Van, ahol dízel nincs, de van olyan kút is, ahol már semmit sem lehet kapni. Heteken belül nagy problémák lehetnek a gázolaj ellátással Magyarországon – mondta az RTL Híradónak Egri Gábor, a Független Benzinkutasok Szövetségének elnöke.

A híradóban több olyan benzinkutat bemutatnak, ahol vagy egy-egy üzemanyagból van készlethiány, vagy pedig az egész benzinkút bójákkal le van zárva.

Gulyás Gergely a szombati kormányinfón jelentette be, hogy változik azoknak a köre, akik a 480 forintos hatósági áron tankolhatnak. Ennek oka, hogy karbantartás miatt leáll a Mol finomítója és így nem tudja ellátni a hazai üzemanyagszükségletet. Szombat déltől a kedvezményes üzemanyagár csak a magántulajdonú gépjárművekre, a taxikra és a mezőgazdasági erőgépekre érvényes.

Gulyás Gergely a kormányinfón azt mondta, hogy a szombaton bejelentett intézkedésekkel vélhetően fenntartható lesz az üzemanyagellátás. A jelenlegi rendelkezések szerint az árstop október 1-jéig van érvényben.

Egri Gábor a híradóban elmondta, hogy szerinte más megoldás segítene az ellátási gondok megoldásában. Véleménye szerint a teljes benzinárstopot el kellene törölni és szociális alapon kellene a rászoruló autósokat támogatni.

Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit a Mol itthon elő tud állítani

Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit a Mol itthon elő tud állítani – Fotó: Pxfuel

A múlt héten Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója hosszan nyilatkozott a finomító karbantartási leállításáról és azt mondta, hogy "felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét". Hozzátette azt is, hogy "nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra".

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója ugyancsak kongatta a vészharangokat: "minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni."


A szombati bejelentés után Zsiday Viktor közgazdász elemezte a helyzetet és arra jutott, hogy a magasabb üzemanyagárak csak kis mértékben fogják csökkenteni a fogyasztást mert a céges autóhasználat alapvetően elengedhetetlen a vállalkozások működéséhez.

"Az intézkedés valós hatása mindössze annyi, hogy megemeli a vállalkozások költségeit, amit azok továbbhárítanak, tehát inflációt generál, miközben megemeli a MOL profitját (mert csökkenti a veszteséges üzemanyagértékesítés mennyiségét), amit azonban a különadó emelésével el is vesz a kormány" – írja Zsiday.

Hétfőn levélben fordult Gulyás Gergelyhez a fuvarozókat képviselő két legmeghatározóbb magyar szervezet, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Arra kérik a kormányt, hogy indokolja meg, ők miért nem részesülhetnek a taxisokéhoz hasonló üzemanyagár-kedvezményben. Mi indokolja a két, megközelítően azonos költségszerkezetű szállítási tevékenység közötti megkülönböztetést, illetve miért vezették ki a közúti fuvarozói szektorban dolgozó haszonjárművek maximalizált üzemanyagárát.

Levelükben arra hívják fel a politikus figyelmét, hogy a közúti fuvarozásban is meghatározó vállalkozói költségelem az aktuális üzemanyagár. A gázolaj a mintegy 15 ezer hazai közúti árufuvarozó és autóbuszos személyszállító magánvállalkozás számára is az egyetlen, és elengedhetetlen energiaforrás – írták.

Kitértek arra is, hogy a piaci áron tankoló fuvarozók mindennapos küzdelmet folytatnak azért, hogy a drasztikusan megemelkedő működtetési költségeiket a fuvardíjaikban érvényesíteni tudják.

Jelezték, hogy a gázolajár ugrásszerű emelkedése értelemszerűen beépül a szállított termék árába is, így gyártói és fogyasztói, lakossági oldalon is negatív hatásként jelenik meg.