Közel 35 százalékkal 16,7 milliárd forintra növelte az árbevételét tavaly a Nádudvari Élelmiszer Kft. A cég az idén több mint 18 milliárd forintos forgalomra számít, pár éven belül pedig 20 milliárd forintot is meghaladó árbevételt tervez. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott élelmiszereket gyártó vállalat szerint az élelmiszerárak csökkenhetnek a következő időszakban. A Nádudvari célja, hogy hosszabb távon európai szinten is versenyképes élelmiszeripari vállalattá váljon, ennek érdekében folyamatos beruházásokkal fokozza a hatékonyságot.

A boltláncokban hamarosan megjelenhetnek a magyar tejből készült minőségi, klasszikus gyümölcsjoghurtok, a fagyasztott, panírozott termékekkel pedig a külpiacokon is fokozatosan egyre jelentősebb szereplő kíván lenni a Nádudvari.

Nagy Ádám Nádudvari

Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója – Fotó: Nádudvari

Rendkívüli piaci környezetben jelentősen növelte árbevételét a múlt évben a magyar piac egyik meghatározó agrárvállalatához, a NAGISZ Csoporthoz tartozó Nádudvari Élelmiszer Kft. A tavalyi 16,7 milliárd forintos árbevétel közel 35 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben, ami egyébként főként az áremelkedésnek köszönhető. A tejtermékeket, húskészítményeket és fagyasztott termékeket előállító vállalat adózás előtti eredménye pedig 435 millió forintot tett ki.


A kanyar felé tartanak az élelmiszerárak

„A Nádudvari a nehézségek ellenére is jó eredményt ért el tavaly. Komoly kihívást jelentett, hogy jelentősen nőttek az alapanyag- és az energiaárak: a tej felvásárlási árának emelkedése 1,2 milliárd forint, az áramdíj 850 millió forint, a gáz ára pedig 450 millió forint többletköltséget jelentett. Ugyanakkor a költségemelkedésnek csak egy része épült be az árainkba, jelentős részét a cég magára vállalta. Emiatt mérséklődött a nyereség" – mondta Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember azt is elmondta, hogy az élelmiszer-drágulásra a vásárlók is reagáltak, a nem alapvető élelmiszerek egy része átmenetileg kikerült sok fogyasztó kosarából. Nagy Ádám hozzátette, az idei év azonban a tavalyinál már kedvezőbben alakulhat a költségek szempontjából. A tej esetében például csökkent az alapanyagok ára, ez a hatás pedig rövidesen megjelenhet a bolti árakban is, azaz lassan visszafordulhatnak az élelmiszerárak. Az energiakiadások azonban továbbra is bizonytalanságot okozhatnak.

Magyar joghurttal az importfölénnyel szemben

A Nádudvari tavaly év végén jelent meg a gyümölcsjoghurtok piacán a réteges krémjoghurtokkal, amelyek rövid idő alatt népszerűvé váltak a fogyasztók körében. Erre a sikerre alapozva idén bővítik a termékpalettát, a boltok polcain hamarosan megjelenhetnek a minőségi, magyar tejből, magyar gyártásban készülő klasszikus gyümölcsjoghurtok is. Nagy Ádám hozzátette, hogy a gyümölcsjoghurtokban nagy lehetőség rejlik, hiszen jelenleg a több száz vagy akár ezer kilométeres távolságból érkező importtermékek vannak fölényben, a piaci arányuk meghaladja a 80 százalékot. A Nádudvari ezeknek szeretne most versenytársat állítani.

A cég az exportnál is magasabb fokozatra kapcsolna: elsősorban a fagyasztott, panírozott termékek kivitelét növelné fokozatosan. A Nádudvari egyébként 2021-ben jelent meg a külpiacokon, tavaly az exportbevétel pedig meghaladta az 1 millió eurót.

Növelni kell a hatékonyságot

A magyar élelmiszeripar nemzetközi összevetésben jelentős lemaradásban van, ezért komoly hatékonyságnövelést kell végrehajtani, hogy versenyképes legyen az európai feldolgozóiparral. A Nádudvari megítélése szerint Magyarország képes lenne ellátni magát élelmiszerrel és exportra is maradna elég, ám az ágazat csak újabb beruházásokkal fejlődhet, válhat versenyképesebbé, ellenkező esetben az import termékek további térnyerése várható a magyar boltokban, olvasható a Nádudvari Élelmiszer Kft. sajtóközleményében.

Nagy Ádám bemutatta sajtótájékoztatón azt az 1,2 milliárd értékű ÉLIP projektet, melynek keretében számos hatékonyságnövelést célzó fejlesztését tudtak megvalósítani: fagyasztóépítés történt, a tejüzemben új és nagyobb kapacitású gépeket állítottak be, több folyamatot automatizáltak.

A fejlesztés utolsó fázisa egy "túróberakó robot", amelynek segítségével a túró csomagolása teljesen automatizált lesz.

túró

2022-ben az elszállt energiaárak jelentették a legnagyobb kihívást. 2021 év végén elkezdték részletesen elemezni az energiaárak alakulását, és mostanra fajlagosan 12-13 százalékos energiafelhasználás-csökkentést tudtak elérni csak azzal, hogy a gyártást összehúzták, átszervezték.

Az energetikai program második fázisa pedig egy 650 millió forint értékű beruházás lesz, melynek keretében bővítik a napelemes rendszert és hűtőgépeket cserélnek arra való tekintettel, hogy ezek fogyasztják a legtöbb energiát.

Az energiaárak mellett minden más költség is folyamatosan emelkedett (pl. csomagolóanyag), így 2022-ben összesen 7 áremelést hajtott végre a Nádudvari.

Nagy Ádám hozzátette, a Nádudvari célja, hogy az idén várható 18 milliárd forintos árbevétel 20 milliárd forint fölé emelkedjen a következő években. Hosszabb távon pedig arra törekednek, hogy magyar tulajdonban lévő élelmiszeripari vállalatként továbbra is minőségi termékeket gyártsanak, olyan hatékonysággal, ami nyugat-európai szinten is megállja a helyét.

Újságírói kérdésre válaszolva Nagy Ádám beszélt a vegán termékek térnyeréséről is. Mint mondta, az egyik legnevesebb nemzetközi élelmiszeripari kiállításon 10 csarnokból 9 már a vegán termékek bemutatásáról szólt, így ezt a trendet nem lehet figyelmen kívül hagyni, hiszen komoly terveik vannak az exportpiacokon.

A tej felvásárlási ára kapcsán azt mondta, hogy január óta havonta körülbelül 10 forinttal csökken az árszint, jelenleg 170-190 forint körül van a nyerstej kilóára. Ezt a csökkenést két dolog tudná megállítani: egyrészt a kereslet növekedése, ami egyelőre nem látható, másrészt pedig a hőstressz (júniustól kevesebb tejet fognak előállítani a tejelő tehenészeti telepek, így szűkül a kínálat).

Nagy Ádám szerint akár 140-150 forintos árig is csökkenhet a szerződött tej ára nyár végére, ami jelenleg komoly veszteséget jelentene a termelők egy részének, viszont közben csökken például a szója és más takarmányok ára, tehát az önköltség is normalizálódik. A kérdés az, hogy tud-e majd olyan gyorsan csökkeni a tejelőállítás önköltsége, mint ahogyan a tej ára. Azt is hangsúlyozta, hogy a hosszú távú tejfelvásárlási szerződések, mint amilyeneket a Nádudvari is köt a termelőkkel, kiszámíthatóságot jelentenek a termelők és a gyár számára. Igaz, hogy kiugróan magas felvásárlási árat sem tudnak ígérni, de garantálható az is, hogy extrém alacsony szintre sem zuhan, hiszen a hosszú távú szerződés garantálja a fix árat.