A tej áremelkedésének oka

A tej áremelkedésének fő oka az volt, hogy a tejtermelők képesek voltak áthárítani növekvő költségeiket a vevőkre, miközben ugyanakkor a piac stabilitása is megmaradt, így az ágazat összességében jövedelmezően működött - írta a vg.hu.

Míg a tejtermelés profitábilis volt idén, a húsmarhatartók nehézségeket tapasztaltak az aszály és a takarmányárak emelkedése miatt.

A Covid-19 járvány lecsengése a tavalyi év második felében hozott némi javulást a húsmarhaágazatban, de az élőmarha árak végül nem tudták követni az input anyagok drágulását, és közben a háború is kitört – írta a Magyar Állattenyésztők Szövetsége (MÁSZ) tej- és marhahúspiaci összefoglalójában.

A kereslet ismét csökkent, miközben a gyepre alapozott húsmarhatartásban a gazdák közül sokan abban reménykedtek, hogy a legeltetési időszak kezdete elhozhatja a a takarmányozás költségeinek csökkenését is, de az aszály keresztülhúzta a számításaikat. A marhatartóknak már nem volt elegendő a legelőn található takarmánymennyiség, ahhoz hozzá kellett pótolni, és az aszálynak leginkább kitett alföldi területekről be kellett hajtaniuk a gulyákat.


Elmaradó kárpótlás

A magyar szürke marhákat eddig tápláló, de idén kisült gyepekre ráadásul nem járt idén semmilyen kárpótlás a gazdáknak – panaszolta Kaltenecker Endre, a Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesületének vezetője a MÁSZ lapjában.


A támogatások sem érkeztek meg időben, és ebben a helyzetben hitelhez sem volt könnyű hozzájutni, sokan fontolgatják az állatállomány és a meglévő takarmány eladását

– tette hozzá. Az ugyanakkor biztató, hogy a határon túli magyar szürke marhák létszáma növekszik, valamint a bikanevelés is stabil helyzetben van. 2022-ben a fentebb részletezett okokból nagyobb arányban selejtezték állományukat a gazdálkodók, így a teljes képet nézve némileg fiatalodott a hazai húsmarhaállomány, és így előreláthatólag jövőre ismét növekedhet a kereslet a húsmarhára.


Helyzet a tejtermelésben

A tejtermelés piaca stabil maradt, és a tejtermelők sikeresen tudták áthárítani költségnövekedéseiket a vevőkre, így az ágazat összességében jövedelmezően működött.

Véleményes kérdés, hogy a fogyasztók a lánc végén meddig lesznek képesek követni az elszálló árakat és ezzel megtámasztani a lassan rájuk és feléjük dőlő ágazatot.

Az Agrárközgazdasági Intézet újabb adatai szerint a nyers tej országos termelői átlagára átlagosan 213,41 forint volt kilogrammonként novemberben. A tej fehérjetartalmának 0,02 százalékpontos, a zsírtartalom 0,04 százalékpontos növekedése, valamint az alapár 4 százalékos emelkedése miatt az átlagos ár is ugyanennyivel nőtt az előző havi árhoz képest, és 78 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakában mért átlagos árat. Az Európai Unióban hasonló mértékben emelkedtek az árak a nyers tejnél, a fogyasztói folyadéktejeknél és a magasabb feldolgozottságú tejtermékeknél is.

Hazai számok

A nyers tej termelése 2022 novemberében 4 százalékkal esett az előző hónaphoz képest, és 8 százalékkal volt kevesebb az előző év azonos hónapjához képest. A nyers tej kiviteli ára a belföldinél magasabb volt, 223,58 forintot tett ki, és 5 százalékkal csökkent az októberi árhoz képest, miközben az előző év azonos hónapjához képest 54 százalékkal emelkedett. Az exportár a nyers tej esetében éves átlagban 2 százalékkal esett.

A hazai tejtermékek feldolgozói ára is jelentősen emelkedett az elmúlt évben. Listába szedve így néznek ki a változások:

  1. A trappista sajt 94 százalékkal drágult az elmúlt évben

  2. A 2,8 százalék zsírtartalmú zacskós friss tej 83 százalékkal drágult

  3. A tehéntúró ára 81 százalékkal emelkedett

  4. A natúr joghurt és kefir 78 százalékkal drágult

  5. A 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej 78 százalékkal kerül többe

  6. A tejföl 78 százalékkal drágult az elmúlt évben

  7. Az adagolt vaj ára 76 százalékkal emelkedett

  8. A 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejért 75 százalékkal többet kell a kasszánál hagyni

  9. A gyümölcsös joghurt 67 százalékkal drágult az elmúlt évben

  10. A 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej 65 százalékos áremelkedést könyvelhet el

  11. A 100 grammos 80 százalék zsírtartalmú adagolt vaj 105 százalékkal kerül többe a boltokban

  12. 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL- (hosszan friss) tej 79 százalékkal drágult az elmúlt évben

(Forrás: Világgazdaság)