Milyen hatással volt és van a pandémiás helyzet a hazai agrárvállalkozók marketingtevékenységére? Milyen nehézségeket és lehetőségeket teremtett ez a helyzet? Erről szólt a Mi terem a neten? zártkörű, virtuális agrármarketing konferencia kerekasztal-beszélgetése, ahol Magyarország top agrármarketing szakemberei cseréltek eszmét.

Bár a Covid19 végzetes hatásait talán az agráriumban dolgozó szakemberek nem érzik olyan végletesen negatívnak, mégis elkerülhetetlen, hogy az új élethelyzet újfajta gondolatokat teremtsen az agrármarketing területén is.

Erről beszélgetett Mihálovits András, a Jazzy rádió Millásreggeli műsorának vezetője az Agroinform online konferencáján, G. Fehér Marianna marketing vezetővel (Agrotec Magyarország Kft., IKR Agrár Kft., AGRI CS Magyarország Kft.), Bakon Gábor, ügyvezető igazgatóval (Andreas Stihl Kereskedelmi Kft.), Pilisi Andor, marketing felelőssel, (Novara Coop Kft.), valamint Lengyel Tamás, marketing vezetővel (Agrova Kft.).

A mezőgazdasági szférát annyira nem érintette a covid-helyzet, hiszen enni kell, ezért a  gazdálkodó partnerek kimennek a földekre és megveszik a munkagépeket és a megfelelő inputanyagokat is. A személyes találkozók száma lett korlátozottabb. De meglepő módon jól működik az online térben való munka és kommunikáció – kezdte a helyzetértékelést G. Fehér Marianna.

Új típusú eszközöket kellett bevetni, hogy a gazdák tájékozódjanak – fotó: Pixabay

Mind a tájékoztatás, mind az üzleti folyamatok áthelyeződtek az online térbe – folytatta beszámolóját a szakember. Nekünk inkább több lett a munkánk, mint eddig, hiszen új típusú eszközöket kellett bevetnünk, hogy a gazdák tájékozódjanak. Nem biztos, hogy az üzlet van most az előtérben, a kommunikáció az elsődleges, amiből később persze még lehet egy nagyon jól gyümölcsöző üzleti kapcsolat.

"Én már tavaly, amikor a céghez érkeztem erősen online fókuszt tartottam fontosnak a marketing stratégiában, így a pandémiás helyzet berobbanásakor nem torpantunk meg. Fontosnak tartom bevonni a gazdákat így a biztonsági intézkedések megtartása mellett továbbra is tartunk személyes találkozókat, készítünk gazdariportokat" – mondta a szakember.

Bakon Gábor tapasztalata az volt, hogy a stay at home azt jelentette, hogy embereknek több ideje maradt otthon maradni és a kertben dolgozni, ebből következően a kiegészítő tartozékok piaca számukra emelkedő tendenciát mutatott. "Mi kettős életet élünk, szétválik a lakossági és a profi szegmens és a marketingkommunikációnk nagy része a lakosságot célozza. A profikkal való találkozóink a kiállításokra és vásárokra központosult, amelyek ugye a covid miatt most elmaradtak" – mondta a szakember .

A különböző korosztályokat más-más csatornákon lehet elérni – fotó: Pixabay

"A nyári rendezvényeink elmaradtak. Bár jelen vagyunk az online térben, de talán lehetnénk még jobban is. Sok oktatási anyagot forgattunk le ebben az időszakban, így most újra aktiválódhat az online közönségünk. Az online tér azt mutatta nekünk, hogy a különböző korosztályoknak különböző csatornákon szükséges kommunikálni" – mondta Pilisi Andor.

"Míg a fiatalabb korosztály a közösségi médiaoldalakról is benézett hozzánk és megnézték a gépeinket, addig az idősebb korosztály számára inkább szakcikkek írása volt a megfelelő eszköz. Mi a nyári időszakot felkészülési időszaknak neveztük ki – folytatja beszámolóját Pilisi Andor – hiszen bár egy kicsivel több mozgásterünk lett, de nem özönlöttek a vevők személyesen.

A nyarat új és nagyon igényes videók készítésére használtuk, amiből aztán most gazdálkodni tudunk. A vásárlások áthelyeződtek a helyi szintű kereskedőkhöz, hiszen míg régebben 4-500 kilométert is levezettek meglátogatva a kereskedőket, addig most az online térben tájékozódtak, majd a legközelebbi helyen vásároltak."

Főleg a gépvásárlásoknál érezték a személyes jelenlét hiányát – fotó: Pixabay

"Nagyon lényeges volt, hogy amit személyesen szerettünk volna mondani, azt az online térbe kellett áthelyeznünk" – kezdi a jelenlegi helyzet értékelését Lengyel Tamás. "Mi a szakcikkeken és videókon túl jól alkalmaztuk a hírleveleket is. Nagyon jó az online eszköztár az információ eljuttatásához, de a gépek beállítása, a gépek működésének személyes bemutatása nagyon hiányzott számunkra.

Nyáron hiába lett volna lehetőségünk a személyes találkozókra, mégis a partnerek egy részén látszott, hogy tartva a helyzet ismeretlenségétől inkább távol maradnak. Így még jobb videó anyagokat kell csinálni, még jobb szakmai anyagokat írni és a célunk, hogy egy szélesebb életkorú célcsoportot tudjunk elérni. Viszont a személyes kapcsolatot semmi nem pótolhatja sajnos."

A szakértők abban mindannyian egyetértettek, hogy a jövő évre készülni kell, a marketingre érdemes és kell fókuszálni, hiszen ebben a nehéz helyzetben még inkább szükségesek a terület eszközei.