Az élelmiszer-forgalmazás, vendéglátás és étkeztetés területén lényegesen egyszerűbb lett a vállalkozás indítása. Ráadásul az elektronikus ügyintézés választásával néhány percre rövidülhet az ügyintézés FELIR-t érintő része – olvasható a Nébih közleményében.

Kiemelt figyelmet igényelnek az állati eredetű élelmiszerek

Az állati eredetű élelmiszerek kiemelt figyelmet igényelnek az élelmiszerláncban eltöltött életútjuk során. Előállításuk, forgalmazásuk, érintkezésük más termékekkel, feldolgozásuk készételekké higiéniai, élelmiszer-biztonsági szempontból kiemelt jelentőségű, ezért indokolt a fokozott hatósági jelenlét ezen a területen.

Korábban a jegyzői nyilvántartásba vétel mellett egy külön engedély, az élelmiszerlánc-biztonsági hatóság hozzájárulása is kellett a friss hús, friss halászati termék, nyers tej, hűtést igénylő tej és tejtermék, hűtést igénylő cukrászati készítmény és – ital kivételével – a vendéglátóipari termékek kereskedelmi forgalomba hozatalához.

sajt

Nyers tej, hűtést igénylő tejtermékek előállításába könnyebb lesz ezentúl belevágni – Fotó: pixabay

Az élelmiszer-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozást a hatóság az Élelmiszerlánc-felügyeleti Információs Rendszerben (FELIR) is rögzítette, így biztosítva a vállalkozások számára a FELIR azonosítót, amelynek megléte szintén feltétele a jogszerű működésnek.

A jogalkotó a különengedély-kötelezettséget 2021. július 1-től megszüntette,

de a fogyasztók továbbra is számíthatnak az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság támogató felügyeletére és a FELIR azonosító kötelezettség továbbra is megmaradt. Szintén nem változik a jegyzői (mint kereskedelmi hatósági) bejelentkezés kötelezettsége.

Így lehet belevágni a vállalkozás-indításba

A valamennyi élelmiszerlánc és agrárágazati szereplő részére kötelező elektronikus FELIR-regisztráció és a jegyzőnél megtett bejelentés tehát mostantól a következőképpen egészítik ki egymást:

  • Az élelmiszer-vállalkozónak be kell jelenteni kereskedelmi tevékenység indítási szándékát a területileg illetékes jegyzőnek.
  • Ha ezzel egyidejűleg az élelmiszer-vállalkozó elektronikusan regisztrálja a tevékenységet és a tevékenység végzésének helyét a FELIR-ben, egy lépésben megvalósul a közhiteles élelmiszerlánc-felügyeleti hatósági nyilvántartásba vétel és a FELIR azonosító megképzése, és ezzel máris indítható a bejelentett vállalkozás.
  • Ha az élelmiszer-vállalkozó nem az elektronikus ügyintézés mellett dönt, akkor keresse fel az illetékes járási hivatalt, ahol a FELIR- és tevékenység regisztrációt egyszerre el tudja intézni.

A Nébih elektronikus ügyintézési felületét használva nincs más tennivaló,

2021. július 1-től a FELIR azonosítóval és az adott tevékenységre vonatkozó tevékenység azonosítóval rendelkező élelmiszer-vállalkozó a jegyzőnél tett bejelentést követően jogszerűen forgalmazhat élelmiszert és végezhet vendéglátó tevékenységet.

Az élelmiszer-biztonság szemlélete a külön engedélyes eljárás eltörlésének ellenére sem változott. Továbbra is kiemelt felügyeleti szempont a kockázati kategóriák megkülönböztetése, hiszen ez befolyásolja a hatósági ellenőrzéseket. Abban, hogy az elektronikus bejelentés során a korábban külön engedélyhez kötött tevékenységeket mely ügytípusban kell regisztrálni, a Nébih táblázatából érdemes informálódni.