának.

Ez a marhahús behozatalának 60 százalékos növekedését jelenti 2018-hoz képest, és a tendencia várhatóan folytatódik ebben az évben is, mivel a sertéshús hiánya a kínai piacon az afrikaisertéspestis-válság miatt arra készteti a fogyasztókat, hogy alternatív, helyettesítő termékeket keressenek a sertéshúsra.

Az elemzők 2020-ra 2,2 millió tonnás marhahús-behozatalt várnak a kínai piac keresletének fedezésére. A koronavírus kitörése, a piac lezárásakor Kína januárban és februárban 300 000 tonna marhahúst importált. A Covid-19 válság idején a kínai fogyasztók 79 százaléka növelte az otthon főzést, míg csak 4 százalékuk jelentette a házi készítésű ételek csökkenését. A gazdag kínai fogyasztók 32 százaléka számolt be a marhahúsfogyasztás növekedéséről, és csak 5 százalékuk csökkentette a fogyasztását.

marhahús

A koronavírus-krízis erősen befolyásolja az ausztrál vöröshúsok kivitelét – fotó: Shutterstock

A fogyasztói szokások megváltozása a marhahúsexportőrök számára lehetőséget biztosíthat a kínai piacra való belépésre. Az év első két hónapjában Kínában a kisebb beszállító országokból származó marhahús-behozatal teljes mennyisége 11 457 tonna volt, amely 82 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakában bejelentett mennyiséget. Így Írországot és az Egyesült Államokat – mindkét ország több mint 1500 tonna marhahúst szállított – Ukrajna, Kazahsztán, Bolívia, Panama, Namíbia és Magyarország követi.

A piac átrendeződését az is segítette, hogy a koronavírus-krízis – az aszály következtében kialakult drasztikus állatlétszám-csökkenés mellett – erősen befolyásolja az ausztrál vöröshúsok kivitelét. A Meat and Livestock Australia (MLA) súlyos zavarokról számolt be szinte minden exportpiacon, például a légi árufuvarozást korlátozó rendelkezések, a járatok törlése, a kikötőkben tartott, a globális forgalomba nem visszatért hűtött konténerek hiánya, valamint a munkaerőhiány és lassú vámkezelés következtében.